Начало Психология Позитивна психология Терапевтични занимания и креативност Кой е най-добрият вид терапия за мен?

Кой е най-добрият вид терапия за мен?

Кой е най-добрият вид терапия за мен? - изображение

Работата с терапевт е интелигентен начин да си помогнем в преодоляването на всякакви негативни мисли и чувства, които ни засягат. Въпреки това, когато става въпрос за избора на подходящ вид терапия и специалист по психично здраве, с който да работим, то работата става по-сложна.

Най-често хората избират между това да работят с консултант или психотерапевт. И двамата са лицензирани специалисти по човешкото здраве, въпреки че има малка разлика в техния обхват на практика.

Консултант срещу психотерапевт

Психолозите биват консултанти и психотерапевти. Съществува тенденция за припокриване в работата на двамата професионалисти. Установено е обаче, че консултантите се съсредоточават повече върху преподаването на практически умения на пациентите, за да им помогнат да преминат през предизвикателствата, пред които са изправени. Алтернативно, психотерапевтите използват по-научен подход. Те са по-склонни да прилагат психометрични оценки, за да разберат нуждите на своите пациенти, да ги диагностицират по-точно и лекуват по подходящ начин.

Важно е да се отбележи, че нито консултантът, нито психотерапевтът са лекари, така че не могат да пишат рецепти или да извършват медицински процедури. Това, което могат да правят обаче, е превенция, диагностициране и лечение на хора с психически проблеми, за да им помогнат да останат психически добре. Що се отнася до сериозни психични заболявания, като биполярно разстройство или шизофрения, то психотерапевтите по-често се включват в лечението, отколкото консултантите. То продължава за по-дълъг период от време, за да могат да се открият мисловни модели, които засягат човека, в опит да се намерят нови, по-здравословни начини на мислене и взаимодействие.

Методите, които се използват в терапията, зависят в голяма степен от проблема. Пациентите в спектъра страдат от всевъзможни проблеми като депресия, тревожност, проблеми в отношенията, проблеми със съня и пристрастяването.

Как действа терапевтът с пациентите си?

Има различни подходи, които могат да се предприемат в зависимост от конкретния проблем, който се разглежда.

Когнитивна поведенческа терапия

Когнитивната поведенческа терапия (КПТ) е широко използвана техника, която може да служи за лечение на емоционални и физически затруднения. Тя помага на хората да разберат връзката между мислите, чувствата, поведението или действията си, както и как се чувстват физически. Терапевтът помага да се установят нови начини на мислене, а този подход се препоръчва на хора, страдащи от депресия и/или тревожност, или на всеки, който има психично заболяване, което причинява страдание, увреждане или междуличностни проблеми.

Пълноосъзнатост (Mindfulness)

Друг популярен подход за лечение е "Пълноосъзнатостта", която се отнася до фокусирането на вниманието и осъзнаването на настоящето. Тази терапия се основава на понятието за пълноосъзнатост в будистката медитация, макар че не е религиозна. Тя помага на хората да осъзнаят по-добре сегашния момент, като развият осъзнатостта си около своите емоционални, познавателни и физически усещания. Изследванията показват, че практиките на пълноосъзнатост са полезни при лечението на болка, стрес, безпокойство, депресия, хранителни разстройства, гняв и пристрастяване.

Емоционално фокусирана терапия

Емоционалната фокусираната терапия (ЕФТ) е друг подход, използван от терапевтите. Тя помага на хората да идентифицират и променят ненужните емоционални реакции, които са се развили в техните значими взаимоотношения и може да помогне да се определи кога нуждите от привързаност на един човек не са били изпълнени, което е довело до негативни реакции. ЕФТ може да помогне на човек да се лекува от травматични събития, свързани с привързаността, като му дава възможност да опознае нови страни от личността си и да изпита нови здравословни емоционални преживявания. Тя също така може да насърчи способността за култивиране на здрави взаимоотношения.

Намирането на подходящ професионалист в областта на психичното здраве и правилният подход към терапията е също толкова важно, колкото намирането на най-подходящия лекар.

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: mentalhealth.ie

Снимка: positivepsychologyprogram.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛеченияЛюбопитноНовиниЗдравни съветиБотаникаСпециалистиСоциални грижиЛайфстайлИнтервютаОрганизацииИсторияКлинични пътекиСпортСнимкиАлт. медицинаНормативни актовеЗаведения