Начало Психология Поведенческа психология Психика и тяло Представа за тялото по време на бременност и раждане – защо има значение и как да я подобрим

Представа за тялото по време на бременност и раждане – защо има значение и как да я подобрим

Представа за тялото по време на бременност и раждане – защо има значение и как да я подобрим - изображение

Ако в миналото личността се е борила с хранителни разстройства и проблем с приемането на собственото си тегло, то вероятността по време на бременност да се появят сходни състояния е доста висока. Едно мащабно норвежко проучване установява, че почти 40% от жените, които преди това са имали склонност към преяждане отново са я проявили при бременност.

Какво е реалното въздействие на негативното възприемане на тялото по време на бременност и раждане

Склонността към преяждане по време на бременност, според експерта д-р Синтия Бълик, означава, че "плодът получава наистина хаотично излагане на големи количества храна. Това може потенциално да се отрази негативно върху здравия му растеж."

С хранителни проблеми или не, ако негативното възприемане на вашето тяло се задържи след раждането, отрицателните последствия за психическото състояние на бебето могат да са сериозни и дългосрочни.
Доклад от 2014 г., написан от Сузи Орбах и Холи Робин за правителствената служба за равнопоставеност в Обединеното кралство, открива, че майките, които живеят с негативна представа за тялото си, могат „по невнимание да поддържат поведение, оформящо увреждаща представата за връзки и взаимоотношения“ в детето.
Разсеяна майка, дълбоко погълната от терзания за външния си вид, може неволно да не дава на детето вниманието, от което то се нуждае. Дискомфортът в собствената й кожа ще даде модел на недоволство при израстване на децата й, те също ще се съмняват в телата си и ще развият висока критичност към тях. Според теорията на привързаността едно дете, което не получава подходящо внимание, привързаност и безусловна любов от родител, ще порасне като възрастен с високи нива на несигурност. В екстремни случаи майката може да развие следродилна депресия, която още повече засяга привързаността между нея и нейното бебче.

Промяната в теглото

Как можете да се справите с негативния образ на тялото си в този период?

Това е изключително важен въпрос, отнесен до бъдещето на бебето и самооценката на майка му. А всички знаем, че щастието на майката е основен фактор за това на детето й, ето защо ви представяме 9 начина за подобряване на представата за тялото по време на бременност.

1. Бъдете честни със себе си, относно това как наистина се чувствате

Обичайно е тайно да се чувствате много неудобно от нарастващия обем на фигурата си, но да прикривате срама, защото е социално неприемлив. В края на краищата, каква майка би била толкова "суетна", нали това е „егоистично“?

Въобще не! Въпросите за тялото са дълбоко вкоренени и сериозни проблеми, произтичащи от опита, който жените имат като деца и юноши. Да имате подобни терзания не ви прави лош човек или лоша майка. Проблемно е обаче, ако ги отричате и прикривате, вместо да потърсите решение.

2. Задръжте във фокуса си наградата

Въпреки че може да се чувствате неудобно, когато тялото ви расте, е полезно да се мисли за това като средство за достигане до заветната целраждането. Вашето тяло е заето, не само да създаде друго човешко същество, но и да съхранява енергия, за да го храни след раждането.
Вместо да се съсредоточавате върху телесните промени, се фокусирайте над растежа на детето. Дори и да можехте да контролирате наддаването на тегло, бихте ли го сторили, ако е вредно за детето ви? Не, нали? Трябва да помните целта – здраво, щастливо бебче, така ще приемете по-лесно промяната.

Дневник за благодарнсот

3. Прилагайте метода на благодарността

Благодаренето може да ви се стори доста странна техника. Но всъщност положителните ефекти на благодарността са доказани чрез изследвания. Те показват, че тя не просто повишава настроението, но и енергийните ви нива. Как бъдещата майка може да използва това?
Вместо да оплаквате, че дрехите не ви стават, се съсредоточете се върху това, което тялото ви всъщност прави, и чудото на бременността. Опитайте да започнете дневник на благодарността, като отделяте по няколко минути на ден, за да записвате нещата, за които сте благодарни.

4. Променете перспективата

Бременността може да изглежда безкрайна, но в голямата схема на живота 38-40 седмици не е никак дълъг период. Сменете перспективата — след седем години, когато вашето малко слънце отива за първи път на училище, наистина ли ще ви пука, че сте носили голям размер дрехи и сте се „чувствали грозна“?
Представете си, че не вие сте бременна, а най-добрата ви приятелка. Какво бихте казали за тялото й в подобен момент? Дали е възможно да покажете същото уважение и самосъзнание към себе си?

5. Продължете да се движите

За много от бременните жени радостта от движението успява да задържи физическия тонус висок и изгаря част от излишните калории, контролирайки рязката промяна в теглото. Обмислете и опитайте йога за бременни, която се оказва с широк спектър предимства, включително и че подпомага усвояване на правилно дишане, което е голямо предимство при естествено раждане. Ако това не е вашето занимание, намерете друга физическа активност, която да ви доставя удоволствие, едновременно повишава настроението и поддържа мускулния тонус.

Плуване за бременни

6. Вижте това като възможност

За много жени, които се борят с образа на тялото си от години, бременността може да бъде начин най-накрая да се сблъскат напълно със своята несигурност. Защо не се възползвате от тази възможност, за да видите честно това, което сте? Най-накрая да потърсите подкрепа за своите терзания и да научите нови начини да уважавате себе си?
Това е и моментът да опитвате нови неща, които не бихте се осмелили преди, като да се застъпите за себе си, казвайки на другите, че нямат право да оценяват грижите ви за собственото тяло — ако са твърде шокирани от заявлението ви, че няма как иначе да се измъкнете, винаги може да обвините за реакцията си хормоните.

7. Не вземайте коментарите присърце

Хората могат да кажат най-абсурдни неща на бременните жени, мислейки си, че дават добър съвет. Имайте предвид идеята за психологическа проекция — повечето хора, които „ви съветват“, говорят повече за себе си, отколкото за вас. Например, една жена, която преживява менопауза, може подсъзнателно, да оплаква загубата на фертилността си, като казва критични неща за вашето тяло. Тя вижда във вас болките, които изпитва, и тъй като не ги разпознава им предава удобна форма – критика.

8. Поставете граници

Въпреки че е чудесно да имате подкрепата на приятелки по време на бременност, повечето жени, които вече имат деца, ще се радват да ви опишат всички неприятни моменти в бременността им, независимо колко голяма или малка е разликата с вашата. Те ще говорят за напълняването, неудобствата и ограниченията, докато ви омръзне… и още след това.
Ако подобни сравнения ви дразнят, то поставете граници. Имате право да говорите за теглото си, както решите, никой друг не е в позиция да ви осъжда — това е вашето тяло.

9. Потърсете подкрепа

Ако установите, че притесненията относно храната, упражненията и имиджа на тялото доминират в ежедневието ви, не се срамувайте да поискате помощ.
Посъветвайте се с вашия лекар за препратка към съответния специалист, потърсете съдействие от консултант по хранене или съветник, който е запознат с въпросите на самочувствието, използвайте всички ресурси, които са достъпни, за да запазите здравето и самочувствието си, без да се притеснявате.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: harleytherapy.co.uk
Снимки: amando.it; thebreastcaresite.com;netdoctor.co.uk;pulseheadlines.com

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноКлинични пътекиЛайфстайлЗдравни съветиНовиниМедицински изследванияАлтернативна медицинаПроизводителиСнимкиИсторияСпециалистиЗаведенияФизиологияПсихологияХранене при...Социални грижиТестовеСпортОрганизацииЛеченияБотаникаНаучни публикацииВидеоЗдравни проблемиНормативни актовеИнтервютаПатологияАнкетиРецептиДиети