Начало Психология Позитивна психология Терапевтични занимания и креативност Можем да контролираме тежките емоции, като мислим за себе си в трето лице

Можем да контролираме тежките емоции, като мислим за себе си в трето лице

Можем да контролираме тежките емоции, като мислим за себе си в трето лице - изображение

Според учените от Мичиганския Университет простият акт на мислене за себе си като за трето лице, по време на стресови ситуации, може да ви помогне да контролирате емоциите, без да се налагат допълнителни умствени усилия.

Изследване показва, че подобно използване на третото лице представлява сравнително лесно прилагане на самоконтрол. Констатациите са публикувани онлайн в "Научни доклади" на списание "Nature".
Нека си представим жена на име Мария, която е разстроена, че наскоро е била отхвърлена. Когато отразява чувствата си в трето лице („Мария е разстроена“), е по-слабо емоционално реактивна, отколкото когато мисли/говори от свое име („Много съм разстроена“).

"По същество мислим, че изразявайки се в трето лице, хората са по-близо до начина, по който мислят за другите и можем да видим доказателства за това в мозъка“ Казва Джейсън Мозер (доцент по психология в Мичиганския Щатски Университет).“Това помага на хората да се отделят на психическа дистанция от своите преживявания, като това често е полезно за регулиране на емоциите“.
Изследването, частично финансирано от Националните здравни институти на Америка и фондация "Джон Темпъл", включва два експеримента, които силно подкрепят извода, до който са стигнали психолозите.

В един експеримент (проведен в Лабораторията за клинична психо-физиология на Мозер) участниците разглеждат неутрални или тревожни образи и реагират на изображенията, докато тяхната мозъчна активност се наблюдава от електроенцефалограф. Когато реагират на тревожните снимки (например човек, който държи насочен към нечия глава пистолет), емоционалната мозъчна активност на субектите намалява много бързо (в рамките на 1 секунда), когато говорят в трето лице. Докато същото действие отнема повече време при говорене в първо лице, единствено число.


Изследователите на Мичиганския Щатски Университет също измерват мозъчната активност, свързана с усилията на участниците и откриват, че използването на трето лице не е по-сложно от говоренето за себе си в първо лице. Според Мозер това прави използването на експерименталното изразяване добра стратегия за регулация на емоциите, тъй като много други форми на емоционално регулиране изискват значителни усилия.

Друг експеримент (отново в същия град, но този път в Мичиганския Университет), който е ръководен от Итън Крос (водач на Лаборатория за емоция и самоконтрол) участниците отразяват болезнени преживявания от миналото си, използвайки както първо, така и трето лице, докато се измерва мозъчната им активност, чрез магнитен резонанс. Подобно на предходното изследване, участниците показват по-ниска мозъчна активност в областта, отразяваща болезнените емоционални преживявания при използването на трето лице, което предполага по-добро емоционално регулиране. Освен това самоувереността при използването на трето лице не изисква повече мозъчна дейност (свързана с усилие) отколкото при говорене в първо лице.

"Това, което наистина е вълнуващо тук – казва Крос – е, че данните от мозъка при тези два допълващи експеримента предполагат, че говоренето в трето лице може да представлява сравнително безпроблемна форма на емоционално регулиране.“

Мозер и Крос заявяват, че техните екипи продължават да си сътрудничат, за да разгледат как се справя говоренето в трето лице, сравнено с други стратегии за емоционално регулиране.
Доказателствата от данните на машините, които сканират мозъка, сочат, че говоренето (и мислите) в трето лице притъпяват емоциите, без да ангажират когнитивния контрол.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: neurosciencenews.com
Снимка: fastcompany.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияНовиниЛайфстайлЛюбопитноСпортЗдравни съветиБотаникаАлт. медицинаЛеченияТестовеСоциални грижиСнимкиИзследванияХранене при...ИсторияНормативни актовеКлинични пътекиСпециалистиЗаведенияОрганизации