Начало Психология Поведенческа психология Комуникация Психология на коледните подаръци

Психология на коледните подаръци

Психология на коледните подаръци - изображение

Ебенайзер Скрудж съществува и преследва специалистите по финанси из тъмните зимни коридори. И те горките се оплакват, че подаряването на вещи по Коледните празници теоретично не трябва да се случва, защото е ирационално.

Икономистите изтъкват, че ако всъщност се интересуваме от благополучието на хората около нас, не е рационално да им подаряваме поредния чифт чорапи или излишна козметика, а трябва да им дадем пари. Двама специалисти по въпроса — Торес Елингсон и Магнус Йохансон от Стокхолмската икономическа школа разработват и издават доклад, като в него обясняват причините, поради които е неефективно и ирационално сутринта на Коледа да се свързва с отварянето на подаръци.

Сутринта на Коледа

На първо място е изтъкнато това, че закупуването на подаръци може да доведе до добиване на вещ, която получаващият не желае и следователно за него тя няма стойност (въпреки че е струвала време и пари на подаряващия). Освен това подаръците консумират огромно количество време и други ресурси, които могат да бъдат икономически проследени. Подаряването на пари може да спести излишно време, стрес и натоварване.

Джоуел Уолдфогъл,(професор по приложна икономика в училището по мениджмънт Карлсън, към Университета на Минесота) се занимава с мащабни проучвания, според които, ако попитаме хората, какво биха предпочели вместо подарък, те биха избрали сумата, като дори се оказва, че са склонни да приемат значително по-малка от тази, която е дадена за него. По земята се харчат милиарди, за купуване, опаковане и изпращане на подаръци, като според икономистите това коства огромен ресурс на планетата.

Това е сезонът, в които благотворителните фондове успяват да съберат най-големи суми, ето защо започват по-дейни кампании. Като дори те в повечето случаи не се опитват да търсят материални дарения, а предпочитат да получат пари, защото това е най-прагматичният принос, който може да бъде направен.
Всичко това води до объркване на икономистите, относно ирационалността на празничната тенденция.

Финансови средства за Коледен подарък

Торес Елингсон и Магнус Йохансон предполагат, че има различни причини, поради които хората не дават пари за този празник, като разказват за това в свой материал в Journal of Public Economics. Според тях парите водят до неприятни асоциации, включително такива за егоизъм. Различни психологически експерименти демонстрират, че самото присъствие на пари или дори подсъзнателното им представяне кара хората да се държат неразумно. Експериментите доказват, че човешките същества са по-щедри, когато имат шанс да отделят време за подаръка, отколкото просто да дарят пари. Добър аргумент срещу подаряването на финансови средства за Коледа е, че тогава  отношенията се провалят лесно само чрез написване на чек без покритие. Хората интуитивно знаят това и предпочитат да отделят малко време и усилия за избиране на някакъв подходящ подарък. 

От социална гледна точка едно от потвържденията, че жените носят основната тежест за поддържането на връзката, е фактът, че те купуват 84% от подаръците за Коледа, а получават едва 61%. Нежният пол полага старание да подарява равномерно и на двата пола. Господата в тази роля, но без придружител, са рядко срещани (16%). Коледните дарове от мъже към мъже са рядкост (едва 4%) в сравнение с тези от жени към жени (17%). Като цяло дамите са много по-активни в Коледното разменяне на подаръци.

Психолозите твърдят, че никога няма да започнем да намираме пакети с пари под празничната елха, защото ако това се превърне в норма, междуличностните отношения осезателно ще се влошат. Рационализирането на Коледа, поради това че парите са станали основна движеща сила в живота ни, може да доведе до „мерене на портфейлите“, вместо до създаване на Коледно удоволствие. И нима някой би предпочел вместо като личност, да бъде оценяван като ходеща банкова сметка?

Опаковане на Коледни подаръци

Елингсон и Йохансон цитират икономисти, твърдящи, че предлагането на „ниска потребителска стойност“ не позволява на хората да влязат в положително отношение, а само спомага за трупането на вещи. Интересен пример за отношението към парите е изследване на университета в Бон, по което са работили Себастиян Кубе, Мишел Андре и Клеменс Купе. Те наемат по отделно няколко работници, като по време на работа служителите получават неочаквани подаръци от работодателя. Само една част от тях са финансови. Стойността на двата подаръка е идентична и известна на субектите. Разбираемо, парите са били предпочитаната придобивка, но нефинансовият подарък е бил приет като по-надежден сигнал за доброта. Последващото представяне дава яснота, че работниците реагират слабо на финансовият дар, но по-силно и положително на непаричния подарък.

Според Елингсон и Йохансон малко хора искат пари (въпреки, че изследванията показват, че множеството би ги предпочело), просто никой не желае да изглежда мотивиран от парите. „Истинският подарък се крие зад опаковката“ и в преносния смисъл. Той може да е ценен просто защото е съобразен с получателя си и да е основно психологически - разкрива това, което мисли подаряващият за получателя. Изглежда, че колкото повече даряваме и получаваме любов, толкова по-малко гордостта надига глава и Коледата е по-щастлива.

Подаръкът, кйто всъщност се дава на Коледа, е проявява на разбиране. Идеалният дар е това, което получателят наистина иска и цени, но няма да купи за себе си.

Весели празници и помнете, че не е нужно да анализирате всичко!

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: psychologytoday.com
Снимка: thatnewdress.com; ak9.picdn.net; fjackets.com; abovethelaw.com

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиЛайфстайлЛюбопитноСнимкиНовиниПсихологияРецепти