Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Не, вие не полудявате: 15 признака, че сте жертва на вредна манипулация

Не, вие не полудявате: 15 признака, че сте жертва на вредна манипулация

Не, вие не полудявате: 15 признака, че сте жертва на вредна манипулация - изображение

Единственият начин да опишете как се чувствате е сведени до минимум. Усещате се смазани и задушени. Непрекъснато се съмнявате в себе си, във вашите чувства, възприятия, спомени, дори  малка част от вас се чуди дали всъщност не сте луди.

Чувствате се невротични, хипер чувствителни и имате усещането за отчуждение.

Какво не е наред с вас?

Ако можете да се идентифицирате с това, което току-що прочетохте, най-вероятно изпитвате сложна манипулационна техника върху себе си, позната като "газово осветление" или "затъмняване" (Gaslighting). Тя подкопава цялото ви възприятие за реалността и може би бавно се промъква във вашите взаимоотношения, приятелства, семеен и професионален живот.

Макар да се чувствате луди, неуравновесени и ирационални, все още има надежда.

Какво е газлайтинг (затъмняване)?

Вдъхновен от филмa Gaslight и неговите адаптации от 1940 и 1944 г., в които се разказва за съпруг, който систематично манипулира съпругата си, за да я накара да се почувства луда. Терминът "газлайтинг" днес често се използва, за да опише поведение, което по същество е манипулативно.

Затъмняване (газлайтинг), в основата си, е форма на емоционално насилие, което бавно изяжда способността ви да правите преценки. По същество един "затъмнител" извърта негативните, вредни или разрушителни думи и действия в неговата полза, отклонявайки вината за злоупотребите си, насочвайки пръста към вас. Това често ви кара да се чувствате "прекалено чувствителни", "параноични", "психически нестабилни", "глупави", "безпомощни" и предизвиква много други усещания, които ви карат да се съмнявате в себе си.

Обикновено усвоявана от психопатични, социопатични и нарцистични видове личности, затъмняването има тенденция да ви яде бавно, докато не осъзнаете, че сте само черупката на човека, когото сте били преди това.

3 примера за затъмняване

Нека да разгледаме някои примери за газлайтинг.

В семеен сценарий: Бащата на Стоян е гневен човек. Всеки ден Стоян се страхува да не "наклони баланса" на настроението на баща си, защото той често избухва, наричайки го "копеле" и "безполезен малък загубеняк", наред с много други болезнени етикети. Всеки път, когато Стоян се изправи срещу баща си, той му се присмива с думите "да престане да бъде толкова чувствителен".

Сценарий в отношенията: Калина е женена от 5 години и има две малки деца със съпруга си Иван. През последните няколко месеца тя се опитва да отвори малък арт магазин, но когато поиска помощ от него, настроението му помрачава: "Не мога да повярвам, че прекарваш толкова много време в този магазин - не те е грижа за мен - но не те ли е грижа за децата ти? Би трябвало да си им майка!", възкликва той. Калина е шокирана: "Но аз просто исках да ми помогнеш при създаването на магазина! И аз не съм пренебрегвала никого!" Иван се приближава много близо до лицето на Калина: "Виждаш ли! Сега го отричаш. Когато се ожених за теб, мислех, че ще бъдеш до семейството си. Може би просто трябва да взема децата и да си вървя!" – избухва той. По-късно, когато Калина сяда да говори с Иван относно неговата заплаха, той казва: "Скъпа, знаеш, че преувеличаваш и че твърде много се вманиачаваш в този магазин. Това ни кара да се чувстваме силно игнорирани и пренебрегнати, надявам се да разбираш това."

