Начало Психология Поведенческа психология Патология Съвети за родители на деца с дислексия

Съвети за родители на деца с дислексия

Съвети за родители на деца с дислексия - изображение

Дислексия е частично специфично нарушение на процеса четене, проявяващо се в постоянно повтарящи се едни и същи грешки, които са обусловени от несформираност на висшите психични функции, участващи в процеса четене.

Индикациите са:

- патологично забавено четене;

- голямо количество грешки;

- трудно усвояване на букви;

- замяна на букви по техните графични и акустични признаци;

- огледално четене;

- грешките се характеризират с постоянство;

- зрителна чувствителност, прескачане на редове при четене;

- неспособност да се прави звуков синтез при четенето;

- затруднена ориентация;

- бедни причинно-следствени умения;

- трудности със слуховото и/или визуално възприятие и памет.

Да се диагностицира дислексията е много трудно, защото проблеми с четенето могат да изпитват много деца по различни причини: умствена изостаналост, педагогическа занемареност, лош слух или проблеми със зрението, които не позволяват на детето да вижда добре буквите, да работи с текст и др.

Дислексията се диагностицира от няколко специалисти, като се провеждат различни тестове, които включват проследяване на здравословното състояние на детето (слух, зрение), ниво на интелект, техника на четене и разбиране на текст, ниво на развитие на речта и др.

Много често децата с дислексия имат проблеми с вниманието. Те не могат да се концентрират за дълго и устойчивостта им е много малка. Затова, ако детето ви има този проблем не бива да го натоварвате с много неща, които да прави наведнъж.

Помнете, че детето не е виновно за своите проблеми. То не е мързеливо или глупаво, а просто не може да пише и чете добре.

Специалистите (логопед и психолог) могат да помогнат на родителите с идеи за подходящи занимания на детето у дома. Важно е то да бъде подкрепено от всички, тъй като социалните последствия могат да бъдат сериозни. Например, без да знаят за състоянието на детето, неговите съученици могат да му се подиграват, а впоследствие то да развие чувство за непълноценност и ненавист към букви и числа.

Ако искате у дома да помагате на своето дете, ние ви препоръчваме:

Преди да започнете занимания с него, обсъдете със специалистите подходящите упражнения, защото ако едно дете с удоволствие ще седи на масата вкъщи и в училище и ще изпълнява това, което му се дава, друго няма да може да задържи вниманието си дълго.

Подвижните деца не трябва да бъдат заставяни насила да изпълняват каквито и да било допълнителни задачи. Упражненията с такива деца трябва да са кратки.

Ако детето допуска много грешки и изисквате от него повече да чете и пише, това може да му навреди. Грешките, които детето ще допусне, ще се фиксират в неговата памет. По тази причина в началото не е желателно на деца с дислексия да се дават определени упражнения, например: да открие грешки в текст. Работата над грешките е желателно да протича така, както е препоръчал логопедът. Например: ако за домашна работа на детето са дали да прочете текст или много да пише, е необходимо да не се прави наведнъж, а с почивки и на части. Това ще му помогне да се справя по-добре.

Различни игри и действия, които не са преднамерени, могат да окажат добро въздействие върху развитието на речта и важни психични процеси като памет, внимание, възприятие и др. Но те ще донесат полза само тогава, когато се изпълняват без принуда. Развитието на фонематичното възприятие и звуко-буквеният анализ и развитието на памет, внимание – всичко това може да се прави в различна обстановка.

Например:

- Докато сте вкъщи може да помолите детето да намери 10 думи
(названия на предмети), които започват с определен звук.
За да развивате слуховото внимание, предложете на детето 1 минута да не разговаряте, като не обяснявате причината; след това го попитайте какво е чуло през това време - какви звуци и гласове.

- Прибирайки се с него от училище, може да помолите в рамките на 1 минута внимателно да гледа към пътя и след това да го попитате колко червени коли са преминали или колко общо коли са преминали /според възможностите на детето/.

- Когато отивате с детето си до магазина, може да използвате времето за развитие на звуко-буквения анализ, например: кажете на детето си да намери продукти с даден звук; направете си състезание – кой ще открие повече такива думи.

- Помолете детето да посочва предмети, които са еднакви по форма, но се отличават по детайли.

-Докато се разхождате, можете да играете с анаграми, съставяйки от една дълга дума множество малки.

- За да се затвърди образът на дадена буква или цифра, е необходимо време. Отчасти това изцяло зависи от индивидуалните особености на детето.

- Пишете с пръст във въздуха или на пясък.

- Паралелно с изучаването на букви и цифри е необходимо и използването на различни упражнения за развиване на фината моторика. Например: конструирайте букви от различни текстури. Може да направите букви от глина, след което заедно с детето да ги оцветите с водни боички, съответно гласните в червено, а съгласните в синьо.

- Безсмислено е да се пишат букви и цифри по точки. Усвояването на техните символи става чрез цялостното им възприемане. Когато се съединяват по точки, детето възприема само графичната рисунка, тъй като неговата цел е да съедини точките. То не възприема завършената буква или цифра. Чрез цялостното възприемане на буквите се затвърждават техните символи - едновременно печатни и ръкописни. След това предложете на ученика написани срички и кратки думи за обучаване в сливането им.
Опитайте с думи, които визуално си приличат, но имат различно значение.

Търсете и затвърждавайте чрез подходящи асоциации.

Автори на статията: Ваня Кондева – логопед; Елена Андонова - психолог

Снимка: Glamour Indonesia

Още по темата:

5.0, 10 гласа

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноПсихологияНовиниСоциални грижиЗдравни съветиЛайфстайлАлтернативна медицинаОрганизации