Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Психология на развитието Развитие на децата Как децата научават, че Земята не е плоска

Как децата научават, че Земята не е плоска

от 14 фев 2018г., обновено на 27 яну 2020г.
Как децата научават, че Земята не е плоска - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Класическо изследване на детското учене предполага, че истинското разбиране идва от изоставянето на вече утвърдени предубеждения.

Представете си откровенията, които всички ние сме попили с времето: хората са произлезли от маймуните, цифрите могат да бъдат успешно заменени от букви за решаване на задачи и Земята е (почти) сфера, която се върти около Слънцето. Независимо от голямото им значение за разбирането ни за всичко наоколо, тези факти сега изглеждат сравнително тривиални, точно каквито са били, когато сме ги учили в училище.

Колкото и очевидни да изглеждат тези идеи сега, имало е време, когато просто не сме ги разбирали — време, когато математиката е била просто числа, хората отделен вид, а Земята плоска. Как децата преразглеждат разбирането си за света е една от най-очарователните области на изследване в детската психология. Тази концепция не се отнася само до децата - всички ние трябва да приемаме нови понятия от време на време — макар и не толкова дълбоки, колкото произхода на видовете.

Изкушаващо е да се мисли, че ученето до голяма степен се свежда до паметта. Пълното оценяване на сложните идеи е повече от памет - става дума за разбиране. Но какви умствени процеси ни отвеждат от простото научаване до истинското разбиране?

Класическият експеримент на детската психология, извършен от професорите Стела Восниаду и Уилям Брюър, дава ясен поглед върху това как постигаме истинско разбиране. Те използват когнитивна психологическа теория, наречена "мисловни модели", която предполага, че създаваме, а след това тестваме мисловни модели на начина, по който функционира светът, за да изградим нашето разбиране. Тази теория предполага, че има поредица от междинни пунктове, в които имаме известно разбиране на концепцията за света, но тя все още не е завършена. Междинните мисловни модели са и нещото, за което Восниаду и Брюър търсят доказателства в хода на разбирането.

Каква е формата на Земята?

За своето проучване Восниаду и Брюър (1991) интервюират 60 деца на възраст между 6 и 11 години. На всяко от тях са зададени 48 въпроса, започвайки с относително безобидния: "Каква е формата на Земята?", последван от по-сложни въпроси, предназначени да разкрият мисловния модел за Земята, който те притежават.

Докато повечето деца започват добре, като представят Земята като сфера, скоро на изследователите става ясно, че те имат различни видове мисловни модели. На въпроса какво ще се случи, ако продължат да ходят години наред, мнозина отговарят, че ще паднат, което е изненадващо, предвид това, че смятат, че Земята е сфера. Някои дори отговарят, че ще паднат на друга планета. Други, че Земята е кръгла, а ние живеем на равна повърхност вътре в нея.

Отначало отговорите изглеждат по-скоро случайни и непоследователни, сякаш децата просто ги подхвърлят. Но след това, при по-нататъшни разпити, започва да се появява ясна структура на отговорите (в скобите се вижда броят на децата, демонстриращи този мисловен модел):

Правоъгълна Земя: Земята е плосък правоъгълник, от който можеш да паднеш (1/60).

Земята е във формата на диск: Земята е плосък диск, от който можеш да паднеш (1/60).

Дуална Земя: "Земята", на която стоим, е плоска. Съществува и друга "Земя" в небето, която е кръгла. Техните отговори разкриват, че те виждат планетата като плоска, когато биват попитани за "земята", и кръгла, когато биват попитани за "Земята" (8/60).

Куха сфера: ние живеем в Земята на плоска повърхност (12/60).

Сплескана сфера: Земята е сплескана сфера, която има области на върха (и дъното), където хората могат да живеят (4/60).

Сфера: броят на децата, показващи конвенционалната гледна точка, се увеличава в изследваните възрастови групи (23/60).

Смесени модели: останалите деца не са дали последователни отговори и не могат да бъдат конструирани модели за тях (11/60).

Фактът, че четири пети от децата биха могли да бъдат побрани в ясно определени категории, показва колко вероятно е да изградим едни и същи типове мисловни модели, едновременно точни и неточни. 

Разбирането в ход

Тези резултати показват, че умът работи, за да приеме съвсем нова концепция, която е напълно чужда на сетивата. Нашият всекидневен опит предполага, че Земята би трябвало да е плоска, в противен случай, тъй като гравитацията ни дърпа надолу, ние бихме се хлъзнали от нея. Това е първият ни "мисловен модел" за Земята. След това научаваме, че тя е приблизително сферична и се опитваме да актуализираме първоначалния си модел, но изглежда, че за даден период ние оставаме заклещени по средата.

Междинните мисловни модели посочват начина, по който се опитваме да разберем новите понятия, интегрирайки ги в настоящото си разбиране по някакъв начин. Кухата сфера и дуалният модел на Земята са два примера за това — и двата се опитват да поддържат едновременно плоския и сферичния модел на Земята.

Това, което пречи на ученето на децата, е тяхната предпоставка, идваща от ежедневния опит, че Земята е плоска. Докато не се дистанцират от този стар начин, по който гледат на нея, те не могат напълно да прегърнат нова гледна точка; могат единствено да създадат лош, а понякога гениален компромис. Установените от личния опит предположения са мощни фактори, които трудно могат да бъдат изоставени, дори когато противоречивите доказателства са точно пред очите ни. Понякога истинското разбиране се отнася по-малко до изучаването на нови понятия, и повече до изоставянето на старите.

