Начало Психология Позитивна психология Мотивация, щастие и личен успех Коя е най-опасната дума на света и как да я тушираме

Коя е най-опасната дума на света и как да я тушираме

Коя е най-опасната дума на света и как да я тушираме - изображение

Ако подложим мозъка ви на ядрено-магнитен резонанс - огромен магнит с форма на поничка, който може да заснеме видеоклип за нервните промени, които се случват в мозъка ви - и пуснем думата "НЕ" да мига на екран за по-малко от една секунда, ще видите незабавно освобождаване на десетки стволови хормони и невротрансмитери. Тези химикали незабавно прекъсват нормалното функциониране на мозъка ви, нарушават логиката, разума, обработката на езика и комуникацията.

Всъщност, дори визуализирането на списък с отрицателни думи за няколко секунди, ще накара човек с много тревожност или депресия да се почувства по-зле, а колкото повече се взирате в него, толкова повече се повишава възможността да повредите ключовите структури, които регулират паметта, чувствата и емоциите ви. В последствие ще нарушите съня, апетита си и способността си да изпитвате дългосрочно щастие и удовлетворение.

Ако вокализирате негативността си или дори леко се намръщите, когато казвате "не", още повече стресови химикали ще бъдат освободени не само в мозъка ви, но и в мозъка на слушателя. Слушателят ще изпитва по-голяма тревожност и раздразнителност, като по този начин ще се подкопава сътрудничеството и доверието помежду ви. Всъщност, дори простото пребиваване около негативни хора ще ви направи по-предубедени към останалите.

Всяка форма на отрицателно размишление - например, да се тревожите за вашето финансово бъдеще или здраве - ще стимулира освобождаването на разрушителни неврохимикали. Същото важи и за децата: колкото повече негативни мисли имат, толкова по-вероятно е те да изпитат емоционална тревога. Но ако ги учите да мислят позитивно, можете обърнете живота за тях.

Отрицателното мислене е самоподдържащо се и колкото повече участие вземате в негативен диалог - у дома или на работното място, толкова по-трудно става спирането му. Отрицателните думи, изразени с гняв нанасят още повече щети. Те изпращат алармени сигнали през мозъка, които се намесват в центровете за вземане на решения в челния лоб и това увеличава склонността на човек да действа ирационално.

Думите, провокиращи страх, като бедност, болест и смърт, също стимулират мозъка по негативен начин. И дори тези страшни мисли да не са реални, други части на мозъка ви (като таламус и амигдала) реагират на негативните фантазии, сякаш те са действителни заплахи, които се случват във външния свят. Любопитно е, че ние сме програмирани да се тревожим - може би артефакт от стари спомени, пренесени от рода на предците ни, когато съществуват безброй заплахи за оцеляването ни.

За да се прекъсне тази естествена склонност към тревога, могат да се предприемат няколко стъпки. Първо, задайте си въпроса: "Ситуацията наистина ли е заплаха за моето лично оцеляване?" Обикновено това не е така, и колкото по-бързо можете да прекъснете реакцията на амигдала към въображаемата заплаха, толкова по-бързо можете да предприемете действия за решаване на проблема. По този начин ще намалите и възможността да подпалите постоянна отрицателна памет в нашия мозък.

След като идентифицирате негативната мисъл (която често работи под нивото на ежедневното съзнание т. е. несъзнателно), можете да я перифразирате, като изберете да се фокусирате върху положителни думи и изображения. Резултатът: тревожността и депресията намаляват, и броят на несъзнателните негативни мисли намалява.

Силата на думата "ДА"

Когато лекарите и терапевтите прокламират на пациентите да обърнат негативните мисли и тревоги в положителни утвърждения, комуникационният процес се подобрява и пациентът възвръща самоконтрола и доверието. Но има малък проблем: мозъкът едва реагира на нашите позитивни думи и мисли. Те не са заплаха за оцеляването ни, така че той не трябва да реагира толкова бързо, колкото на негативните мисли и думи.

За да преодолеем тази невронна пристрастност към негативизма, трябва непрекъснато и съзнателно да генерираме колкото се може повече положителни мисли. Барбара Фредриксън, един от основателите на позитивната психология, открива, че трябва да генерираме поне три положителни мисли и чувства за всяка проява на негативност. Ако изразите по-малко от три, то личните и бизнес взаимоотношенията ви са по-предразположени към провал. Тази констатация е в съответствие с изследванията на Маршъл Лосада и тези на Джон Готман с брачни двойки.

Фредриксън, Лосада и Готман откриват, че ако желаете бизнеса и личните ви взаимоотношения наистина да процъфтяват, то ще трябва да генерирате най-малко пет положителни идеи за всяко отрицателно изказване, което правите (например "Аз съм разочарован" или " Това не беше това, на което се надявах" се брои за израз на негативизъм, както и лицевото смръщване или отрицателно кимване на главата).

Няма значение дали вашите положителни мисли са ирационални; те все пак ще повишат чувството за щастие, благополучие и удовлетворение от живота. Всъщност, положителното мислене може да помогне на всеки да изгради по-добро и по-оптимистично отношение към живота.

Позитивните думи и мисли задвижват мотивационните центрове на мозъка в действие и ни помагат да изградим устойчивост, когато сме изправени пред проблемите на живота. Според Соня Любомирски, един от водещите световни изследователи на щастието, ако искате да развиете чувство на удовлетворение, което да трае цял живот, то трябва редовно да мислите позитивно за себе си, да споделяте най-щастливите си събития с другите и да се наслаждавате на всеки положителен опит в живота си.

Нашият съвет: избирайте думите си мъдро и ги изговаряйте бавно. Това ще ви позволи да прекъснете склонността на мозъка да бъде негативен и както показват скорошните изследвания, простото повторение на положителни думи като любов, мир и състрадание ще се превърне в специфични гени, които понижават вашия физически и емоционален стрес. Ще се почувствате по-добре, ще живеете по-дълго, ще изградите по-дълбоки и по-доверени отношения с другите - у дома и на работното място.

Както посочват Фредриксън и Лосада, когато генерирате минимум пет позитивни мисли за всяка отрицателна, ще изпитате "оптимален обхват на човешкото функциониране". Това е силата на думата "ДА".

Какво ще кажете да опитаме? ;)

Източник: psychologytoday.com

Снимка: economic.bg

По статията работи: Елиза Трайкова

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноПсихологияЛайфстайлАлтернативна медицинаЗдравни съветиНовиниХранене при...ФизиологияПатологияСнимкиОрганизацииКлинични пътекиИсторияМедицински изследванияСпециалистиБотаникаЛеченияСпорт