Начало Психология Социална психология За психологията Контролиращо поведение и по-лоши ли сме, отколкото мислим

Контролиращо поведение и по-лоши ли сме, отколкото мислим

Контролиращо поведение и по-лоши ли сме, отколкото мислим - изображение

Контролът е всъщност власт. И тъй като, докато растете не ви учат да прегръщате личната си власт по здравословен начин или да правите здраво взаимодействие между нея и индивидуалните нужди, и желания, в крайна сметка стигате до зрелостта, поддържайки нездравословни форми на контрол. Някой видове контролиращо поведение са съвсем очевидни. На лице са маниаците на тема контрол и тези, които държат всичко в дома да става по техните правила. Или много по-тъмният вид контролиращи хора, подценяващи партньора си, осуетявайки опитите му да види семейство или приятели, като използват за това заблуди и заплахи

Освен тези обаче има и много други видове психологически контрол, които, макар и по-малко очевидни, могат да бъдат също толкова трудни за хората около вас. На вниманието ви представяме 7 скрити форми на контрол, които може би използваме с околните.

Контролиращо поведение

1. Контрол чрез малки наказания

Човекът, с който имате уговорка за кино, отменя плановете ви в последния момент и вие се преструвате, че всичко е наред. Но следващият път, когато ви покани, казвате, че сте решили, че на него не може да се разчита особено и налагате срещата да се случи, когато вие решите в някое кафене. Това е контрол чрез наказание. Може да изглежда като малки отмъстителни актове на реванш. С времето другото лице започва да се притеснява, че ще ви разочарова, така че прави това, което желаете от него.
Звучи ли ви познато? Ако понякога правите така е добре да си задавате лични граници — да сте готови да покажете на хората, че поведението им е неприемливо за вас. Ако поставите граници, няма да се налага да наказвате другите.

контролиращо поведение с драма

2. Контрол чрез драма

Приятелка се среща с вас, за да говорите за нещо, което я тревожи, но по някакъв начин в края на вечерта говорите и плачете за сходен, но в очите ви по-съществен проблем, а тя ви дава съвети.
Това е контрол чрез драма — означава, че можете да контролирате разговорите, кой получава внимание и обстоятелствата, когато другите ви отегчават. Драматизмът ви кара околните да ходят по яйчени черупки около вас, за да не ви наранят допълнително.
Звучи ви познато? Може би трябва да научите повече за изкривяването на мисленето наречено „черно-бяло мислене“. Това е негативен начин на мислене, който променя живота ви по ужасяващ начин.

 Контрол чрез нужда

3. Контрол чрез слабост и нужда

Тийнейджърът, който сте отгледал, иска да изчезне на някъде за цял уикенд, но наскоро разведени вие сте самотен и нещастен. Казвате, че имате нужда от него, за да помогне да пребоядисате кухнята и му напомняте колко по-умел е от вас в подобни начинания. Когато ви намеква, че предпочита да се забавлява вие обявявате, че ви е наистина нужен този уикенд.
Това е да контролираш чрез слабост. Включва отказ да се опитате да сте силни и непоклатими, карайки другите да правят неща, които не биха желали, заради вас.

Контрол чрез вина

4. Контрол чрез вина

Сестра ви иска да организира семейно празненство в ресторант, който мразите. Вие се съгласявате с това. Но през следващите няколко месеца ще откриете много начини да споменете колко по-добре би било, ако всички бяхте отишли на мястото, което вие сте предложили или ще обвинявате за всяко малко недоразумение заведението.
Това е контрол чрез вина — кара хората да се чувстват толкова ужасно, че следващия път ще направят това, което искате.
Звучи ви познато? Тренирайте начина, по който общувате. Като оставяте хората да разберат какво наистина искате или не искате, обстоятелствата могат да бъдат договорени, без да се оставя нужда от  поведение, което да накара другите да се чувстват зле.

Контрол чрез манипулиране

5. Контрол чрез манипулация

Вашият колега на работа е доста самоуверен (дори надут), защото последните му постижения му дават смелост, а това ви дразни. Така че небрежно правите малки критични коментари в течение на една седмица. Когато му напомняте колко е неорганизиран и той протестира, го прекъсвате и бързо превключвате разговора към предходни отчитания, които са били много по-неуспешни, докато по лицето му не се появи съмнение.

Това е контролиране чрез манипулация. Изглежда като:
• Критика;
• Промяна на темите за разговор;
• Непрекъснато коригиране на някого;
• Избягване на неудобни теми;
• Досаждане;
• Предизвикване на съмнения в другите:
• Задаване на риторични въпроси, за да се съгласяват околните с вас.

Звучи ви познато? Може би е добре да научите повече за пасивната агресия и потискането на емоциите.

Контрол чрез харизма

6. Контрол чрез харизма

Приятелка се възстановява от раздялата и не иска да излиза. Така че отивате в къщата й, прекарвате час в ласкателства колко красива е тя, казвате, че може да я заведете в ресторант, където познавате готвача, разказвате колко е било весело последния път, когато сте ходил там и така, докато я убедите да излезе. Може би сте успял дори да я развълнувате.
Това е контролиране чрез харизма. Използвате своя магнетизъм и вълнуваща личност, за да накарате другите да направят това, което желаете и често включвате ласкателство и много говорене.
Звучи ви познато? Може би трябва да изследвате повече вътрешния си свят и емоциите на другите, за да оцените, че манипулациите ви пренебрегват техните истински нужди.

за добро

7. Контролирането… за добро

Партньорът ви никога няма да ви напусне, вие сте толкова подходящ за него. Ежедневно му приготвяте обяд (нищо, че му се ще да обядва в ресторанта с колегите, но му обяснявате, че това е вредно), проверявате го, за да сте сигурни, че е добре. Напомняте му, че трябва да се контролира, когато пие.
Контрол „за добро“. Разбира се никой не ви е искал подобно „добро“, но това е „непоискана помощ“.

Нека сме честни — това е властване.
Звучи ви познато? Помислете за емоционална привързаност и поставянето на личностни граници - дали би ви било приятно, ако някой престъпва вашите решения така?

Може да мислите, че подобно поведение не е толкова страшно. Вие не сте някой социопат все пак и не тормозите хората!

Толкова лошо ли е да си признаете, че манипулирате околните? Все пак тези, които успяват да го правят, са достатъчно интелигентни, че да се самоанализират и да признаят истината поне пред себе си.
Проблемът с контрола е, че може унищожи възможността за здрави взаимоотношения с приятели, деца, партньори и колеги. Съществува възможност това да доведе до модели на депресия, тревога и самота. Книгите и форумите за самопомощ са чудесно начало, но ако усетите, че горепосочените модели на контрол ви причиняват постоянен конфликт на работното място или у дома, помислете за консултации с психолог.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: harleytherapy.co.uk
Снимки: agingcare.com; risk.net; nypost.com; drdivaphd.wordpress.com; whereis.com; coachingforleaders.com; mensfitness.com; consumerist.com;

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛайфстайлЛюбопитноСнимкиСоциални грижиИсторияЗдравни съветиНовиниАнкетиТестовеНормативни актовеСпортЛечения