По статията работи: Елиза Трайкова

Източник: spring.org.uk

Снимка: me.me

Още по темата:
  • Страх от изоставяне: Причини, симптоми и терапия Страх от изоставяне: Причини, симптоми и терапия
  • 4 начина да се справим с болката с помощта на техниките на стоицизма 4 начина да се справим с болката с помощта на техниките на стоицизма
  • Поведенческа терапия – същност, техники и ползи Поведенческа терапия – същност, техники и ползи
  • Какво представлява техниката парадоксално намерение Какво представлява техниката парадоксално намерение
5.0/5 1 оценка

Продукти свързани със СТАТИЯТА

НИВЕА СЪН СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН ЛОСИОН ЗА ДЕЦА SPF 50 ДЖОБЕН РАЗМЕР 50 мл
16.00лв. / 8.18 €

НИВЕА СЪН СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН ЛОСИОН ЗА ДЕЦА SPF 50 ДЖОБЕН РАЗМЕР 50 мл

АБОФАРМА ФЛОРА БИМБИ 7 флакон * 6
20.70лв. / 10.58 €

АБОФАРМА ФЛОРА БИМБИ 7 флакон * 6

СУИС ЕНЕРДЖИ МУЛТИВИТАМИНИ + КАЛЦИЙ ЗА ДЕЦА ефервесцентни таблетки * 20
6.94лв. / 3.55 €

СУИС ЕНЕРДЖИ МУЛТИВИТАМИНИ + КАЛЦИЙ ЗА ДЕЦА ефервесцентни таблетки * 20

МАНШЕТ (МАНШОН) ЗА АПАРАТ ЗА ИЗМЕРВАНЕ НА КРЪВНО НАЛЯГАНЕ ОМРОН CS2 ЗА ДЕЦА 17 - 22 см
69.00лв. / 35.28 €

МАНШЕТ (МАНШОН) ЗА АПАРАТ ЗА ИЗМЕРВАНЕ НА КРЪВНО НАЛЯГАНЕ ОМРОН CS2 ЗА ДЕЦА 17 - 22 см

ЛИП СМЕЙКЪР БАЛСАМ ЗА УСТНИ ЛИПИ ПАЛС ЗАЙЧЕ 4 г
11.50лв. / 5.88 €

ЛИП СМЕЙКЪР БАЛСАМ ЗА УСТНИ ЛИПИ ПАЛС ЗАЙЧЕ 4 г

КЛУБ ПОНИ: РАЗХОДКА С ПОНИ - ХЕРМЕС
4.95лв. / 2.53 €

КЛУБ ПОНИ: РАЗХОДКА С ПОНИ - ХЕРМЕС

Коментари към Как децата научават, че Земята не е плоска

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Как децата научават, че Земята не е плоска
    www.framar.bg 
    на 18 August 2025 в 01:40
    Коментирайте "Как децата научават, че Земята не е плоска"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Психология на развитието
  • Развитие на децата
  • Д-р Бенжамен Ментешев: Честите забележки и наказания затвърждават у детето убеждението, че е лошо
  • Домашни средства срещу цистит при деца
  • Какво да правим, ако в гърлото на детето заседне рибена кост?
  • д-р Станимила Милчева Петрова
  • д-р Тюркер Нешедов Шевкедов
  • д-р Валя Николова Миловска - Христова
  • Семейни помощи за новородени и деца до 1 година
  • Д-р Иванка Иванова Кьолиева
  • д-р Стефан Тодоров Банов
  • д-р Тони Цветанов Григоров
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();
Най-новите публикации
ДефибрилацияДефибрилация

Дефибрилация

от 16 авг 2025г.Прочети повече
Инфекция с Вибрио вулнификус (Vibrio vulnificus) - заразяване, симптоми, лечениеИнфекция с Вибрио вулнификус (Vibrio vulnificus) - заразяване, симптоми, лечение

Инфекция с Вибрио вулнификус (Vibrio vulnificus) - заразяване, симптоми, лечение

от 16 авг 2025г.Прочети повече
Назначението на антиваксъри в Комитета по ваксинационни политики разбуни ИталияНазначението на антиваксъри в Комитета по ваксинационни политики разбуни Италия

Назначението на антиваксъри в Комитета по ваксинационни политики разбуни Италия

от 15 авг 2025г.Прочети повече

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Преглед при лекар, рецепти, лечение - по време на почивка

преди 32 дни, 12 часа и 22 мин.

Къде изчезна пробиотикът Вивомикс?

преди 37 дни, 15 часа и 44 мин.
Всички

АНКЕТА

Как се спасявате от летните жеги?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ПОСТ - НЕПРОЛ М гел 50 г

ЛАЙФ ЕКСТЕНШЪН ФУКОИДАН капсули * 60

МЕТАЛЕН КАПАН ЗА ПЛЪХОВЕ K - 3003

ОЛАНЗАКОН таблетки 10 мг * 28 ФАРМАКОНС

АБОФАРМА МАГНЕФОРС ЛИКУИД + В6 СТИК с вкус на кола * 20

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ТАВАНИК таблетки 500 мг * 7 САНОФИ

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 авг 2025г. в 22:57:26

ТАВАНИК таблетки 500 мг * 7 САНОФИ

Коментар на: Петко Стоянов от 16 авг 2025г. в 21:18:41

ПРИМЛАЙФ ВЕЧЕРНА ИГЛИКА капсули 500 мг * 100

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 авг 2025г. в 19:21:00

Възпаление на кръвоносните съдове

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 авг 2025г. в 19:19:52

СИОФОР таблетки 1000 мг * 30 BERLIN CHEMIE

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 авг 2025г. в 19:16:30
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival