Как се променя мозъкът на първокласниците
Първата година в училище, освен много вълнуваща, се оказва и доста предизвикателна, както за децата, така и за техните родители. Първокласниците се сблъскват с редица нови изисквания: трябва да седят на едно място по-дълго време, да внимават повече, да следват повече правила, да общуват с повече хора и т.н.
Това може и да не звучи забавно, но пък не е и нещо лошо, или пък особено трудно. На възраст между 5 и 7 години децата показват забележителни подобрения в способността си да контролират вниманието и поведението си. Това е необходима част от развитието на изпълнителните функции, нужни за усвояване на четенето, писането и смятането.
Скорошно психологическо проучване установи, че училището всъщност има изключително важна роля по отношение на развитието на децата: първият клас помага за оформянето на мозъчните процеси, които позволяват на малчуганите да контролират вниманието си и да останат концентрирани.
Изследване на Калифорнийския университет в Бъркли с участието на 62 деца на 5-годишна възраст, показва изумителни изводи. Една година след началото на наблюденията се оказало, че децата, които посещават училище, се справят много по-лесно и значително по-бързо с тестове и задържане на вниманието, в сравнение с тези, при които записването в първи клас, било отложено с една година. Децата от първата група са демонстрирали подобрение на уменията си по няколко показателя – по-лесно концентриране, по-дълго задържане на вниманието и способност да следват правилата.
В рамките на годината, в която е проведено изследването, невролози са измерили и промените в детския мозък с помощта на функционален магнитен резонанс. Те са изследвали частта, която отговаря за задържане на вниманието. При децата от първата група е установена по-голяма активност в именно тази област на мозъка, което дава основание на учените да заключат, че новите условия, в които се намират първокласниците, заедно с новите изисквания, към които трябва да се приспособят, определено променят техния мозък.
Разбира се, тези данни съвсем не означават, че всички деца трябва да започнат училище по-рано. Въпреки че редица изследвания досега са доказали, че практическите и интерактивни учебни среди оказват благоприятно влияние върху развитието на децата, преподавателят по невронауки Нейтън Уолис предупреждава:
„Повечето от нас са убедени, че колкото по-рано детето ни започне да прави нещо, толкова по-умно е то, но това просто не е вярно. Трябва да спрем третирането на нашите четиригодишни деца като седемгодишни. Ако се съсредоточим върху преподаването на познавателни умения на малките деца, преди да са готови за това, рискуваме да прескочим нуждите на детския мозък. Не че грамотността и математиката са ненужни умения, просто не е добре да започваме да ги преподаваме твърде рано, когато децата още не са готови – това е особено валидно за момчетата, чиито мозъци се развиват по-бавно от тези на момичетата."
И все пак, настоящото проучване хвърля нова светлина върху това, което се случва след първата година, прекарана в училище. То показва как формалното образование влияе върху развитието на когнитивните умения на децата. С други думи, околната среда играе особено важна роля. Изследването също така ни дава по-ясна представа за чудесните неща, които се случват в детския мозък във възрастовия период от 5 до 7 години.
psychologytoday.com
Снимки: unsplash.com
Продукти свързани със СТАТИЯТА
МИЛАН 1918 НЕСЕСЕР ОВАЛ РОЗОВ 1095240589
АЙ ТОТАЛ ТВЪРД НЕСЕСЕР CATS
НовМИЛАН 1918 РАНИЦА С КОЛЕЛЦА И 6 ЦИПА 25 литра РОЗОВА 6130120043
Безплатна доставка за България!ЧИТАТЕЛСКИ ДНЕВНИК - ХЕРМЕС
УЧЕНИЧЕСКИ НЕСЕСЕР ПЕПА ПИГ KIDS LICENSING PG00003
НовМИЛАН 1918 НЕСЕСЕР ОВАЛ ЗЕЛЕН 1095240590
СТАТИЯТА е свързана към
- Психология на развитието
- Развитие на децата
- 12 комикса, които разкриват забавни моменти от живота на един учител
- Краткосрочните и дългосрочните последици от училищния тормоз
- Методът на Улвеус за справяне с училищната агресия: Ясни правила за поведение и наказания за насилниците в училище
- Клишета от учениците, които влудяват учителите
- 16 неща, които учителите искат да кажат на своите ученици, но не могат
- Защо е важно учениците да играят навън в междучасията и какво ги спира
- Стресът при учителите повишава риска от изключване на ученици
- Фактори, възпрепятстващи работата на Иван Павлов през 1882 година
- Топ 10 лесни начина да облекчите учебния стрес
- Как да предпазите детето от болки в гърба, причинени от тежката ученическа раница
Коментари към Как се променя мозъкът на първокласниците