Начало Психология Психология на развитието Развитие на юношите Науката обяснява защо тийнейджърите вземат лоши решения

Науката обяснява защо тийнейджърите вземат лоши решения

Науката обяснява защо тийнейджърите вземат лоши решения - изображение

От нетрезви приключения по дискотеките до опасни за живота действия, тийнейджърите често вземат решения, които изглеждат буквално глупави. Човек се чуди как подрастващи, които многократно доказват своята интелигентност, правят всичко това.

Учените откриха защо се случва този феномен  — областите на мозъка, които контролират вземането на решения, не се развиват напълно чак до зряла възраст. Развиващият се ум на тийнейджърите ги поставя в по-голям риск да разчитат повече на импулса при вземане на решения и да са по-малко способни да разгледат последиците от избора си.

Могат ли възрастните да помогнат на юношата да научи и да прилага добре уменията си за вземане на решения?

Разликата между това, което тийнейджърите правят и знаят

Повечето деца демонстрират разбиране за "правилно" и "грешно" поведение от доста ранна възраст. Още при развиване на речта, децата са в състояние да дадат ясна мотивация защо някои поведения са нежелателни. Но за съжаление не са предпазени от неразумните и лоши решения, ако се усещат притиснати от обстоятелствата или търсят внимание от връстниците си.

Съвсем нормално е да не очакваме от юношите да извършват престъпления (като например кражби). Но не трябва да се учудваме, когато те прибегнат до такива действия, подтикнати от присъствието на по-опитни в това връстници, които биха искали да впечатлят.

Разликата между това, което юношата знае и избира може да се обясни само с интензитета на емоцията, докато се взема решението. Колкото по-малко емоция насища мига на действието, толкова по-сходно със знанията е то. През тези периоди тийнейджърите могат да правят добре обосновани и рационални избори.

Емоционално наситените ситуации се отнасят до избор в периоди на силно превъзбуждане, тревога или безпокойство. Те увеличават шанса на тийнейджърите да се захванат с рискови действия и да търсят усещане за свобода (всъщност липса на контрол и самоконтрол), без да се замислят за последствията от своите действия.

Въздействието на емоционалната възбуда върху вземането на решения обяснява защо тийнейджърите могат да обсъждат например негативните последици, свързани с употребата на алкохол и наркотици, а след това да се занимават с въпросните вредни дейности, когато са с приятели.

Биологични причини

Изследванията на мозъка показват, че фронталният лоб (който е отговорен за вземането на решения, импулсния контрол, търсенето на вълнения, емоционалните отговори и последващото мислене) се развива до средата на второто десетилетие от човешкия живот.
Връзката между развитието на мозъка и риска от неправилни избори, особено при емоционално наситени ситуации, се нарича психосоциална зрялост. Изследванията показват, че младежите на възраст от 12 до 17 години са значително по-малко зрели в това отношение от тези между 18 и 23 години, които пък са по-слабо психосоциално зрели от възрастните (на 24 и повече години).

Като цяло психосоциалната незрялост на тийнейджърите ги прави по-склонни да:

- търсят вълнения и да се ангажират с рисково поведение;

- правят импулсивни избори;

- фокусират се над краткосрочни печалби;

- имат затруднения при забавяне на удоволствието;

- проявяват чувствителност към натиска, оказван от връстниците;

- нямат склонност да прогнозират последиците от своя избор.

Подпомагане на тийнейджърите да вземат добри решения

Постепенното увеличаване на автономията и практиката с независимо вземане на решения са от жизненоважно значение за тийнейджърите, за да се превърнат в уверени възрастни с добро емоционално и социално благосъстояние. Въпреки че родителите знаят, че лошият избор е част от това да порастваш и съзряваш, повечето искат да защитят тийнейджъра си.
Добри умения за вземане на решения могат да се придобият, като има няколко основни стъпки, които възрастните могат да използват, за да насърчат по-доброто вземане на решения от тийнейджърите:

Слушайте, когато подрастващият говори за очакванията си. Опитайте се да си изясните и да се подготвите за развоя на събитията и бъдещите избори, пред които ще се изправи юношата. Вземете предвид съществуващите сценарии, които могат да представляват риск или ще изискват избор (например приятели, приемащи алкохол), за да изследвате заедно здравословни или безопасни решения.

Насърчете тийнейджъра да спре и да помисли. Помогнете му да разпознава кога е моментът временно да се отстрани от ситуацията, за да изолира емоцията и да вземе решение, отдалечен от натиска, който обстоятелствата и околните оказват.

Напомнете на тийнейджърите да потърсят помощ. Те не трябва да правят изборите си самички. Уверете се, че съхраняват  контакти с хора, които могат да бъдат на разположение и да разговарят, ако юношите са в затруднено положение (братя и сестри, родители или учители).

Разговаряйте. Използвайте грешките, които вече са направени, като възможности за обучение. Тийнейджърите правят погрешен избор — тези живи преживявания могат да се ползват, за да започнете дискусия за това, как и къде са грешките в процеса на избор и как да не бъдат повтаряни.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: sciencealert.com
Снимка: verywellfamily.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛюбопитноЗдравни съветиЛайфстайлСоциални грижиФизиологияАнкетиКлинични пътекиАлтернативна медицинаСнимкиЛеченияНовиниСпортИнтервюта