Как се променя мозъкът на първокласниците

Първата година в училище, освен много вълнуваща, се оказва и доста предизвикателна, както за децата, така и за техните родители. Първокласниците се сблъскват с редица нови изисквания: трябва да седят на едно място по-дълго време, да внимават повече, да следват повече правила, да общуват с повече хора и т.н.
Това може и да не звучи забавно, но пък не е и нещо лошо, или пък особено трудно. На възраст между 5 и 7 години децата показват забележителни подобрения в способността си да контролират вниманието и поведението си. Това е необходима част от развитието на изпълнителните функции, нужни за усвояване на четенето, писането и смятането.
Скорошно психологическо проучване установи, че училището всъщност има изключително важна роля по отношение на развитието на децата: първият клас помага за оформянето на мозъчните процеси, които позволяват на малчуганите да контролират вниманието си и да останат концентрирани.
Изследване на Калифорнийския университет в Бъркли с участието на 62 деца на 5-годишна възраст, показва изумителни изводи. Една година след началото на наблюденията се оказало, че децата, които посещават училище, се справят много по-лесно и значително по-бързо с тестове и задържане на вниманието, в сравнение с тези, при които записването в първи клас, било отложено с една година. Децата от първата група са демонстрирали подобрение на уменията си по няколко показателя – по-лесно концентриране, по-дълго задържане на вниманието и способност да следват правилата.
В рамките на годината, в която е проведено изследването, невролози са измерили и промените в детския мозък с помощта на функционален магнитен резонанс. Те са изследвали частта, която отговаря за задържане на вниманието. При децата от първата група е установена по-голяма активност в именно тази област на мозъка, което дава основание на учените да заключат, че новите условия, в които се намират първокласниците, заедно с новите изисквания, към които трябва да се приспособят, определено променят техния мозък.
Разбира се, тези данни съвсем не означават, че всички деца трябва да започнат училище по-рано. Въпреки че редица изследвания досега са доказали, че практическите и интерактивни учебни среди оказват благоприятно влияние върху развитието на децата, преподавателят по невронауки Нейтън Уолис предупреждава:
„Повечето от нас са убедени, че колкото по-рано детето ни започне да прави нещо, толкова по-умно е то, но това просто не е вярно. Трябва да спрем третирането на нашите четиригодишни деца като седемгодишни. Ако се съсредоточим върху преподаването на познавателни умения на малките деца, преди да са готови за това, рискуваме да прескочим нуждите на детския мозък. Не че грамотността и математиката са ненужни умения, просто не е добре да започваме да ги преподаваме твърде рано, когато децата още не са готови – това е особено валидно за момчетата, чиито мозъци се развиват по-бавно от тези на момичетата."
И все пак, настоящото проучване хвърля нова светлина върху това, което се случва след първата година, прекарана в училище. То показва как формалното образование влияе върху развитието на когнитивните умения на децата. С други думи, околната среда играе особено важна роля. Изследването също така ни дава по-ясна представа за чудесните неща, които се случват в детския мозък във възрастовия период от 5 до 7 години.
psychologytoday.com
Снимки: unsplash.com
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ФАБЕР-КАСТЕЛ МАРКЕР ЗА КАЛИГРАФИЯ PITT ARTIST 8 ЦВЯТА КЛАСИК 1005200246
МИЛАН 1918 РАНИЦА ТОП РОЛ 10 литра ТЪМНОСИНЯ
Безплатна доставка за България!УЧЕНИЧЕСКИ НЕСЕСЕР МИНИ МАУС KIDS LICENSING MN30022
НовМИЛАН 1918 НЕСЕСЕР С 2 ЦИПА ЗЕЛЕН
ФАБЕР-КАСТЕЛ МАРКЕР ЗА КАЛИГРАФИЯ PITT ARTIST 12 ЦВЯТА 1005200284
УЧЕНИЧЕСКИ НЕСЕСЕР ПЕС ПАТРУЛ KIDS LICENSING PA19813
НовСТАТИЯТА е свързана към
- Психология на развитието
- Развитие на децата
- Фактори, възпрепятстващи работата на Иван Павлов през 1882 година
- Основно Училище "Христо Ботев", с. Оризово
- Основно Училище "Св. св. Кирил и Методий", с. Блатска
- Основно Училище "Христо Ботев", с. Миладиново
- Защо децата се страхуват да задават въпроси в училище
- Основно Училище "Васил Левски", с. Ярлово
- Менюто на учениците ще бъде по БДС
- Мозъкът на децата отличници от бедни семейства работи различно
- Методът на Улвеус за справяне с училищната агресия: Ясни правила за поведение и наказания за насилниците в училище
- 16 неща, които учителите искат да кажат на своите ученици, но не могат
Коментари към Как се променя мозъкът на първокласниците