Можете да превърнете работа, която мразите, в такава, която харесвате
Професорът от Йейл Ейми Връзневски използва термина "претворяване" за това което се случва, когато служител реорганизира сегашната си работа по по-задоволителен начин. Невинаги е нужно да сменяте работата си. Можете просто да промените начина, по който мислите за нея, казва Връзневски, което да повлияе на вашето преживяване. "Едно от нещата, които считам за вълнуващи в "претвроряването на работата", е, че то кара хората не просто да мислят за работата си по различен начин. То е поведенческо - казва тя. "Промяната на начина, по който мислите за работата, когнитивно променя начина, по който подхождате към задачите си, а след това и начина, по който тези задачи ще се разгърнат."
Да приемем например, че имате двама служители, които работят в сферата на обществените услуги. Единият описва работата си като слушане на мрънкащи клиенти по цял ден. Друг определя същата като дейност, която кара хората да изпитват облекчение - да осъзнаят, че в края на краищата всичко ще бъде наред. Тези двама души подхождат по много различен начин, обяснява Връзневски. Те също биха се отнасяли с клиентите много различно и вероятно ще имат напълно различен опит в работата. "Очарована съм от това как различните хора могат да придават толкова различни значения на една и съща работа", добавя тя. "Защото има значение дали се чувствате сякаш се измъквате насила от дома си всеки ден или сте развълнувани от възможността да дадете своя принос някъде".
За да разберем как работи претворяването, ще го разделим на три различни подхода. Първи - служителите променят "броя, вида или естеството на задачите, които вършат." Има и когнитивен подход, при който те променят начина, по който възприемат задачите си, и тяхното значение. И накрая, т.нар. релационен подход се използва, когато служителите променят "броя, типа или интензивността на взаимоотношенията". С други думи, те променят стила на взаимодействията, които имат в текущата си роля.
Връзневски и нейните колеги Джейн Дютън от Университета в Мичиган и Джъстин Берг от Станфордския университет, провеждат полеви експерименти, в които канят субектите сами да изработят свои собствени работни места, след това сравняват техния опит с този на други работници в същата роля. Изследването предполага, че претворяването на труда включва редица предимства както за служителя, така и за работодателя, включително увеличаване на нивата на щастие, по-добро представяне и ангажираност в работата.
В един от случаите те изследват санитари в болница. Когато са запитани, една група работници описва работата си като не особено удовлетворяваща или висококвалифицирана. Когато са запитани за задачите си, те просто повтарят информацията в описанието на длъжността. Друга група в проучването намира, че същата тази работа има много по-дълбоко значение. Тя дори описа ролята си по различен начин. Докато основните им задачи са същите като на първата група, то те също така са "посредниците", които помагат обстановката да бъде положителна както за пациентите, така и за самата организация. "Това води до много естествено преначертаване на задачите, които ще изпълняват", казва Връзневски. Тези работници поемат допълнителни отговорности, които са важни за тях, като да разговарят с пациентите и да помагат на по-възрастните хора да се придвижват в сградата.
Връзневски очертава няколко начина, по които работодателите могат да насърчават т.нар. претворяване на труда на работното място. Те могат да използват отзивите за ефективността като шанс да позволят на служителите да направят промени в работата например. "Но най-важната стъпка е просто да се чувстват комфортно с идеята, че това е нещо полезно. Някои мениджъри са обезпокоени от факта, че губят контрола. Истината е, че конят вече е напуснал плевнята. Служителите правят всичко това: отклоняват се от описанието на работата, за да намерят смисъл в нея. "Работодателите също се притесняват, че даването на повече контрол на служители върху работата им ще доведе до избягване на отговорностите. "Когато проучихме това, ние открихме нещо съвсем друго", допълва Връзневски.
Но това се отнася и за работниците. "Мисля, че трябва да се интеерсувате от онова, от което се нуждае вашата компания", казва Дара Блейн, съветник по въпроси, свързани с кариерата в Лос Анджелис. "Трябва да имате някакво чувство на ангажираност и инициативност в работата си. Нужно е много добро разбиране на мисията на вашата организация, за да можете да я приведете в съзвучие с вашата лична мисия".
Разберете целите на вашата компания. С други думи, за да улесните работодателя си в идеята за необходимостта от промяна, трябва да докажете, че тя има полза за него и да сте добре запознати със своите цели и ценности, независимо дали става дума за щастието на клиентите или разрастването на малкия бизнес в по-голям. "Ако тайната ви мечта е да бъдете китарист в компанията, това може би не е мястото, на което се нуждаят от вашите таланти", казва Връзневски. "Но ако можете да разберете от какво се нуждае организацията и какво се опитва да постигне, можете да допринесете, но по начин, който е важен за вас".
Разберете собствените си цели. Дори това да не е работа, която ви харесва особено, може би ще можете да намерите нещо, което да ви накара да я чувствате смислена по някакъв начин. "Като хора ние нямаме толкова емоционална връзка с "какво", колкото със "защо" — обяснява Блейн. "Лесно е да бъдете погълнати от задачи, които да ви отвлекат от този фокус". Това означава да си зададете въпроса защо можете да поискате да вършите работата, която вършите. Какви области от текущата ви работа биха могли да ви накарат да се чувствате удовлетворени като служител?
Разберете как тези две неща могат да се пресекат. "Погледнете тяхната мисия, погледнете вашите цели, след това потърсете възможности, където те се синхронизират", съветва Блейн. "Как можете да предприемате проактивни стъпки, за да генерирате възможности за вас във вашата работа? Как да погледнете на вашите задачи или мислите за вашата работа по различен начин, за да видите потенциалните възможности?"
След като откриете това пресичане, претворяването може да бъде толкова просто, колкото преосмислянето на подхода ви към работата. Например – осмислянето на обслужването на клиенти като когнитивно претворяване. Ако обаче има различни задачи или роли, които искате да поемете, може да се наложи първо да се консултирате с работодателя си. Особено ако промените са съществени - поискайте среща с него, за да ги предложите.
Ако новата версия на вашата работа изисква от вас да се откажете от определени отговорности, би било разумно да имате готов план за пред работодателя. Той може да се състои в това да запазите тези отговорности известно време и да се съгласите да намерите и наемете някой друг, или може би да излезете с идея как да делегирате или автоматизирате тези задачи. Каквото и да е решението ви, ключът е да направите този процес полезен за вашия работодател и колкото е възможно по-безпроблемен.
Има обаче голяма разлика между трансформирането на една работа и простото оставане на работа, която мразите, научавайки се да я харесвате. "Това, което не бих помислила за успех, е да преосмислите работа, която е направила нещо омразно по-поносимо. Ще е тъжно хората да остават заклещени на ужасната си работа завинаги, самонавивайки се, че могат да намерят щастие".
Линията между двете неща може да бъде неясна, ето защо е важно да разберете какво ви вълнува и какво бихте предпочели да правите. Оценките на кариерата, независимо дали са взети от официално проучване или просто си ги дадете сами, могат да ви помогнат да разберете това и да "идентифицирате областите, в които наистина се въодушевявате".
И така, идеята е полезна и за работници, които нямат друг избор. "Парадоксално, познавах хора, които подходиха с преосмисляне по време на рецесията, защото нямаше много работа", казва тя. "Така че това се превърна в начин да останат там, защото знаеха, че веднага щом се отвори пазарът на труда, те ще продължат напред."
Ако желаете да трансформирате работа, която мразите в такава, която всъщност обичате, съветът е "седнете и помислете от какво се нуждае компанията и когато го правите, винаги си задавайте въпроса: с какво се ангажирате в тази ситуация? Какво искате да вземете от това преживяване? Седенето на оградата не върши работа."
По статията работи: Елиза Трайкова
Източник: thecut.com
Снимка: businessinsider.com
Продукти свързани със СТАТИЯТА
VIKING-T МЪЖКИ ОБУВКИ HENNY GREY 39-46 057702
Безплатна доставка за България!VIKING-T МЪЖКИ ОБУВКИ HENNY BLUE 39-47 057102
Безплатна доставка за България!ФЪРСТ ЕЙД АПТЕЧКА ТИП ОФИС
ВАРИТЕКС ЦЕЛИ СИЛИКОНОВИ СТЕЛКИ ЗА КОРИГИРАНЕ НА НАПРЕЧЕН И НАДЛЪЖЕН СВОД 542
ЗИМАТА НА НАШИТЕ ПИСМА - АНХЕЛЕС ДОНЯТЕ - ХЕРМЕС
VIKING-T ДАМСКИ ОБУВКИ SUNNY GREY 36-41 057701
СТАТИЯТА е свързана към
- Позитивна психология
- Мотивация, щастие и личен успех
- Тормозът на работното място трябва да се третира като проблем на общественото здраве
- 40 вдъхновяващи мисли за всеки ден, с които работната ви седмица да мине по-лесно
- Как да разпознаем и да се справим с бърнаут синдром
- Дългосрочни последици за здравето от работата на смени
- Работа на мускула
- Работещите на смени са по-склонни към напълняване
- 5 признака, че колегата ни е психопат
- Техниката за продуктивност „Помодоро“ – какво представлява и как да я приложите
- НАРЕДБА № 28 от 9.12.2008 г. за устройството, реда и организацията на работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти
- 4 стратегии за справяне с токсични колеги
Коментари към Можете да превърнете работа, която мразите, в такава, която харесвате