Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Не, вие не полудявате: 15 признака, че сте жертва на вредна манипулация

Не, вие не полудявате: 15 признака, че сте жертва на вредна манипулация

Не, вие не полудявате: 15 признака, че сте жертва на вредна манипулация - изображение

Единственият начин да опишете как се чувствате е сведени до минимум. Чувствате се смазани и задушени. Вие непрекъснато се съмнявате в себе си; вашите чувства, вашите възприятия, спомени и малка, задушена част вътре във вас се чуди дали всъщност не сте луди.

Чувствате се невротично, хипер чувствителни и имате усещането за отчуждение.

Какво не е наред с вас?

Ако можете да се идентифицирате с това, което току-що прочетохте, най-вероятно изпитвате сложна манипулационна техника върху себе си, позната като "газово осветление" или "затъмняване" (Gaslighting). Тя подкопава цялото ви възприятие за реалността и може би бавно се промъква във вашите взаимоотношения, приятелства, семеен и професионален живот.

Макар да се чувствате луди, неуравновесени и ирационални, все още има надежда.

Какво е газлайтинг/газово осветление/затъмняване?

Вдъхновен от филмите "Светлина от газова лампа" от 1940 и 1944 г., в които се разказва за съпруг, който систематично манипулира съпругата си, за да я накара да се почувства луда. Терминът "газлайтинг"/ "затъмняване" днес често се използва, за да опише поведение, което по същество е манипулативно.

Затъмняване, в основата си, е форма на емоционално насилие, което бавно изяжда способността ви да правите преценки. По същество един "затъмнител" извърта негативните, вредни или разрушителни думи и действия в неговата полза, отклонявайки вината за злоупотребите си, насочвайки пръста към вас. Това често ви прави да се чувствате "прекалено чувствителни", "параноидни", "психически нестабилни", "глупави", "безпомощни" и предизвиква много други усещания, които ви карат да се съмнявате в себе си.

Обикновено усвоявана от психопатични, социопатични и нарцистични видове хора, затъмняването има тенденция да ви изяжда бавно, докато не осъзнаете, че сте само черупка на човека, когото бяхте.

3 примера за затъмняване

Нека да разгледаме някои примери за газлайтинг.

В семеен сценарий: Бащата на Стоян е гневен, горчив човек. Всеки ден Стоян се страхува да не "наклони баланса" на настроението на баща си, защото той често избухва в гняв, наричайки го "копеле" и "безполезен малък загубеняк", наред с много други болезнени имена. Когато Стоян се изправи срещу баща си, той се смее и му казва "да престане да бъде толкова чувствителен".

Сценарий в отношенията: Калина е женена от 5 години и има две малки деца със съпруга си Иван. През последните няколко месеца тя се опитва да отвори малък художествен магазин, но когато поиска помощ от съпруга си, настроението му потъмнява: "Не мога да повярвам, че прекарваш толкова много време в този магазин - не те е грижа за мен - не те ли е грижа за децата ти? Би трябвало да си им майка!", възкликва той. Калина е шокирана: "Но аз просто исках да ми помогнеш при създаването на магазина! И аз не съм пренебрегвала никого! " Иван се приближава много близо до лицето на Калина:" Виждаш ли! Сега го отричаш. Когато се ожених за теб, мислех, че ще бъдеш до семейството си. Може би просто трябва да взема децата и да си вървя!" – избухва той. По-късно, когато Калина сяда да говори с Иван относно неговата заплаха, той казва: "Скъпа, знаеш, че преувеличаваш и, че твърде много се вманиачаваш в този магазин. Това ни кара да се чувстваме силно игнорирани и пренебрегнати, надявам се да разберете това."

Сценарии на работа: Софи работи в раздела си през последните пет години, когато получава възможност да мигрира на друго ниво в компанията и да получава по-висока заплата. Тя обаче получава пробен период, за да определи дали е в състояние да изпълнява задълженията си или не. Нервно, тя се среща с новия си началник, Калоян. Отначало Софи обича ръководителя си и изпълнява всички свои задачи навреме. Въпреки това, началникът й започва да я моли да прави все по-често омаловажаващи задачи и услуги тук и там. Докато Софи се справя добре, Калоян става все по-взискателен. Накрая, когато работата на Софи се натрупва на непоносимо ниво, тя разказва на ръководителя си, че трябва да се съсредоточи върху това да свърши работата си, но може да помогне друг път. По-късно, на среща на персонала, Калоян представя Софи на всички и казва: "Въпреки че все още не е в крак с нас, сигурно ще се научи да олицетворява нашата работеща етика скоро!" Софи се чувства публично обидна и унижена, страхувайки се за сигурността на новата си работа. По-късно, когато тя иска от началника си да разбере защо "тя не въплъщава трудолюбивата им етика", нейният ръководител казва: "Мисля, че не си ме разбрала. Току-що казах, че не си свикнала с темпото си на работа, за да могат другите да ти помогнат." Оттогава Софи приема всички допълнителни изисквания и задачи, без значение колко работа има или колко смазващи са задачите.

Как да познаете дали някои ви манипулира по този начин:

Затъмняването е наистина вредно, защото насърчава безпокойство, депресия и с достатъчно постоянство в живота ни, понякога може да предизвика нервни сривове. И така, въпросът сега е: затъмнени ли сте? Как може да разберете дали изпитвате тази фина форма на манипулация в живота си? Прегледайте следните знаци:

  1. Има нещо "нередно" във вашия приятел, партньор, син, дъщеря, майка, баща, сестра, брат, колега, шеф или друг човек в живота ви ... но не можете да обясните или да определите какво точно.
  2. Често се съмнявате в способността си да си припомните подробностите от минали събития, което ви оставя психологически безсилни.
  3. Чувствате се объркани и дезориентирани.
  4. Чувствате се застрашени и на ръба около този човек, но не знаете защо.
  5. Чувствате нужда да се извинявате през цялото време за това, което правите или за това, което сте.
  6. Никога не се чувствате "достатъчно добри" и се опитвате да изпълнявате очакванията и изискванията на другите, дори и да са неразумни или да ви вредят по някакъв начин.
  7. Чувствате, че у вас има нещо фундаментално сбъркано, например, че сте невротични или "губите разсъдъка си".
  8. Чувствате се сякаш постоянно прекалявате или сте "прекалено чувствителни".
  9. Чувствате се изолирани, безнадеждни, неразбрани и депресирани.
  10. Трудно ви е да се доверите на собствената си преценка и ако имате избор, вие решавате да вярвате на преценката на насилника.
  11. Чувствате се уплашени и сякаш "нещо е ужасно ненаред", но не знаете какво или защо.
  12. Трудно ви е да вземате решения, защото нямате доверие на себе си.
  13. Чувствате се сякаш сте много по-слаба версия на себе си и сте били много по-силни и уверени в миналото.
  14. Чувствате се виновни, че не сте щастливи, както преди.
  15. Започнали сте да се страхувате да "говорите" или да изразявате емоциите си, така че вместо това запазвате мълчание.

Тактики, използвани от манипулатора

Затъмнителят използва разнообразни фини техники, за да подкопае вашата реалност и да ви представи като емоционално неуравновесени и объркани. Те включват например:

  • Пренебрегва ви, карайки останалите да мислят, че сте луди, неразумни или нестабилни.
  • Използва маска на увереност или фалшиво състрадание, за да ви накара да вярвате, че сте "разбирате всичко погрешно". Затова, в крайна сметка, започвате да се съмнявате и да вярвате в тяхната версия за минали събития.
  • Промяна на обекта. Затъмнителят отклонява темата, като задава друг въпрос или прави изявление, обикновено насочено към вашите мисли, например "Въобразяваш си неща, които никога не са се случили!", "Не, грешиш, не си спомняш правилно", "Това още една луда идея, която ти даде (член на семейството / приятел) ли е?"
  • Минимизиране. Чрез тривиализацията на начина, по който се чувствате и какво мислите, манипулаторът придобива все повече и повече власт над вас, напр. "Защо си толкова чувствителна?" "Не е нужно да се ядосваш за нещо такова!" "Аз просто се шегувам, защо вземаш нещата толкова сериозно?
  • Отричане и отбягване. Отказвайки да признае чувствата и мислите ви, манипулаторът ви кара да се съмнявате все повече и повече. Например, "Не помня това, сигурно си го сънувала!", "Ти лъжеш, никога не съм казвал това", "Не знам за какво говориш, променяш темата. "
  • Извъртане. Когато манипулаторът уверено и нежно обръща това, което е било казано или направено в своя полза, той може да ви накара да се съмнявате в себе си - особено когато е съчетано с фалшиво състрадание, което ви кара да се чувствате като "нестабилни", "ирационални" и т.н. Например: "Не казах това, казах _____", "Не съм те удрял, Пешо, просто те чукнах по главата - това правят всички добри бащи.", "Ако си спомняш правилно, аз всъщност се опитвах да ти помогна."

Изцеление от вредите на "затъмняването"

Този вид манипулация ни кара да се съмняваме в собствените си спомени, възприятия и преценки, което ни води емоционално и психологически извън баланс.

Ако смятате, че вашето самочувствие, увереност и независимост са изсъхнали под пламъка на затъмняването, не сте сами ... и със сигурност има надежда!

Почти всеки от нас е преживявал една или друга форма на затъмняване през живота си. Проблемите възникват, когато то е често срещана сянка върху нашите взаимоотношения и партньорства. Добрата новина е, че знанието и осъзнаването е първата стъпка към изцелението на живота ви и възстановяването на силния, възприемчив човек, който сте всъщност... и вече я направихте!

Макар да е вярно, че в някои ситуации действително бихме могли да реагираме прекалено, или наистина да проявяваме ирационално поведение, важно е също така да слушаме инстинкта или интуицията си. Имате ли тежко усещане в стомаха? Чувствате ли се претоварени и потиснати? Чувствате ли се депресирани? Това са признаци, че реагирате подсъзнателно. Докато можем съзнателно да бъдем измамени, подсъзнателно не можем и често ще имаме усещането, че "нещо не е наред". Вслушвайте се в това чувство и потърсите помощ - професионално или социално (т.е. доверена група приятели или мрежа за подкрепа).

В обобщение, тук са някои начини да си помогнете:

  • Първо изяснете си как, кога и кой ви прилага такъв тип манипулация. Помислете за това по какви начини ви кара да се чувствате неспокойни и изгубени. Напишете всичко, за което можете да се сетите. Трябва да сте в състояние да потвърдите, че сте жертва на затъмняване, преди да можете да продължите с живота си.
  • Обърнете внимание на признаците, като чувство за объркване, омаловажаване, "лудост" или манипулация. Поемете дълбоко дъх, изчистете ума си и центрирайте себе си. Отделяйте време за заземяване всеки ден чрез медитация или мисловна практика. Тези техники ще ви помогнат да останете обективни дори при трудни обстоятелства.
  • Решете дали си струва да продължите приятелството или връзката си. Ако сте в трудово правоотношение, помислете дали си струва да останете на работата си или не. Ако искате да останете, помислете как да сведете до минимум взаимодействието с манипулатора, докато не се почувствате заземени и уверени.
  • Говорете с доверени приятели или близки за проблема си. Друга възможност е да потърсите помощ от ментор или терапевт.
  • Прехвърлете перспективата си от тази на жертва на воин / победител. Не е нужно да оставате жертва до края на живота си. Възстановявайки личната си власт, вие също ще можете да помагате на другите при подобни обстоятелства.
  • Прочетете повече за емоционалната злоупотреба, за да задълбочите разбирането си по тази тема.

По статията работи: Елиза Трайкова

Снимка: пак там

Източник: lonerwolf.com

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛюбопитноЛайфстайл