Начало Психология Позитивна психология Терапевтични занимания и креативност Рисуване и арт терапия за облекчаване на стреса

Рисуване и арт терапия за облекчаване на стреса

Рисуване и арт терапия за облекчаване на стреса - изображение

Артистичните терапевтични занимания са широко разпространени и се практикуват от доста години, както с цел целително влияние над онези, които не се чувстват добре, така и сред хора, които просто желаят да усетят по-качествено радостта от живота. Още Карл Юнг препоръчва работата с мандали да бъде използвана като терапия за подобряване на психичното здраве, тъй като според него рисуването (оцветяването) на мандалата, с повтарящите се в нея елементи, оказва успокояващо въздействие върху пациентите му, като същевременно улеснява обработката на мислите и емоциите им.

Оттогава, следвайки тази препоръка, арт терапевтите ежедневно доказват положителното влияние над човешката психика, което оказва рисуването. Много дълго време са наблюдавани положителни резултати, но не и изследвани. За радост през последните двадесет години бяха направени няколко такива, които ни дават важна информация за ефективността на изкуството, когато бива използвано за облекчаване на стреса. На вниманието ви представяме някои от най-показателните изводи на изследователите.

Създаването на изкуство може да минимизира тревожността и да повдигне настроението

Изследването на Клоуи Бел и Стивън Робинс се състои в това 50 души на възраст под 31 години, да изработят или подредят произведения на изкуството. Преди всяка от двете групи да започне дейността си, са помолени да направят нещо, което им причинява стрес (от предварително изготвен индивидуален списък на „най-належащите притеснения и тревоги“) . Тези дейности са предназначени да създадат отрицателни усещания и леко безпокойство, за да се наблюдава ефектът на изкуството над емоциите им.
След това са дали данни под формата на оценка, за настроението и възникналата тревожност. Накрая им се предоставя хартия, цветни моливи, маслени пастели и двадесет минути, за да създадат произведение на изкуството или да подредят 60 художествени принта „на базата на тяхното изобразително съдържание“.
И двете групи хора са изложени на художествено въздействие, но само рисуващите са включени се изразяват творчески.

След три измервания на отрицателното стресово влияние и тревожността (направени преди и след всяка изследователска интервенция) се оказва, че групата, създавала произведения на изкуството, е демонстрирала значително намаляване на отрицателните настроения и тревожността в сравнение с групата хора, които сортират произведения и ги подреждат. Резултатите говорят, че творенето може значително да намали негативното настроение и безпокойството, които са следствие от повишаване на стресовите нива.

Създаването на мандали може да сведе до минимум симптомите от травматичен стрес

В друго проучване на изследователите Пати Хендерсън и Дейвид Росен от Тексаския университет и Нeйтан Маскаро от Университетското училище "Емири" са участвали хора, които страдат от посттравматично стресово разстройство. Те разделят 36 субекта на две групи, като едните са помолени да чертаят мандали в продължение на 20 минути три поредни дни, а другите са инструктирани за същия период от време да нарисуват определен съществуващ обект.
Тези, които са рисували мандали, отчитат намаление на симптомите от травмата при едномесечно проследяване на състоянието им, докато онези, които са рисували друг обект, не са имали такова. Трябва да се отбележи и предвидливото проучване на други различия в групите, като например, че дейността, която са извършвали, се оказва единствената статистически значима разлика.

Във въпросното проучване участниците са помолени да създадат свои собствени мандали, използвайки символи, които да олицетворяват чувствата и емоциите, свързани с травмата им, и да влязат в ролята на дизайнери, а не да оцветяват мандали, създадени преди това. Поради този факт в изследването може да има наличен допълнителен елемент на катарзис.
Все пак е добре да вметнем, че оцветяването на мандали е сходно в това, че изборът на цветове и успокояващият ефект на оцветяване сам по себе си дава по-слаб, но сходен по вид ефект. Оцветяването може да облекчи безпокойството, без да е необходимо хората да умеят да рисуват или чертаят.

Изследване с оцветяване

Последното проучване, което ще ви представим, е проведено от Рене ван дер Венет и Сюзън Сирис. В него се измерва нивото на тревожност на 50 души, след което у тях се предизвиква безпокойство, като бъдат помолени да опишат инцидент, който са преживели, в продължение на 4 минути. След това нивата на тревожност са измерени отново. Разделят хората на три групи, едната оцветява мандала, другата дизайн на каре, а трети се занимават със свободно рисуване на празен лист хартия. Всяки от групата получава 20 минути време и по шест цветни молива.

Изследователите измерват нивата на тревожност преди и след изпълнение на задачата, като се оказва, че при хората, които оцветявали мандала, нивата на безпокойство са намалели повече, отколкото при онези, които оцветяват каре или рисуват. Разликата между оцветяването на мандали и попълването на предварително изготвен (кариран) модел може да се крие в творческия избор и красотата на крайния продукт. Изследователите отбелязват, че онези, които са рисували свободно, сякаш са изчаквали, за да решат какво да рисуват, а някои дори са се борили с идеята за свободна работа по рисунката, може би е имало твърде много  възможности, докато мандалата е позволила повече концентрация и фокус на съзнанието. Понякога твърде многото възможности могат да бъдат стресови сами по себе си, дори ако става дума за сравнително незначително решение.

Точно това изследване е много насърчително за хората, които не умеят да рисуват, но се наслаждават на оцветяването.
Всички тези проучвания носят чудесна новина на хората, желаещи да облекчат тревожността и стреса и да повдигнат настроението си. Ако някога сте се чудили дали да отделите няколко минути, за да подраскате, то знайте, че това би било полезно за нивата ви на стрес.


Напрегнати сте?
Седнете удобно и рисувайте, или оцветете нещо красиво, нека напрежението се оттече от вас!

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: verywell.com
Снимка: youtube.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияСнимкиЛайфстайлЗдравни съветиЛюбопитноБотаникаИсторияНовиниСпециалистиЛеченияОрганизацииИнтервютаСоциални грижиСпортКлинични пътекиЗаведенияАлтернативна медицинаНормативни актове