Сценарий на работа: Софи работи в раздела си през последните пет години, когато получава възможност да мигрира на друго ниво в компанията и да получава по-висока заплата. Тя обаче трябва да премине през пробен период, за да определи дали е в състояние да изпълнява задълженията си или не. Претиснена, тя се среща с новия си началник, Калоян. Отначало Софи го харесва и изпълнява всички възложени задачи навреме. Въпреки това, Калоян започва все по-често да я моли за омаловажаващи услуги и задължения. Софи се справя добре, но шефът й става все по-взискателен. Накрая, когато работата й се натрупва до непоносими нива на стрес, тя му казва, че трябва да се съсредоточи върху това да върши работата си, а смалките услуги може да помогне друг път. По-късно на среща на персонала, Калоян представя Софи на всички с думите: "Въпреки че все още не е в крак с всички нас, тя със сигурност бързо ще се научи да олицетворява нашата работна етика!" Софи се чувства публично унижена и започва да се страхува за новата си работа. По-късно, когато тя иска да разбере защо "тя не въплъщава трудолюбивата им етика", Калоян й казва: "Мисля, че не си ме разбрала. Току-що казах, че не си свикнала с темпото на работа, за да могат другите да ти съдействат." Оттогава Софи приема всички допълнителни изисквания и задачи, без значение колко работа има или колко смазващи са задачите.

Как да познаете дали някои ви манипулира по този начин:

Затъмняването е наистина вредно, защото насърчава безпокойство и депресия, а с достатъчно постоянство може да предизвика нервни сривове. И така, въпросът сега е: подложени ли сте на тази фина форма на манипулация в живота си? Как можете да разберете? Потърсете следните знаци:

  1. Има нещо "нередно" във вашия приятел, партньор, син, дъщеря, майка, баща, сестра, брат, колега, шеф или друг човек в живота ви, но не можете да обясните или да определите какво точно.
  2. Често се съмнявате в способността си да си припомните подробностите от минали събития, което ви оставя психологически обезсилени.
  3. Чувствате се объркани и дезориентирани.
  4. Чувствате се застрашени или на ръба, когато сте около този човек, но не знаете защо.
  5. Чувствате нужда да се извинявате през цялото време за това, което правите, или за това, което сте.
  6. Никога не се чувствате "достатъчно добри" и се опитвате да изпълнявате очакванията и изискванията на другите, дори и да са неразумни или да ви вредят по някакъв начин.
  7. Чувствате, че у вас има нещо фундаментално сбъркано, например, че сте невротични или "губите разсъдъка си".
  8. Чувствате се сякаш постоянно прекалявате или сте "прекалено чувствителни".
  9. Чувствате се изолирани, безнадеждни, неразбрани и депресирани.
  10. Трудно ви е да се доверите на собствената си преценка и често решавате да се доверявате на преценката на насилника.
  11. Чувствате се уплашени, сякаш "нещо е ужасно сбъркано", но не знаете какво или защо.
  12. Трудно ви е да вземате решения, защото нямате доверие в себе си.
  13. Чувствате се много по-слаба версия на себе си, сякаш сте били много по-силни и уверени в миналото.
  14. Чувствате се виновни, че не сте щастливи, както преди.
  15. Започнали сте да се страхувате да "говорите" или да изразявате емоциите си, така че вместо това запазвате мълчание.

Тактики, използвани от манипулатора

Затъмнителят използва разнообразни фини техники, за да подкопае вашата реалност и да ви представи като емоционално неуравновесени и объркани. Те включват например:

