Начало Психология Социална психология За психологията Тайната на добрата похвала или защо насърчаването от шефа е важно

Тайната на добрата похвала или защо насърчаването от шефа е важно

Тайната на добрата похвала или защо насърчаването от шефа е важно - изображение

Няма по-голям стимул от това да получим похвала за усилията си. Дори най-простичкото: "Хей, чудесно си се справил, браво!" е в състояние да превърне и най-лошия ден в прекрасен, защото всеки има нужда да знае, че се справя добре и че трудът му се цени. По тази причина членовете на всеки екип и най-вече тези, които са на ръководна позиция, е необходимо да осъзнаят похвалата като изключително важна подробност от работния процес.

Комплиментът е основният двигател на доброто представяне

Една от най-честите препоръки, които консултантите по кариерно развитие дават на ръководителите на големи компании, е комплиментите и положителните рецензии да вървят ръка за ръка. Комплиментът представлява конкретен и навременен коментар за това, че даденият служител е изпълнил задачата си задоволително. Разликата между комплимента и рецензията е, че не е нужно комплиментът да бъде конструктивен. Целта на похвалата е просто да мотивира и подобри представянето на вашия служител. Комплиментът може да е на базата на лична преценка, докато рецензията трябва да бъде основана на факти и насочена към конкретен проблем или резултат.

Обратната връзка

Обратната връзка е от изключително значение, защото дава яснота на служителя относно качеството на работата му. Друг е въпросът дали имате достатъчно информация, за да осъществите тази обратна връзка. Ако сте оставили процесите в службата да се самоконтролират, поправете грешката си и се запознайте с това, което се случва в собствената ви компания. За помощ разчитайте на най-доверените си хора – такива е препоръчително да имате във всеки екип. Ако нямате физическата възможност да ръководите хората, които работят за вас, прехвърлете отговорността на друг, който ще следи развитието не само на бизнеса ви, но и на служителите ви. От голямо значение е да показвате, че сте запознати с работата на всеки – посочвайте както грешките, така и постиженията, като е добре да следвате златното правило: "Похвалата - пред всички, а порицанието – насаме". Оценяването и поощряването ще мотивира съвестните ви служители, ще им даде повод да се гордеят с постиженията си и ентусиазъм да продължат напред, но в същото време ще даде ясен сигнал кое поведение се толерира в компанията и кое не.

Забравете за подхода "сандвич" и не използвайте похвалата, за да прикриете критиката

При подхода "сандвич" хората вмъкват критиката между две похвали, надявайки се така да избегнат евентуални негативни последици. Този подход обаче е погрешен. Може би изглежда логично, че ако смесите критиката с похвала, ще намалите чувството за неудобство и безпокойство на своя служител и положителното отношение ще направи щастливи и двама ви, но това убеждение е погрешно. Отлагането на забележката ще ви кара да се чувствате все по-неловко – може би защото хвалбите и критиките трябва да се казват колкото е възможно по-скоро, тоест, ако имате да казвате нещо на свой колега, направете го, без да отлагате. Изследване на Американската психологическа асоциация показва, че хората приемат и реагират добре на негативните коментари, ако ги получат своевременно.

Насърчавайте подчинените си, още преди да са изпълнили задачата си

успех, кариера, вълнение

Причините за това са две. На първо място похвалите ще засилят увереността на служителите ви, а това от своя страна ще им помогне да вървят много по-ентусиазирано към върха. От друга страна, всеки ваш подчинен ще бъде много по-склонен да се вслушва в съветите и предложенията ви, ако умеете да подхранвате мотивацията му с похвала. Необходимо обаче да овладеете и една тънкост – не оставяйте служителя, когото хвалите, с убеждението, че вече е постигнал достатъчно. Това би имало обратен ефект и би довело до спад в продуктивността му. Трябва да наблегнете на факта, че въпреки
добрите резултати, целта все още не е реализирана.

Използвайте вълшебната думичка "Благодаря"

Анализ на TINYpulse в САЩ показва, че няма бонус или привилегия, която може да замести сърдечното "Благодаря". Изследването, проведено сред над 30 хиляди служители от повече от 500 компании, показва още, че хората, които получават признание за работата си, са много по-удовлетворени и вдъхновени от тези, които получават допълнителни екстри.

Благодарността е от първостепенно значение, защото липсата на признателност е една от водещите причини за сериозна загуба на ценни кадри (неадекватно заплащане, неоценяване и липса на развитие са водещите причини за смяна на работното място).

"За хората е важно да работят в компания, която оценява и работата им, и самите тях", коментират от TINYpulse и уточняват, че 55 процента от служителите биха сменили работното си място, за да започнат в компания, която би уважавала усилията и заслугите им.

Кога и как да изразявате благодарността си?

Много ръководители имат практика да изразяват благодарността си само по тържествени поводи, а това според специалистите по кариерно развитие, е грешен подход. Един добър ръководител не пропуска подходяща възможност„да потупва по рамото” и знае как точно да го направи. Той например не казва само: "Благодаря ти, че работи през почивните дни", а допълва: "Наистина ни помогна да догоним крайния срок". Тоест, не само че е нужно да благодарите, но и да уточнявате защо – така вие подчертавате причината, заради която усилията на служителя ви са толкова важни и в същото време възнаграждавате поведението, което като цяло искате да насърчите в компанията - иначе казано, създавате норма и ясно показвате, че очаквате и от другите такива жестове.

Твърдението, че "няма незаменими хора" е принципно вярно, но едва тогава, когато точката на дадени взаимоотношения е поставена завинаги. Преди обаче философски да се разделим с някого, е редно да помислим дали сме направили и правим ли достатъчно, за да задържим ценен за нас човек… Въпрос, над който си заслужава да се помисли далеч не само в професионален план.

По статията работи: Ина Фенерова

Източници: lifehacker.com, blog.sandglaz.com, entrepreneur.com

Снимки: livejournal.com, Pinterest 

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлНовиниСоциални грижиПсихологияЛюбопитно