Framar.bg 0
В целия сайт
В целия сайт
Е-аптека
Продукти
Медия
Здравни новини
Любопитно
Интервюта
Презентации
Научни публикации
Видео
Анкети
Енциклопедия
Заболявания
Симптоми
Анатомия
Алтернативна медицина
Медицински изследвания
Лечения
Физиология
Патология
Ботаника
Микробиология
Медицински журнал
Фармакологични групи
Справочник
Специалисти
Здравни заведения
Образование
Спорт и туризъм
Аптеки
Здравни организации
Нормативни актове
Производители
Кл. пътеки
Здравни проблеми
История
Хранене
Храни и ястия
Хранителни съставки
Хранене при
Диети
Рецепти
Е-тата в храните
Съвети
Lifestyle
Спорт
Психология
Соц. дейности
Интерактивни
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Клинични пътеки Нормативни актове Производители Образование Спорт и туризъм Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Партньори Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Социална психология Групова динамика Социално-когнитивната теория: как се учим от поведението на другите

Социално-когнитивната теория: как се учим от поведението на другите

от 03 окт 2018г., обновено на 16 май 2023г.
Редактор: Нора Маркова
Социално-когнитивната теория: как се учим от поведението на другите - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност
Социално-когнитивната теория е съставена и развита от известния професор по психология от Станфордския университет Албърт Бандура. Теорията му предоставя обяснение за това как хората активно трансформират или биват трансформирани от своята среда посредством възприемането на действията на другите.

Всичко започва с експеримента с куклата Бобо

През 60-те години на 20-ти век Бандура заедно със своите колеги инициира поредица от изследвания, чийто фокус е имитационното научаване. Тази група от проучвания е позната на научната общност като експериментите с куклата Бобо. Първоначално изследователите искат да разберат дали предоставянето на агресивни и неагресивни модели на поведение ще повлияе на действията на децата. Агресивните модели на поведение представляват мъже или жени, които проявяват вербална и физическа агресия към надуваема играчка – куклата Бобо – в присъствието на дете.

След като половината от малчуганите стават свидетели на агресивното поведение, всеки един от участниците от двете групи отива в друга стая, в която са изложени редица интересни играчки. За да предизвикат раздразнение в децата изследователите спират играта на всяко едно от тях и го извеждат от стаята само след две минути. Малчуганът е изпратен в трета стая, в която му е позволено да остане през следващите 20 минути. Отново помещението е изпълнено с най-различни играчки, включително кукла Бобо. 

Изследователите откриват, че децата, които са наблюдавали агресивните модели, имат много по-голяма склонност към проява на различни форми на вербална и физическа агресия – не само към куклата Бобо, а и към другите играчки. Също така, момчетата проявяват агресия по-често от момичетата, особено след като непосредствено преди това са наблюдавали агресивните действия на мъж.

Последвало проучване прилага сходен експериментален дизайн, само че в този случай част от децата наблюдават агресия, проявена от агресивен модел на живо, друга част - от същия човек, но на видеозапис, а трета група малчугани гледат филм с анимационен герой, който също действа агресивно. Четвърта група участници, които представляват контролната група, не са изложени на негативно поведение. Резултатите от този експеримент подкрепят откритията на предишния. Малчуганите от трите групи, наблюдавали агресивно поведение, проявяват повече агресия от контролните групи. В съответствие със заключенията от миналия експеримент момчетата отново показват по-високи нива на агресия в сравнение с момичетата.

>>> Теория на социалното учене и как се става престъпник

Резултатите от проучванията на Бандура и неговите колеги служат като база за съставянето на теория за имитационното научаване, според която наблюдаването на поведение на живо, както и гледането на филми и видеа води до запомнянето и възпроизвеждането на агресивните действия. Заключенията на психолога и неговия екип повдигат въпроса за това как масмедиите могат да повлияят негативно на подрастващите.

През 1977 г. Бандура въвежда термина Теория за социалното научаване, който след това преименува на Социално-когнитивната теория, подчертавайки когнитивните компоненти на имитационното научаване и начина, по който поведението, познавателната способност и средата променят индивида.

Имитационно научаване

Един от основните компоненти на социално-когнитивната теория е имитационното научаване. Идеите на Бандура за процесите на усвояване на нови модели на поведение силно контрастират на твърденията на бихейвиористи като Скинър. Според Скинър ученето може да се постигне само чрез прилагането на индивидуални действия. Бандура от своя страна защитава тезата, че имитационното научаване, което се изразява в наблюдаването и подражаването на държанието на другите, позволява на хората да придобият нови знания много по-бързо и ефективно.

Извършването на наблюдавано поведение зависи от евентуалните последици – дали даденото действие ще доведе до желан ефект или негативен резултат. Ако държанието на другите доведе до наказание, а не награда, наблюдаващият ще бъде по-малко мотивират да възпроизведе действието в по-късен етап. В случай че поведението донесе облаги на извършителя, то тогава е много вероятно наблюдаващият да последва примера му. По този начин социално-когнитивната теория разяснява защо хората не извършват всяко едно поведение, на което станат свидетели.

Самоефикасност

Моделите на поведение на останалите хора също могат да повлияят на чувството за самоефикасност на човек. Когато други индивиди, които имат сходно държание, успяват, то тогава наблюдаващият вярва, че и той е способен на същото. По този начин чуждите действия са източник на вдъхновение и мотивация.

Възприятията на хората за своята собствена ефикасност може да окаже ефект върху изборите и самочувствието, както и върху целите, които си поставят, и усилието, което ще вложат, за да ги постигнат.

Източник:

thoughtco.com

Още по темата:
  • Триъгълна теория за любовта и Теория за любовта като история Триъгълна теория за любовта и Теория за любовта като история
  • 4 начина да се справим с болката с помощта на техниките на стоицизма 4 начина да се справим с болката с помощта на техниките на стоицизма
  • Ефективна ли е аверсивната терапия и защо е обект на критики от страна на научната общност Ефективна ли е аверсивната терапия и защо е обект на критики от страна на научната общност
  • 3 токсични мисловни модела, които засилват вашата несигурност 3 токсични мисловни модела, които засилват вашата несигурност
5.0/5 3 оценки

Продукти свързани със СТАТИЯТА

ТЕОРИЯ НА ПРАВОТО - ТЕНЧО КОЛЕВ - СИЕЛА
25.00лв.

ТЕОРИЯ НА ПРАВОТО - ТЕНЧО КОЛЕВ - СИЕЛА

ТЕОРИЯ НА МОДЕРНАТА ДЪРЖАВА - ТЕНЧО КОЛЕВ - СИЕЛА
25.00лв.

ТЕОРИЯ НА МОДЕРНАТА ДЪРЖАВА - ТЕНЧО КОЛЕВ - СИЕЛА

Коментари към Социално-когнитивната теория: как се учим от поведението на другите

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Социално-когнитивната теория: как се учим от поведението на другите
    www.framar.bg 
    на 01 June 2023 в 11:09
    Коментирайте "Социално-когнитивната теория: как се учим от поведението на другите"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Социална психология
  • Групова динамика
  • Когнитивно-поведенческа терапия
  • Сериозен когнитивен дефицит е открит при бейби бумърите, родени между 1946-1964 година
  • Брахми, Бакопа мониери
  • Произход на психологията - част 2
  • Топ 10 конспиративни теории в света (1 част)
  • Стройна ангелика
  • Топ 10 конспиративни теории в света (2 част)
  • Кой е най-добрият вид терапия за мен?
  • Какво е когнитивно преструктуриране
  • 3-те основни типа нагласи – положителна, отрицателна и неутрална

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Трябва ли децата винаги да побеждават? На какво всъщност ги учим?

преди 1276 дни, 23 часа и 7 мин.

Услугата на онлайн аптека FRAMAR - страхотен продукт

преди 1909 дни, 17 часа и 27 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Остеопороза и витамин D3

преди 9 часа и 45 мин.

Везико-вагинална фистула - търся съвет

преди 6 дни, 2 часа и 24 мин.

Неспираща лактация

преди 11 дни, 23 часа и 14 мин.

Данъчни облекчения за деца под 18 години - подаване през НАП - 2023 година

преди 87 дни, 5 мин.
Всички
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

АНКЕТА

Четете ли?

Виж резултатите
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2023 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival