Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Социална психология За психологията Тайната на добрата похвала или защо насърчаването от шефа е важно

Тайната на добрата похвала или защо насърчаването от шефа е важно

от 28 март 2017г., обновено на 04 юни 2020г.
Редактор: Ина Фенерова
Тайната на добрата похвала или защо насърчаването от шефа е важно - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Няма по-голям стимул от това да получим похвала за усилията си. Дори най-обикновеното: "Хей, чудесно си се справил, браво!" е в състояние да превърне и най-лошия ден в прекрасен, защото всеки има нужда да знае, че се справя добре и че трудът му се цени. По тази причина членовете на всеки екип, и най-вече тези, които са на ръководна позиция, е необходимо да осъзнаят похвалата като изключително важен детайл от работния процес.

Комплиментът е основният двигател на доброто представяне

Една от най-честите препоръки, които консултантите по кариерно развитие дават на ръководителите на големи компании, е комплиментите и положителните рецензии да вървят ръка за ръка. Комплиментът представлява конкретен и навременен коментар за това, че даденият служител е изпълнил задачата си задоволително. Разликата между комплимента и рецензията е, че не е нужно комплиментът да бъде конструктивен. Целта на похвалата е само да мотивира и подобри представянето на вашия служител. Комплиментът може да е на базата на лична преценка, докато рецензията трябва да бъде основана на факти и насочена към конкретен проблем или резултат.

Обратната връзка

Обратната връзка е от изключително значение, защото дава яснота на служителя относно качеството на работата му. Друг е въпросът дали имате достатъчно информация, за да осъществите тази обратна връзка. Ако сте оставили процесите в службата да се самоконтролират, поправете грешката си и се запознайте с това, което се случва в собствената ви компания. За помощ разчитайте на най-доверените си хора – такива е препоръчително да имате във всеки екип. Ако нямате физическата възможност да ръководите хората, които работят за вас, прехвърлете отговорността на друг, който ще следи развитието не само на бизнеса ви, но и на служителите ви. От голямо значение е да показвате, че сте запознати с работата на всеки – посочвайте както грешките, така и постиженията, като е добре да следвате златното правило: "Похвалата - пред всички, а порицанието – насаме". Оценяването и поощряването ще мотивира съвестните ви служители, ще им даде повод да се гордеят с постиженията си и ентусиазъм да продължат напред, но в същото време ще даде ясен сигнал кое поведение се толерира в компанията и кое не.

Забравете за подхода "сандвич" и не използвайте похвалата, за да прикриете критиката

При подхода "сандвич" хората вмъкват критиката между две похвали, надявайки се така да избегнат евентуални негативни последици. Този подход обаче е погрешен. Може би изглежда логично, че ако смесите критиката с похвала, ще намалите чувството за неудобство и безпокойство на своя служител и положителното отношение ще направи щастливи и двама ви, но това убеждение е погрешно. Отлагането на забележката ще ви кара да се чувствате все по-неловко – може би защото хвалбите и критиките трябва да се казват колкото е възможно по-скоро, тоест, ако имате да казвате нещо на свой колега, направете го, без да отлагате. Изследване на Американската психологическа асоциация показва, че хората приемат и реагират добре на негативните коментари, ако ги получат своевременно.

Насърчавайте подчинените си, още преди да са изпълнили задачата си

Причините за това са две. На първо място похвалите ще засилят увереността на служителите ви, а това от своя страна ще им помогне да вървят много по-ентусиазирано към върха. От друга страна, всеки ваш подчинен ще бъде много по-склонен да се вслушва в съветите и предложенията ви, ако умеете да подхранвате мотивацията му с похвала. Необходимо обаче да овладеете и една тънкост – не оставяйте служителя, когото хвалите, с убеждението, че вече е постигнал достатъчно. Това би имало обратен ефект и би довело до спад в продуктивността му. Трябва да наблегнете на факта, че въпреки добрите резултати, целта все още не е реализирана.

Използвайте вълшебната думичка "Благодаря"

Анализ на TINYpulse в САЩ показва, че няма бонус или привилегия, която може да замести сърдечното "Благодаря". Изследването, проведено сред над 30 хиляди служители от повече от 500 компании, показва още, че хората, които получават признание за работата си, са много по-удовлетворени и вдъхновени от тези, които получават допълнителни екстри.

Благодарността е от първостепенно значение, защото липсата на признателност е една от водещите причини за сериозна загуба на ценни кадри (неадекватно заплащане, неоценяване и липса на развитие са водещите причини за смяна на работното място).

"За хората е важно да работят в компания, която оценява и работата им, и самите тях", коментират от TINYpulse и уточняват, че 55 процента от служителите биха сменили работното си място, за да започнат в компания, която би уважавала усилията и заслугите им.

Кога и как да изразявате благодарността си?

Много ръководители имат практика да изразяват благодарността си само по тържествени поводи, а това според специалистите по кариерно развитие, е грешен подход. Един добър ръководител не пропуска подходяща възможност„да потупва по рамото” и знае как точно да го направи. Той например не казва само: "Благодаря ти, че работи през почивните дни", а допълва: "Наистина ни помогна да догоним крайния срок".

Тоест, не само че е нужно да благодарите, но и да уточнявате защо – така вие подчертавате причината, заради която усилията на служителя ви са толкова важни и в същото време възнаграждавате поведението, което като цяло искате да насърчите в компанията - иначе казано, създавате норма и ясно показвате, че очаквате и от другите такива жестове.

Твърдението, че "няма незаменими хора" е принципно вярно, но едва тогава, когато точката на дадени взаимоотношения е поставена завинаги. Преди обаче философски да се разделим с някого, е редно да помислим дали сме направили и правим ли достатъчно, за да задържим ценен за нас човек… Въпрос, над който си заслужава да се помисли далеч не само в професионален план.

Източник:

lifehacker.com, blog.sandglaz.com, entrepreneur.com
Снимка: pxhere.com

 

Още по темата:
  • 4 причини, поради които хората избягват да изричат мили думи 4 причини, поради които хората избягват да изричат мили думи
  • Защо комплиментите ни карат да се чувстваме зле Защо комплиментите ни карат да се чувстваме зле
  • 7 начина, по които дразним шефа 7 начина, по които дразним шефа
  • Как да изразим несъгласие с някого, който притежава повече власт Как да изразим несъгласие с някого, който притежава повече власт
5.0/5 1 оценка

Коментари към Тайната на добрата похвала или защо насърчаването от шефа е важно

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Тайната на добрата похвала или защо насърчаването от шефа е важно
    www.framar.bg 
    на 21 May 2025 в 02:29
    Коментирайте "Тайната на добрата похвала или защо насърчаването от шефа е важно"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Социална психология
  • За психологията
  • Директор пратил служителите си на ваканция за 2 000 долара
  • 7 начина, по които да впечатлите шефа през първия работен ден
  • Лидерският пост ни гарантира по-малък риск от сърдечно заболяване
  • 7 начина, по които дразним шефа
  • Егоцентриците не стават за лидери
  • Проучвания откриват, че жените критикуват себе си по 8 пъти на ден
  • Заядливият шеф - причина за стрес и лошо здраве
  • 4 причини, поради които хората избягват да изричат мили думи
  • Проф. Камен Плочев е новият управител на НЗОК
  • 10.00ч. във вторник - стресът е във вихъра си
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Защо урината ви мирише - 16 възможни причини и здравни проблеми

преди 46 дни, 11 часа и 59 мин.

Защо отслабваме, когато имаме висока кръвна захар и диабет?

преди 112 дни, 10 часа и 26 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Услуги в България на speedybook.pro

преди 4 дни, 14 часа и 33 мин.

Какво представлява прозяването

преди 9 дни, 5 часа и 33 мин.

Кои са летните фестивали, които ще посетите?

преди 9 дни, 5 часа и 45 мин.

Шалгам - сок от виолетов морков за детоксикация

преди 9 дни, 5 часа и 52 мин.
Всички

АНКЕТА

Прозрачна ли е благотворителността в България?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

УЕЙТ УЪРЛД CLA КОНЮГИРАНА ЛИНОЛОВА КИСЕЛИНА капсули * 180

АВЕН СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН СПРЕЙ ЗА ЛИЦЕ И ТЯЛО ФЕМИЛИ SPF50+ 400 мл

СНБ СПРЕЙ ЗА ПРЕМАХВАНЕ НА ЗАГРУБЯЛА КОЖА 100 мл

ГАРДЪН ОФ ЛАЙФ ПРОБИОТИК ЗА ЖЕНИ капсули * 30

СНБ НЕЙЛ ЗАЗДРАВЯВАЩА ТЕРАПИЯ ЗА НОКТИ С ХЕКСАНАЛ 15 мл

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ИРИТО РЕГЕНЕРИРАЩ КРЕМ 75 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 20 май 2025г. в 17:04:53

ИРИТО РЕГЕНЕРИРАЩ КРЕМ 75 мл

Коментар на: Елена от 20 май 2025г. в 16:45:10

ИРИТО РЕГЕНЕРИРАЩ КРЕМ 75 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 20 май 2025г. в 16:41:17

НАТУРСЛИМ ХИДРОШЕЙП капсули * 60

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 20 май 2025г. в 16:37:50

ИРИТО РЕГЕНЕРИРАЩ КРЕМ 75 мл

Коментар на: Елена от 20 май 2025г. в 14:19:53
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival