Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Социална психология За психологията Методът на Улвеус за справяне с училищната агресия: Ясни правила за поведение и наказания за насилниците в училище

Методът на Улвеус за справяне с училищната агресия: Ясни правила за поведение и наказания за насилниците в училище

от 29 юни 2023г.
Редактор: Даниела Пройчева
Методът на Улвеус за справяне с училищната агресия: Ясни правила за поведение и наказания за насилниците в училище - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Заплахите и тормозът в училище могат да направят децата много нещастни и да им причинят редица здравословни проблеми. Лейди Гага, Шон Мендес, Еминем и Кейт Мидълтън са само някои от известните личности, осмелили се да разкажат за годините, когато са били заплашвани от съученици, и за болката, която носят в себе си. Всеки, който е бил жертва на тормоз като дете, добре познава чувството на срам. За съжаление, има и много други негативни последици, които оказват влияние върху живота в продължение на десетилетия и често са причина за физически и психични заболявания.

Затова много от експертите днес възприемат заплахите не като неизбежен елемент от порастването, а като нарушаване правата на детето.

„Доскоро повечето хора смятаха, че подигравките и насилието в училище са част от ежедневието на всеки ученик, а имаше такива, за които те дори каляваха характера. Нужно бе много време, докато тази погрешна представа се промени и започнем да осъзнаваме, че всъщност тормозът в училище може да бъде наистина опасен“, пояснява Луиз Арсено, професор по психология на развитието към King's College във Великобритания.

Все повече специалисти по психично здраве, осъзнали значимостта на проблема, разработват нови методи за справяне с тормоза и последиците от него, с цел да се подобри качеството на училищната среда.

Болна психика, болно тяло

Заплахите в училището със сигурност нанасят сериозни поражения на психичното здраве на малчугана в краткосрочен план, като най-видимите признаци са повишена тревожност, депресия и параноидно мислене. Възможно е, ако насилникът бъде спрян, симптомите да отшумят, но често това не се случва и жертвата продължава да страда.

Две момичета и две момчета сочат с пръст и се присмиват на друго момиче, седнало на пода

Момиче, системно заплашвано в ученическа възраст, е 27 пъти по-застрашено от паник атаки като порасне

Наскоро проведено изследване, публикувано в списание Harvard Review of Psychiatry, изчислява, че жена, която е била заплашвана като дете, е 27 пъти по-застрашена да получава паник атаки в бъдеще. При мъжете системният тормоз в детска възраст може да увеличи със 17 пъти риска от мисли и опити за самоубийство.

Заплахите в училище имат отражение и върху социалния живот на човека. Много от жертвите се затрудняват да създават приятелства, когато навлязат в зряла възраст, и по-рядко стигат до съжителство с дългогодишен интимен партньор. Една от възможните причини е недоверието към околните. Арсено допълва: „Децата, които са били тормозени системно, обикновено се страхуват да общуват и да се сближават с другите на по-късен етап от живота си.“

Не бива да подценяваме и академичните и икономически щети, които физическото и вербално насилие нанасят на пострадалия. Не е изненадващо, че напрежението в училище води до по-лошо представяне, което от своя страна често намалява шансовете за намирането на подходяща работа. Затова част от хората, жертви на тормоз, са безработни или изпитват финансови затруднения.

Заплахите в училище – причина за по-чести възпалителни процеси на 45 години

Изследването на Луиз Арсено разкрива, че стресът е причина за много здравословни проблеми, които се отключват десетилетия след негативните преживявания в училище. Тя анализира данни от продължило 50 години надлъжно изследване и открива, че системният тормоз между 7- и 11-годишна възраст се свързва с по-чести възпаления около 45-тата година на човека. Рискът остава толкова висок дори след като резултатите са коригирани с фактори като хранене, физическа активност и тютюнопушене.

Мрежи за безопасност

Заключенията от множеството изследвания върху насилието в училище и последиците от него показват, че усилията за неговото елиминиране ще помогнат на жертвите не само да се чувстват по-добре, но и ще донесат дългосрочни здравни ползи за цялото общество.

Бездействието на учителите поощрява насилниците

Преди години никой не обръщаше толкова сериозно внимание на проблемите в училище, нито пък се провеждаха кампании за борба с училищния тормоз. Учителите наказваха онези деца, чието поведение смятаха за неприемливо, но само ако забележеха нещо нередно. Ученикът беше този, който носеше отговорност и трябваше да докладва, ако има проблем. В резултат много от случаите биваха потулвани или пренебрегвани. Бездействието на преподавателите беше не по-малко опасно, тъй като поощряваше насилниците, които се чувстваха безнаказани.

Има някои форми на насилие и заплашване, които се толерират поради други съображения – социални предразсъдъци например. Надлъжно проучване разкрива, че голяма част от децата на майки лесбийки са обект на тормоз в училище. С агресия и подигравки се сблъскват и младежите, членове на LGBTQ общността.

Русо момче със сива тениска, което е подпряло чело в стена

Методът на Дан Улвеус за ограничаване на тормоза в училище и негативните последици, свързани с него

Програмата за превенция Olweus Bullying Prevention Program е една от най-популярните по света. Тя е разработена от шведско-норвежкия психолог Дан Улвеус, който е в основата на повечето ранни научни изследвания, свързани с насилието върху деца. Основната идея в нея е, че много често случаите на заплахи и тормоз всъщност са резултат от културата на обществото, което толерира подобно поведение. Ето защо целта на програмата е да промени цялата училищна екосистема така, че да не допуска прояви на насилие от ученици над ученици. 

Всеки възрастен индивид, който е част от училищната система, трябва да премине основно обучение, свързано със заплахите: от служителите в лавката, през шофьора на училищния автобус, до охраната. – Сюзан Лимбър

Подобно на много други методи за превенция, и програмата описва като първа важна стъпка признаването, че съществува сериозен проблем. Училищата следва да изготвят въпросник, в който децата да разкажат за своите преживявания. Лимбър, която е психолог от университета Clemson в Южна Каролина, е на мнение, че усилията за справяне с тормоза биха били ефективни, ако служителите знаят какво се случва в сградата.

Ясни правила за поведение и санкции

Следващата стъпка е да се начертаят критерии за приемливо поведение, с които всички да бъдат запознати, и да се даде гласност на наказанията/ санкциите в случай, че те правилата бъдат нарушени. Експертът смята, че „наказанието не бива да бъде изненада за провинилото се дете“. Възрастните би трябвало да бъдат положителен ролеви модел, като поощряват добрите постъпки и заявят своята нулева толерантност към насилието под каквато и да е форма.

>>> Ежедневно насилие и тормоз – тъмната страна на училищния живот в Южна Корея

Идентифициране на местата в училище, където се осъществява най-често тормоз

Важна препоръка при реализирането на програмата за справяне с тормоза е да се установят точните места в училището, където най-често се упражнява такъв и да се осигури наблюдение.

Неформални дискусии между учениците

В класната стая също има мерки, които могат да ограничат случаите на насилие. Би било добре на учениците да се даде възможност да провеждат неформални срещи помежду си, по време на които да обсъждат въпроси, свързани с агресията и заплашването, и начините за справяне с тях. Така посланието, че всички ние трябва да се опълчим срещу училищния тормоз, ще се превърне в част от културата на учебната институция.

По време на съвместната си работа с Улвеус Лимбър тества програмата в различни условия в над 200 училища в Пенсилвания. Изчисленията показват, че тя е довела до спад от 2000 случая на насилие сред ученици в рамките на две години. Екипът забелязва също така, че се променя и отношението на служителите и децата спрямо проявите на агресия, а жертвите по-често срещат разбиране.

Не само резултатите от експеримента на Лимбър доказват, че провеждането на редовни кампании срещу агресията в училище има положителен ефект. Нов метаанализ върху общо 69 изследвания разкрива, че те предпазват голяма част от децата от тормоз и в същото време подобряват психичното здраве на всички ученици.

Интересен факт е, че продължителността на програмите не влияе върху тяхната ефективност. „Дори и тези, които траят само няколко седмици, мога да бъдат успешни“, твърди Дейвид Фрагас от Института по психиатрия и психично здраве в Мадрид.

Въпреки доказателствата за тяхната ефективност обаче в много държави все още не се реализират подобни кампании за борба с училищния тормоз.

Момиче тийнейджър с кестенява коса и тъмночервена блуза, което крещи на друго момиче с оранжева тениска

Споделянето и разговорите – ключ към намаляване на агресията в училище

Заплахите и подигравките не спират в края на учебния ден. Според Лимбър родителите и всички възрастни, ангажирани с възпитанието на децата, би трябвало непрекъснато да следят за признаци на тормоз. Психологът пояснява още: „Всеки от нас трябва да бъде проактивен, когато говори по този въпрос, вместо да чака детето да дойде и да сподели. Можем например да инициираме разговор и сами да задаваме насочващи въпроси, които да ни дадат повече информация. Например, „Как са приятелите ти, нещата между вас вървят ли?“ или пък „Имаш ли някакви проблеми?“.

Активно слушане, когато детето говори

Лимбър подчертава колко важно е да приемаме сериозно и да не подценяваме тревогите на децата си, дори ако ни изглеждат незначителни. Докато говорят и ни разказват случки от ежедневието си, би било добре да владеем емоциите си и просто да слушаме внимателно. Не бива да даваме прибързани съвети за това как е могло да се справи детето ни с проблема, защото така сякаш му казваме, че е станало жертва по своя вина.

Ако разберем, че е подложено на тормоз от съученици, експертите препоръчват да повдигнем въпроса и пред ръководството на училището, което от своя страна би трябвало да предложи мерки, за да осигури неговата безопасност.

Лимбър добавя: „Фокусът винаги трябва да бъде върху конкретното дете и неговите лични преживявания. Не бива да се търси универсален подход към ситуацията.“

Пътят на съзряването често е труден и болезнен. Не само децата, но и възрастните се учат цял живот как да общуват с околните и рано или късно разбират, че социалните взаимодействия понякога носят болка и разочарования. Все пак ние, възрастните, сме тези, които да им покажат, че някои форми на поведение остават неприемливи, без значение какви са обстоятелствата и последиците. Така ще предпазим не само тяхното, но и следващите поколения от немалко здравословни проблеми – както физически, така и психични.

Източник:

The Nordic way to stop bullying: https://www.bbc.com/future/article/20220307-the-best-way-to-stop-bullying

Още по темата:
  • Тормозът на работното място трябва да се третира като проблем на общественото здраве Тормозът на работното място трябва да се третира като проблем на общественото здраве
  • Защо е толкова трудно да се разделите с токсичен партньор и как да го направите Защо е толкова трудно да се разделите с токсичен партньор и как да го направите
  • Теория на Уокър за цикъла на насилието и актуална ли е все още днес Теория на Уокър за цикъла на насилието и актуална ли е все още днес
  • Какви грешки допускат родителите, чиито деца ги обиждат и тормозят Какви грешки допускат родителите, чиито деца ги обиждат и тормозят
3.5/5 2 оценки

