Framar.bg 0
В целия сайт
В целия сайт
Е-аптека
Продукти
Медия
Здравни новини
Любопитно
Интервюта
Презентации
Научни публикации
Видео
Анкети
Енциклопедия
Заболявания
Симптоми
Анатомия
Алтернативна медицина
Медицински изследвания
Лечения
Физиология
Патология
Ботаника
Микробиология
Медицински журнал
Фармакологични групи
Справочник
Специалисти
Здравни заведения
Образование
Спорт и туризъм
Аптеки
Здравни организации
Нормативни актове
Производители
Кл. пътеки
Здравни проблеми
История
Хранене
Храни и ястия
Хранителни съставки
Хранене при
Диети
Рецепти
Е-тата в храните
Съвети
Lifestyle
Спорт
Психология
Соц. дейности
Интерактивни
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Клинични пътеки Нормативни актове Производители Образование Спорт и туризъм Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Партньори Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Как архитектурните промени могат да повлияят върху начина на живот на детето аутист

Как архитектурните промени могат да повлияят върху начина на живот на детето аутист

от 05 авг 2019г., обновено на 27 сеп 2019г.
Редактор: Даниела Пройчева
Как архитектурните промени могат да повлияят върху начина на живот на детето аутист - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Представете си, че носите слухов апарат, настроен на най-високата степен и не можете да промените настройките по никакъв начин. Чувате думите на човека до вас, но, същевременно и със същата сила, чувате и птичата песен през отворения прозорец, шума от работещия климатик и от трафика навън. Разликата във височината на звуците не може да бъде филтрирана и в резултат на това настъпва какафония. Представете си сега как към всичко това добавяте и лошото функциониране на някои от сетивата ви. Сякаш телефонната връзка е с лошо качество. Вече добихте представа как някои хора, страдащи от разстройство от аутистичния спектър, се сблъскват със заобикалящия ги свят. Не е учудващо защо ефективното преподаване на дете с аутизъм е такова предизвикателство.

В ежедневния си живот сме бомбардирани от сензорни стимулации – звуци, миризми, докосвания, вкусове, движения, както и от неспирен поток от визуална информация. Много хора успяват да ги филтрират и да продължат, но при тези с аутизъм сблъсъкът със заобикалящия ги свят често е жесток. Сензорните затруднения могат да доведат до хиперчувствителност (повишена чувствителност), хипочувствителност (занижена чувствителност) или комбинация от двете.1 Заобикалящата среда се превръща в смущаващо място, когато се наложи да обработваме „твърде много информация“. Неочакваните промени предизвикват тревожност, с която такова дете трудно се справя, а високото ниво на стимулация лесно може да наруши крехкия баланс, да причини сензорно претоварване, което понякога погрешно се възприема от околните като раздразнение или внезапен гняв.

За всяко дете, без значение дали е здраво или не, оптимизираната образователна среда е от жизненоважно значение. За детето аутист тя е в пъти по-важна, тъй като при подходящата среда (архитектура и интериорен дизайн), постиженията му могат да бъдат изключително високи.
През последните 5 години се извършва проучване², въз основа на което да се осигури обучение за бъдещите дизайнери, което да им даде насоки и познания за създаването на среда, подходяща за аутисти. В него участват 8 училища и колежа. Предмет на изследването са начините, по които въпросните учебни заведения биха могли да адаптират пространствата си така, че деца и младежи аутисти да могат да се справят с всичко, което ги заобикаля, а оттам и да учат много по-ефективно.

Как може да помогне училището?

Насоките се базират най-вече на факта, че за аутистите е от голямо значение подготовката преди започването на дадена дейност, тъй като по този начин те успяват да обработят информацията, която получават със скорост, индивидуална за човека. Така на децата се предоставя време, в което да разберат какво се очаква от тях. Подготовката също така понижава тревожността, дава спокойствие и засилва възприемчивостта им по време на преподаването.

Места за кратки почивки

Добре би било да се използват пълноценно всякакви отворени ниши или кътчета. Почистете малките пространства „под стълбите“ или някъде навън, където децата ще могат да се отдръпнат за кратко, да обработят информацията и да възстановят баланса си. Това може да означава дори и да демонтирате вратата на някой по-плитък шкаф или да разположите палатка, която се разпъва с едно движение. Преместването от една сграда в друга, особено когато средата в двете сгради е коренно различна, може да е травмиращо.

Повече от един изход

Главният вход може винаги да е пълен с хора, така че е добре да осигурите по-тих, страничен вариант. Училищата могат да помогнат, като осигурят по-бавен, дълъг маршрут от откритата площадка към класните стаи и втори – по-бърз и кратък, за да дадат нужното време на децата аутисти да възприемат новата информация.

Добър подход е и плавното преминаване от затворено към отворено пространство или обратно. Поставянето на малко канапе на открито би могло да превърне мястото в чудесен открит кът за учене, в случаите, когато настъпва рязка сензорна промяна и детето е разтревожено.

Прозорците дават спокойствие

Някои деца страдат от тревожност и имат свои ритуални действия. Те може да поискат да прекарат малко време на място, което са обитавали, за да си възвърнат спокойствието. Ако има визуален достъп до въпросните места, децата няма да се налага да ходят дотам, за да се успокоят, достатъчно им е да могат да ги виждат. Така се печели повече време за учене в класната стая.

Логическа връзка между събития или действия

В училищните бази е добре да се помисли за организирането на ролеви игри, което би помогнало на децата аутисти да разберат последователността и връзките между различни събития или действия. Два обикновени макета на магазин например, разположени в класната стая и в училищния двор, могат да им помогнат в придобиването на умение да разменят пари срещу стока, при това в различни заобикалящи условия.

По-богат опит, натрупан чрез обучение

Така наречените „зони за придобиване на основни умения“ дават възможност на децата да участват активно в предварителните дейности, свързани с реализирането на нещо по-мащабно или значимо. Макар тяхната роля да е малка, така те изучават поне част от по-големия проект. С надграждане на уменията си, стъпка по стъпка, те могат да постигат крайните си цели – например да се научат първо да свирят на перкусионна стена, преди да се научат да свирят на даден инструмент или да стъпват в подобие на воден канал, преди да влязат в големия басейн.

Необходимостта да се осигури адекватна и съобразена заобикаляща среда е в основата на развитието на децата аутисти. Важно е да се отбележи, че дори две деца аутисти могат да възприемат света, който е около тях, по съвсем различен начин, а това означава, че универсални подход или решение няма. Въпреки това, малките, но ръководени от индивидуалните нужди, промени могат да окажат сериозно влияние върху качеството на живот и обучението на децата с аутистично разстройство.

 

1 Olga Bogdashina. 2014. Sensory Hyper- and Hyposensitivity in Autism.
2 Love, JS (2019) Studio teaching experiments - spatial transitioning for autism schools. Archnet-IJAR : International Journal of Architectural Research, 13 (1). pp. 39-57. ISSN 1994-6961 DOI: https://doi.org/10.1108/ARCH-11-2018-0019

Източник:

theconversation.com, academytoday.co.uk

Още по темата:
  • Диагноза аутизъм: Кога и как да съобщите на детето Диагноза аутизъм: Кога и как да съобщите на детето
  • Какво е да имаш синдром на Аспергер Какво е да имаш синдром на Аспергер
  • Симптоми на аутизъм Симптоми на аутизъм
  • 10 цитата, които описват живота на хора с аутизъм и синдром на Аспергер 10 цитата, които описват живота на хора с аутизъм и синдром на Аспергер
5.0/5 1 оценка

Продукти свързани със СТАТИЯТА

ЕМОЦИОНАЛНА РЕГУЛАЦИЯ ПРИ РАЗСТРОЙСТВА ОТ АУТИСТИЧНИЯ СПЕКТЪР - ЗЛАТОМИРА КОСТОВА - СТЕНО
12.90лв.

ЕМОЦИОНАЛНА РЕГУЛАЦИЯ ПРИ РАЗСТРОЙСТВА ОТ АУТИСТИЧНИЯ СПЕКТЪР - ЗЛАТОМИРА КОСТОВА - СТЕНО

Коментари към Как архитектурните промени могат да повлияят върху начина на живот на детето аутист

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Как архитектурните промени могат да повлияят върху начина на живот на детето аутист
    www.framar.bg 
    на 06 February 2023 в 01:45
    Коментирайте "Как архитектурните промени могат да повлияят върху начина на живот на детето аутист"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Поведенческа психология
  • Поведенчески и емоционални проблеми
  • Диагноза аутизъм: Кога и как да съобщите на детето
  • Когато аутизмът срещна TikTok: Светът най-после има възможност да научи от първо лице какво е да живееш с аутизъм
  • Какво е да имаш синдром на Аспергер
  • Хранене при аутизъм
  • Симптоми на аутизъм
  • Приех аутизма и приключих с опитите да се вписвам
  • 10 признака на аутизъм
  • 10 цитата, които описват живота на хора с аутизъм и синдром на Аспергер
  • Фелинотерапия или как котките ни лекуват
  • Арт терапия или как изкуството лекува

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Салофалк и нексиум - могат ли да се приемат заедно през определени интервали

преди 478 дни, 12 часа и 31 мин.

Могат ли да се пият мултивитамините Alive с хапчета за кръвно?

преди 982 дни, 7 часа и 25 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Модели акупресурни постелки / килимчета / за вашето здраве

преди 7 дни, 6 часа и 15 мин.

Кой е Jordan Tristan Walker от Pfizer и наистина ли съществува?

преди 9 дни, 12 часа и 19 мин.

продавам PLAQUENIL 200 mg

преди 10 дни, 7 часа и 22 мин.

Търся OZARA ACTIV и TERRA OXY - добавките на професор Жеко Ганев от Стара Загора

преди 19 дни, 3 часа и 11 мин.
Всички
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

АНКЕТА

Да се увеличи ли потребителската такса за здравноосигурените лица

Виж резултатите
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2023 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването на услугите ни приемате, че можем да използваме „бисквитки“.Научете повечеРазбрах