Начало Психология Социална психология Аз 3 токсични мисловни модела, които засилват вашата несигурност

3 токсични мисловни модела, които засилват вашата несигурност

3 токсични мисловни модела, които засилват вашата несигурност - изображение

Кое наистина ви кара да се чувствате несигурни? Изненада! Причината са всъщност вашите собствени негативни мисли. Психолозите наричат тези токсични навици когнитивни изкривявания – с други думи, лъжите, които си казваме.

Идентифицирането на тези нездравословни мисловни модели е трудно начинание, защото на пръв поглед те изглеждат валидни и най-важното – ние имаме чувството, че отговарят на истината. А това представлява най-големият проблем – когнитивните изкривявания ни карат да вярваме, че сме глупави, скучни, недостатъчно добри и несигурни.

Разбира се, всеки един от нас от време на време допуска тези грешки в начина си на мислене. Когато обаче наистина започнем да вярваме в токсичните мисловни модели и те се превърнат в преобладаваща част от мисловната дейност, то тогава нашата увереност в собствените ни възможности е разклатениа до основи.

Ако чувствате несигурност относно себе си, връзката си или работната си позиция, е много вероятно следните три токсични мисловни модела да управляват съзнанието ви.

Токсичен мисловен модел №1: Емоционално разсъждаване

Това когнитивно изкривяване ви кара да приемате своите емоциите за реалност. Ако се чувствате виновни, значи вие сте причината за провала. Ако изпитвате безпомощност, приемате автоматично, че не съществува решение на проблема. Ако тревожността доминира всички останали емоции, следователно нещо лошо ще се случи.

Емоционалното разсъждаване е изключително опасно, когато засяга взаимоотношенията с останалите – "Изпитвам ревност, това означава, че ми изневеряваш." или "Чувствам силна тревожност, значи скоро ще скъсаме." Когато токсичните мисловни модели заемат цялото ви внимание, любовната свада с половинката е само въпрос на време. Излишно е да се споменава, че е изключително неприятно и обезсърчаващо за партньора ви да спори с вас, когато обвиненията ви се базират на инстинкт или вътрешно чувство.

Токсичен мисловен модел №2: Четене на мисли

Този токсичен навик включва правенето на предположения за това, което другите си мислят, правят или чувстват. Вашата собствена несигурност съчинява въображаеми сценарии, касаещи вътрешния свят на познатите ви. А вие вярвате в своята правота, въпреки че липсват доказателства за твърденията ви. Така непрекъснато фокусиране върху възможно най-лошите развои на събитията води до неувереност и липса на самочувствие.

Последиците от четенето на мислите се изразяват в непоклатимата вяра, че другите ви съдят или отблъскват.

"Той не ми отговори на съобщението, сигурно ме мрази."
"Началникът ми иска да ме види, защото ми е ядосан."
"Всички ще видят колко се притеснявам и ще помислят, че съм особняк."

Възможно е и друго – да смятате, че можете да четете мисли и да предполагате, че другите са по-добри от вас.

"Тя изглежда сякаш животът й е перфектен."
"Колегата ми получи повишение, значи сигурно знае какво точно иска от живота."
"Той е толкова сексапилен, следователно има огромно самочувствие."

Без значение от вида на четене на мисли това когнитивно изкривяване води до чувство за малоценност.

Токсичен мисловен модел №3: Склонност към персонализация

Мисловната грешка, която произлиза от склонността към персонализация, се изразява във схващането, че всичко се върти около вас. Ако съпругата ви е в лошо настроение, значи вие трябва да сте направили нещо, за да го предизвикате. Приятелят ви е погледнал друго момиче, следователно вие не сте достатъчно добра за него. Приятелите ви не ви се обаждат толкова често, тогава явно в някакъв момент сте ги разочаровали.

Опитайте се да не приемате всичко лично – все пак не разполагате с цялата информация. Склонността към персонализация представлява опасен път, който е най-добре да избягвате, защото ще ви накара се самообвинявате и напразно да страдате.

Токсичните мисловни модели са често срещани – всеки от време на време попада в капана на несигурността и силното безпокойство. Важно е обаче да не позволявате на когнитивните изкривявания да променят вашия светоглед и поведение.

Редактор: Нора Маркова
Източник: quickanddirtytips.com
Снимки: unsplash.com

Още по темата:

5.0, 3 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛюбопитноЗдравни съветиНовиниСоциални грижиЛайфстайлТестовеЛеченияБотаника