Продукти свързани със СТАТИЯТА

МОИТЕ ДИАМАНТЕНИ ДНИ С ОШО - МА ПРЕМ ШУНЬО
16.00лв. / 8.18 €

МОИТЕ ДИАМАНТЕНИ ДНИ С ОШО - МА ПРЕМ ШУНЬО

ЧИТАТЕЛСКИ ДНЕВНИК - ХЕРМЕС
2.95лв. / 1.51 €

ЧИТАТЕЛСКИ ДНЕВНИК - ХЕРМЕС

СБОГОМ, ДНЕВНИКО! - НЕНКО ГЕНОВ - ХЕРМЕС
9.95лв. / 5.09 €

СБОГОМ, ДНЕВНИКО! - НЕНКО ГЕНОВ - ХЕРМЕС

ДОН КИХОТ ДЕ ЛА МАНЧА ЗЛАТНО ПЕРО - МИГЕЛ ДЕ СЕРВАНТЕС - ХЕРМЕС
5.95лв. / 3.04 €

ДОН КИХОТ ДЕ ЛА МАНЧА ЗЛАТНО ПЕРО - МИГЕЛ ДЕ СЕРВАНТЕС - ХЕРМЕС

СБОГОМ, ДНЕВНИКО 3: УЧИЛИЩНИ 'УБАВЦИ - НЕНКО ГЕНОВ - ХЕРМЕС
11.95лв. / 6.11 €

СБОГОМ, ДНЕВНИКО 3: УЧИЛИЩНИ 'УБАВЦИ - НЕНКО ГЕНОВ - ХЕРМЕС

ПЛАНЕРЪТ МИНИ - СТАНИСЛАВ КОЙЧЕВ - СТАН - ЕГМОНТ
9.90лв. / 5.06 €

ПЛАНЕРЪТ МИНИ - СТАНИСЛАВ КОЙЧЕВ - СТАН - ЕГМОНТ

Коментари към Методът на Улвеус за справяне с училищната агресия: Ясни правила за поведение и наказания за насилниците в училище

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Методът на Улвеус за справяне с училищната агресия: Ясни правила за поведение и наказания за насилниците в училище
    www.framar.bg 
    на 07 October 2025 в 11:14
    Коментирайте "Методът на Улвеус за справяне с училищната агресия: Ясни правила за поведение и наказания за насилниците в училище"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Социална психология
  • За психологията
  • Тормозът на работното място трябва да се третира като проблем на общественото здраве
  • Защо е толкова трудно да се разделите с токсичен партньор и как да го направите
  • 12 комикса, които разкриват забавни моменти от живота на един учител
  • Как да предпазите детето от болки в гърба, причинени от тежката ученическа раница
  • Теория на Уокър за цикъла на насилието и актуална ли е все още днес
  • Какви грешки допускат родителите, чиито деца ги обиждат и тормозят
  • Съществуват ли наистина различни стилове на учене
  • 16 неща, които учителите искат да кажат на своите ученици, но не могат
  • Как да помогнете на детето си, ако е жертва на тормоз
  • Стресът при учителите повишава риска от изключване на ученици
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();
Най-новите публикации
Какво се случва с вагината с напредване на възрасттаКакво се случва с вагината с напредване на възрастта

Какво се случва с вагината с напредване на възрастта

от 07 окт 2025г.Прочети повече
Гангрена на ФурниеГангрена на Фурние

Гангрена на Фурние

от 07 окт 2025г.Прочети повече
Защо умът създава проблеми, които не съществуватЗащо умът създава проблеми, които не съществуват

Защо умът създава проблеми, които не съществуват

от 06 окт 2025г.Прочети повече

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Колоездачен клуб Берое ви кани на спортно състезание с кауза в Стара Загора - 5 октомври 2025 г., неделя, от 10:00 ч.

преди 10 дни, 18 часа и 10 мин.

Характерна клинична картина на Морбус мортум

преди 19 дни, 21 часа и 10 мин.
Всички

АНКЕТА

Как се променя нагласата ви спрямо безопасността на ваксините?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ТЕАЛОЗ ДУО гел за очи монодози 0,4 г * 30

BIOESSENSE ВЪЗСТАНОВЯВАЩА СЕРУМ МАСКА 250 мл GIOMAT

RESEARCH A1 МАСЛО ЗА РАСТЕЖ НА КОСАТА 150 мл GIOMAT

A2 ШАМПОАН ЗА РАСТЕЖ 250 мл GIOMAT

RESEARCH S1 ПРЕЧИСТВАЩО МАСЛО ЗА МАЗНА КОСА 150 мл GIOMAT

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

Доц. д-р Анелия Томова Кирилова

Коментар на: Ванеса от 07 окт 2025г. в 05:36:06

ВАКСИГРИП ТЕТРА инжекционна суспензия в предварително на пълнена спринцовка

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 06 окт 2025г. в 15:50:58

НИСТАТИН АКТАВИС таблетки 500 000 IU * 20 ТЕВА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 06 окт 2025г. в 15:48:42

БЯЛА РУЖА капсули * 100 NATURE'S WAY

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 06 окт 2025г. в 15:46:44

РЕЛАКСОФИТОЛ капсули * 30 НАТУРФАРМА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 06 окт 2025г. в 15:44:57
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival