Начало Психология Позитивна психология Наръчник на успешния родител Трудовата дейност е полезна за децата, когато е съобразена с възрастта им

Трудовата дейност е полезна за децата, когато е съобразена с възрастта им

Трудовата дейност е полезна за децата, когато е съобразена с възрастта им - изображение

Щастливото детство не е плод само на безгрижни игри и лудуване. То е комплексно преживяване, като всеки аспект от ежедневието има пряка връзка с детското развитие. Ученето, играта, семейните разговори и общуването имат еднакво значение за израстването на детето.

Освен всичко останало, плод на детските години са личностовите особености. Мързелът, неуважението към чуждия труд, закъсненията, трудолюбивостта, признателността и експедитивността, са плод най-вече на семейната динамика в този период от развитието.

Да поверим на децата си част от отговорностите в дома, не само ще ги натовари, а и ще покаже доверието, което имаме към тях. Ако поднесем правилно трудовата дейност, няма просто да получим помощ в домакинството, а ще започнем възпитаване на качества в младата личност.
Според възрастта на детето, неговото умствено и емоционално развитие, можем да преценим дейностите, подходящи за него.

В периода от 2 до 3 години

След навършване на две годинки децата се нуждаят от всякакви дейности, развиващи фината моторика (движения на тялото, изискващи повече внимание, защото са прецизни). Под формата на игра всяка майка може да въведе домакинска дейност, която освен, че ще развива мозъка, чрез подобряване на фината моторика, ще даде по-пълна представа за заобикалящата детето среда:

- Прибиране на играчките;
- попиване на разлята течност;
- забърсване на прах;
- почистване на маса, след като се е хранило;
- помощ с прибиране на покупки;
- сортиране на опаковки или отпадъци за рециклиране (с наблюдение и инструкция);
- слагане дрехи в пералнята.

Не трябва да възприемаме тези дейности като натоварване за детето, а като образователна дейност, в която то ще натрупа умения и знания за света. Неслучайно методът Монтесори препоръчва подобни активности, които се извършват въпреки нуждата от родителска помощ.

В периода от 4 до 6 години

След четвъртата година детският мозък вече е натрупал доста голямо количество информация, но незрялата психика не може да поддържа висока мотивация или да избира дългосрочни планове, за да получи желаните резултати. Ето защо на детето трябва да се помага за изграждане на навици, задържащи вниманието и концентрацията, създаващи ред и трениращи самоконтрола и търпението. Според изследвания търпението при деца в ранна детска възраст е показател за бъдещи успехи в живота. Тоест, подпомагайки търпението и чувството за ред, ние ще дадем на децата си шанс да се справят по-добре в живота.

В тази възраст мозъкът е достатъчно развит, че да се справя с:
- Оправяне на леглото;
- сортиране и подреждане на дрехи;
- хранене на домашни животни;
- приготвяне на малка закуска (мазане на филия с безопасен прибор и приготвяне на айрян)
- подреждане на приборите преди хранене;
- поливане на растения.

В периода от 7 до 9 години

В тази възраст децата добиват умение да се поставят на мястото на другите; да оценят няколко качества на предметите и явленията едновременно; да поемат отговорност, риск и последствия от действията си. Това е възрастта, в която според специалистите, се изгражда усещане за справяне с учебен и работен процес. Ако в този период от развитието детето търпи неизменни неуспехи и усърдието не се поощрява, то няма как впоследствие да преодолее несигурността, която привидно изглежда като мързел и липса на амбиция.

На тази възраст подходящите дейности от домакинството, подпомагащи детското развитие, вече включват:
- Будене с будилник, без намеса на родител;
- приготвяне на сандвич;
- опериране с личните си джобни пари и пазаруване на дребни покупки;
- сгъване на пране;
- приготвяне на изключително елементарни ястия (постепенно въвеждане на нож и горещи повърхности в групата на достъпните за целта предмети);
- миене на прибори и чинии;
- чистене с прахосмукачка.

Не трябва да забравяме, че неуспехите на тези дейности не трябва да бъдат оставени да обезсърчават детето, но и последствията от решенията не трябва да се спестяват. Както във всичко, е необходимо да търсим умереност.

10 години и повече:

От тази възраст детето добива нужда от постоянни потвърждения за равноправието си в семейството. За целта се поверяват по-сериозни отговорности, които да насърчат зрялото отношение към задълженията и дейността. Не трябва да забравяме, че освен натоварване, тази работа е и начин детето да уважава чуждия труд.

На тази възраст може му се повери да:
- Използва миялна, пералня и сушилна машини, свободно;
- грижа за растения, включително плевене и облагородяване на почвата;
- пазаруване и съобразяване със семеен бюджет;
- печелене на лични пари, чрез помощ в други домакинства, рециклиране или друга безопасна дейност;
- готвене на елементарно ястие;
- миене на кола/почистване на баня.

Дейностите, които са изброени, могат да се нарекат единствено препоръчителни. Списъкът не е универсален, но дава общи насоки за възможностите на младия ум, нуждите му в различните възрасти и активности, които могат да са полезни едновременно за развитието на детето и за семейството като цяло.

Важно е да помним, че интелигентността, личните качества и поведението на децата се мотивират най-вече в дома и това да ги възпитаваме е наша задача като родители.

По статията работи: Станислава Тонева

По материали от: thoughtcatalog.com; huffingtonpost.com

Снимка: myocn.net

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЗдравни съветиЛайфстайлСнимкиЛюбопитноОрганизацииИнтервютаОбразованиеСоциални грижиЗаведенияЛичностиНормативни актовеНовиниИсторияЛеченияРецептиСпортАнкетиХранене при...Алт. медицинаСпециалистиИзследванияКлинични пътекиБотаника