Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Как да откажа цигарите?

Как да откажа цигарите?

Как да откажа цигарите? - изображение
Пушачите често възприемат паленето на цигара като развлечение. Цигарите предлагат комфорт, забавление и компания — или поне така си мислите. В същото време вероятно свързвате прекратяването на тютюнопушенето с болка, нещастие и жертва. Тези противоположни чувства са подсилени на подсъзнателно ниво. Резултатът от това е, че приемате нездравословни и неточни вярвания като житейски факти, а те в действителност са продукт единствено на вашите изкривени възприятия за истината.

Бившият пушач Бет Ниниан има съвети, които целят да ви помогнат да се научите как да разпознавате мисли, които не ви служат в процеса на възстановяване от зависимостта, и как да си помогнете. Те  помагат да проправите път през димната завеса от погрешни мисли, които никотинът ви изпраща, докато се мъчите да откажете пушенето.

Три цитата, които да ви помогнат да се откажете

  • "Ако искате да промените живота си, променете ума си."
  • "Ние или правим себе си щастливи, или нещастни, усилието е същото."
  • "Това е най-трудното нещо, което съм правил някога."

Първият цитат е от Тери Мартин. Това може да е простичко изречение, много подходящо да отнесем към отказа от пушенето или още един безсмислен цитат, който безумците обичат да проповядват. Изборът зависи от вас.

Отказът ви може да бъде ужасен, труден, мъчителен период на самоналожено наказание, който да завърши с връщане към порока, защото наистина ви се иска да пушите.

А може и да е донякъде неудобно, но вълнуващо пътуване, което води след себе си нови възможности и по-високо самочувствие - да знаете, че няма да пушите, защото вече чувствате свободата да живеете без зависимост. Това също зависи от вас.

Пушачите са експерти в мисловните игри

Ако позволите на добре познатите стари мисловни игри да продължат, то ще бъдете изправени пред "ужасен, труден, мъчителен период на самоналожено наказание", така че поемете по лесния път. Направете мисловна промяна и опитайте някои нови, свежи мисловни игри.

Не се отказвайте от пушенето, защото трябва. По-скоро започнете предизвикателното и възнаграждаващо приключение да се научите как да бъдете непушачи. Вторият вариант е по-приятен и следователно по-лесен. Това не означава, че няма да изисква усилие от ваша страна, но да прегърнете процеса, вместо да го атакувате, е най-добрият начин да започнете.

14 мисловни трика, с които да започнете:

  1. Никога не се оставяйте на мисълта "Трябва да запаля". Това е твърде емоционално. Пререфразирайте я в нещо многословно, с което да премахнете страстта от сантиментите, като: "Чувствам напрежение, което в миналото бих интерпретирал като желание за цигара". Същото важи и за "Искам да пуша". Освен че така премахвате емоцията, анализа на усещането ви кара да осъзнаете, че всъщност не изпитвате болезнено желание да пушите.
  2. Никога не се оставяйте на мисълта "Бих могъл да запаля само една". Променете я на "Бих могъл да стана пушач отново". Те са равнозначни.
  3. Никога не се оставяйте на представата как се наслаждавате на цигара. Вместо това, променете мисловната картина,  визуализирайки най-гадните цигари, които някога сте пушили.
  4. Често изтъквайте добрите неща. Всеки вижда промените с различни темпове. Дори в първия си ден без тютюнев дим можете да намерите полза – например това, че парите за цигари отиват в касичката. В момента, в който забележите тези добри промени, запишете ги. Ще бъдете изумени колко бързо приемате предимствата за даденост.
  5. Често си казвайте колко добре се чувствате. Също толкова лесно е да кажете "Чувствам се чудесно", както и "О, ще спре ли страданието някога". Всъщност, дори е по-лесно, защото има по-малко срички. Подсъзнанието ви наистина вярва в това, което си казвате. Опитайте да пишете: "Много се радвам, че съм свободен" на листчета, които да залепяте на огледалото в банята си, така със сигурност ще си го припомняте всяка сутрин.
  6. Никога не се отказвайте от нещо добро, защото отказвате цигарите. Да кажем, че асоциирате седенето на верандата с тютюнопушенето. В първите дни вероятно ще асоциирате всичко с цигарите. Справяйте се с подтиците още в началото и не си позволявайте да чувствате лишение. Изключение прави алкохолът. Действайте предпазливо с подтиците, които занижават задръжките и способността ви за рационална мисъл.
  7. Смейте се често. Смехът е много по-приятен, по-ефективен, по-здравословен и отпускащ, отколкото вдишването на отровата.
  8. Никога не поставяйте под съмнение това, че една цигара ще ви направи отново пушач. Всички знаем твърде много истории за хора, които не са пушили от години, но бързичко се връщат към вредния навик в опита си да оспорят закона за пристрастеността. Което, между другото, е закон, подобен на този за "гравитацията", а не за "ограничението на скоростта". Може да успеете да карате с бясня скорост, без да ви хванат, но не напускайте самолета, само защото никой не е наоколо, за да ви види.
  9. Никога не оставяйте ума си да попадне в капана на стария начин на мислене (умът на зависимия). Не мислете за отказа като за край. Това е началото на нов здравословен начин на живот, чрез който ще се отворят непредвидени възможности пред вас. Не позволявайте на вашия "зависим ум" да ви казва, че щетата вече е нанесена. Да, нанесли сте си някакви щети с пушенето, но не е нужно да нанасяте още. Престанете да си казвате, че е трудно. Процесът отнема много усилия, но всичко си струва. Вие учите нови неща и развивате нови умения всеки ден.
  10. Никога не оставяйте ума си да романтизира това колко страхотно е било всичко, когато все още сте пушили. И не завиждайте на пушачите, които стоят настрана, за да задоволят зависимостта си. Вместо това, не забравяйте какво е наистина да изпитвате нужда да запалите. Ако тютюнопушенето беше толкова чудесно, никога нямаше и да помислите да се откажете. Отделете минутка, за да си спомните колко досадна е тази натраплива нужда.
  11. Никога не се оставяйте на мисълта, че "бихте могли да пушите", дори ако това е в контекста на "страха", че ще пропушите. Тази мисъл просто ви дава разрешение да го направите, дори ако идва с цената на това да се самообвинявате по-късно.
  12. Винаги разпознавайте истината – вие контролирате ръцете и устата си. Нищо не може да ви накара да пушите, освен ако не решите да го правите. Вземете това решение с широко отворени очи. Всяко съмнително облекчение, което една цигара би ви предложила, ще започне да изчезва от момента, в който започнете да я виждате като проклета химическа зависимост. Единствената валидна причина да пушите е да решите да се превърнете отново пушач и да останете такъв до край. Не мислим, че съществува основателна причина за подобно решение.
  13. Никога не казвайте "никога". Мисълта, че няма да можете да пушите отново, е страшна и може да ви накара да запалите, защото "това може да е последният ви шанс". Това е невярно. Цигарите ще продължат да се продават утре, следващата седмица и следващата година. Винаги ще бъдете свободни да пушите. Всичко, което трябва да направите, е да решите отново да бъдете пушач и да приемете всички негативи, които вървят с това ваше жизнено право.
  14. Създайте си кръг от т.нар. социална подкрепа – близки и приятели, на които да пишете текстови съобщения, когато усетите нужда да запалите. Изчакайте, докато получите поне 3 отговора на съобщението си, преди да пристъпите към пушенето. Докато това се случи, чувството за "спешност" ще отмине. В тези моменти помислете колко дълго сте издържали без цигари. Каква ще е разликата, ако изчакате още няколко часа? Дайте на приятелите си шанс да ви помогнат, преди да започнете отново. Или още по-добре, дайте шанс на своя интелигентен, рационален ум да се намеси.

Мантри

Имайте си няколко "мантри, които не изискват мисъл", към които да се връщате, когато сте прекалено уморени, за да разсъждавате трезво. Мантрите са изречения, които са твърде очевидно верни, за да бъдат оспорвани и достатъчно простички за припомняне. Те включват:

Ако запаля, веднага ще се върна там, откъдето започнах. А там, откъдето започнах, отчаяно исках да бъда тук, където съм днес.

Какво ще стане, ако изоставите пътя към целта си днес, а покоят е щял да дойде утре?

Не става дума за това дали ще започна война с отказа от тютюнопушенето, а за това кога ще я започна. Когато съм здрав и имам контрол, или когато умирам?

Ние имаме право на отказ

Когато чувствате стрес, се запитайте: Какво би направил непушачът? Опитайте се да си представите някой, който никога не е пушил, в ситуацията, в която се намирате вие и как той посяга към цигарите, за да реши проблема. Абсурдната представа, че една цигара би помогнала на него, ще ви накара да осъзнаете, че мисълта, че тя ще помогне на вас, също е абсурдна.

Поздравления на всички, които днес няма да пушат!

По статията работи: Елиза Трайкова

Източник: verywellmind.com

Снимка: thebis.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияАлтернативна медицинаЛюбопитноЛайфстайлЗдравни съветиНовиниХранене при...ТестовеСнимкиАнкетиЛеченияНормативни актовеЗдравни проблемиОрганизации