  • Пренебрегва ви, карайки останалите да мислят, че сте луди, неразумни или нестабилни.
  • Използва маска на увереност или фалшиво състрадание, за да ви накара да вярвате, че "разбирате всичко погрешно". Затова в крайна сметка започвате да се съмнявате и да вярвате в неговата версия за нещата.
  • Смяна на темата. Затъмнителят отклонява темата, като задава друг въпрос или прави изявление, обикновено насочено към вашите мисли, например "Въобразяваш си неща, които никога не са били така!", "Не, грешиш, не си спомняш правилно", "Това още една луда идея, която ти вкара (член на семейството/приятел) ли е?"
  • Минимизиране. Чрез тривиализацията на начина, по който се чувствате или мислите, манипулаторът придобива все повече и повече власт над вас, напр. "Защо си толкова чувствителна?", "Не е нужно да се ядосваш за такова нещо!", "Аз просто се шегувам, защо вземаш нещата толкова сериозно?
  • Отричане и избягване. Отказвайки да признае чувствата и мислите ви за валидни, манипулаторът ви кара да се съмнявате все повече и повече. Например, "Не помня това, сигурно си го сънувала!", "Ти лъжеш, никога не съм казвал това", "Не знам за какво говориш, сменяш темата. "
  • Извъртане. Когато манипулаторът уверено и фино обръща онова, което е било казано или направено в своя полза, той може да ви накара да се съмнявате в себе си - особено, когато е съчетано с фалшиво състрадание, което ви кара да се чувствате като "нестабилни", "ирационални" и т.н. Например: "Не казах това, казах _____", "Не съм те удрял, Пешо, просто те чукнах по главата - това правят всички добри бащи.", "Ако си спомняш правилно, аз всъщност се опитвах да ти помогна."

Изцеление от вредите на "затъмняването"

Този вид манипулация ни кара да се съмняваме в собствените си спомени, възприятия и преценки, което ни изкарва емоционално и психологически извън баланс.

Ако смятате, че вашето самочувствие, увереност и независимост са си отишли под пламъка на затъмняването, не сте сами ... и със сигурност има надежда!

Почти всеки от нас е преживявал една или друга форма на затъмняване през живота си. Проблемите възникват, когато то хвърля сянка върху нашите взаимоотношения и партньорства. Добрата новина е, че осъзнаването е първата стъпка към изцелението и възстановяването, за да бъдете отново силния, възприемчив човек, който сте всъщност. Вие вече направихте тази първа стъпка!

Макар да е вярно, че в някои ситуации действително бихме могли да реагираме прекалено или наистина да проявяваме ирационално поведение, то е важно да слушаме инстинкта и интуицията си. Имате ли тежко усещане в стомаха? Чувствате ли се претоварени и потиснати? Чувствате ли се депресирани? Това са признаци, че реагирате подсъзнателно. Твърде често можем съзнателно да бъдем излъгани, но подсъзнателно не можем и усещаме, че "нещо не е наред". Вслушайте се в тези усещания и потърсете помощ - професионална или социална (т.е. доверена група приятели или мрежа за подкрепа).

В обобщение, тук са някои начини да си помогнете:

  • Първо изяснете си как, кога и кой ви прилага такъв тип манипулация. Помислете как това ви кара да се чувствате - неспокойни и изгубени? Запишете всичко, за което можете да се сетите. Трябва да сте в състояние да потвърдите, че сте жертва на газлайтинг, преди да можете да продължите с живота си.
  • Обърнете внимание на признаците, като чувство за объркване, омаловажаване, "лудост" или манипулация. Поемете дълбоко дъх, изчистете ума си и центрирайте себе си. Отделяйте време за упражнявате заземяване всеки ден чрез медитация или майндфулнес. Тези техники ще ви помогнат да останете обективни дори при трудни обстоятелства.
  • Решете дали си струва да продължите приятелството или връзката си. Ако сте в трудово правоотношение, помислете дали си струва да останете на работата си или не. Ако искате да останете, помислете как да сведете до минимум взаимодействието с манипулатора, докато не се почувствате заземени и уверени.
  • Говорете с доверени приятели или близки за проблема си. Друга възможност е да потърсите помощ от ментор или терапевт.
  • Променете перспективата си от тази на жертва към тази на воин/победител. Не е нужно да оставате жертва до края на живота си. Възстановявайки личната си власт, вие също ще можете да помагате на другите при подобни обстоятелства.

Прочетете повече за емоционалната злоупотреба, за да задълбочите разбирането си по тази тема.

По статията работи: Елиза Трайкова

Източник: lonerwolf.com

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛюбопитноЛайфстайл