Начало Психология Позитивна психология Наръчник на успешния родител Фрази, които родителите могат да използват, за да успокоят тревожно дете – Част 1

Фрази, които родителите могат да използват, за да успокоят тревожно дете – Част 1

Фрази, които родителите могат да използват, за да успокоят тревожно дете – Част 1 - изображение

Тревожността – всяко едно дете преживява тази емоция под една форма или друга. Родителите са тези, които искат на всяка цена да предпазят синовете и дъщерите си от моментите на силно безпокойство, но истината е, че трудностите са неизменна част от ежедневието. За да се справят децата с интензивните негативни чувства, те трябва да усвоят умения за преодоляване на тревожността. В разгара на емоциите майките и бащите могат да се опитат да използват следните фрази, които ще помогнат на малчуганите да идентифицират, приемат и надмогнат периодите, предизвикващи безпокойство.

Фраза №1. "Може ли да го нарисуваш?"

Рисуването може послужи като отдушник за негативните мисли и чувства на децата, особено когато малчуганите не могат да изразят страховете, раздразнението или объркаността си вербално.

Фраза №2. "Обичам те. В безопасност си."

Чуването на тези думи от най-близкия човек представлява въздействащ метод за стабилизиране на емоционалното състояние на детето. Не забравяйте, че тревожността кара децата ви да се чувстват така, сякаш техните умове и тела се намират в опасност. Повтаряйки, че няма причина да се чувстват заплашени, значително успокоява малчуганите.

Фраза №3. "Нека си представим, че надуваме огромен балон. Ще си поемем дълбоко дъх и ще се издишаме бавно, докато броим до 5."

Ако кажете на едно дете да си поеме дълбоко въздух, докато преминава през паническа атака, то вероятно ще ви каже, че не може да го направи. За това измислете някаква игра, за да улесните процеса – представете си, че надувате балон или се опитвате да издухате най-близката къща. Важното е да запазите забавния ефект.

Фраза №4. "Ще кажа нещо и искам от теб да го повториш дословно: "Мога да се справя!" – Повторете тази фраза заедно с малчугана поне 10 пъти, като постепенно увеличавате силата на гласа си.

Този трик е често прилаган от спортистите преди състезание.

Фраза №5. "Защо мислиш, че е така?"

Фразата е особено полезна за по-големите деца и юноши, които могат да опишат и обяснят емоционалното си състояние. Отговарянето на въпроса може да помогне на малчуганите да осъзнаят защо реагират толкова бурно в дадената ситуация.

Фраза №6. "Какво ще се случи после?"

Ако децата ви се безпокоят за определено събитие или среща, помогнете им да си представят какво ще последва след притеснителното начинание. Тревожността води до крайно или катастрофално мислене, което пречи на детето да си представи живота след теста или социалното събитие – идеята за невъзможната същност на предстоящото начинание превръща бъдещото в неясна и далечна концепция.

Фраза №7. Измислете си боен вик: "Аз съм неудържим!" или "Нищо не може да ме спре!".

Самовнушението може да послужи като начин за преодоляване на страха и безпокойството. То е и причината, поради която воините във филмите винаги викат, преди да се включат в битката.

Фраза №8. "Нямам търпение да дойде…(обядът, Коледа, времето за игра)."

Въодушевлението за бъдещо събитие може да е заразно. Препоръчително е родителите да се опитат да насочат вниманието на малчуганите към нещо позитивно, което тепърва предстои. Отместването на фокуса е изключително ефективно при справянето с тревожността.

Фраза №9. "Нека оставим безпокойството настрана, докато…(слушаме любимата ти песен, прочетем новата приказка или гледаме анимационния филм). След това ще се върнем обратно към задачата."

Личностите, които имат склонността да изпитват силна тревожност, често се чувстват сякаш трябва да носят товара от негативни мисли, докато предизвикващият безпокойство процес не приключи напълно. Децата често се притесняват за неща, които не могат да променят – например бъдещи събития като училищни тестове, изпитвания или състезания. Краткотрайната почивка, прекарана в изпълняването на интересни или любими дейности, може да помогне на малчуганите да поставят страховете си в перспектива.

Фраза №10. "Нека научим малко повече за това, което те кара да се чувстваш по този начин."

Предоставете възможността на децата да говорят за тревожността, като задават колкото въпроси искат. В края на краищата знанието е сила.

Фраза №11. "Нека броим до 10."

Тази техника има за цел да разсее детето, а самото изпълнение не изисква предварителна подготовка. За да извърши преброяване до 10 или на всички хора, които носят дреха с определен цвят, часовник или шапка, детето трябва да наблюдава и анализира – и двете действия откъсват вниманието на малчугана от тревожните мисли.

Фраза №12. "Кажи ми, когато изтекат 2 минути."

Всяко едно нещо от средата трябва да бъде използвано от родителите, ако това означава, че ще им помогне да успокоят детето си. В този случай това е времето. Фокусирането върху стрелките на часовника, докато отброява 2 минути, кара малчуганът да пренасочи вниманието си към неутрално действие, вместо към предизвикващия тревожност стимул.

Фраза №13. "Затвори си очите и си представи следното…"

Визуализирането е високоефективен метод, който се използва за овладяване на безпокойството и хроничната болка. Помогнете на детето да си представи безопасно и носещо щастие място, което го кара да се чувстват спокойно и уверено в себе си.

Фраза №14. "Понякога и аз се чувствам изплашен/изнервен/притеснен. Знам, че не е приятно."

Емпатията може да бъде приложена в множество ситуации. В случая с интензивното безпокойство започването на сериозен разговор (съобразен с възрастта на детето) относно собствената ви тревожност и способите, които вие прилагате, за да се справите с нея, могат да се окаже изключително полезно.

Фраза №15. "Ти не си единственият, който се чувства по този начин."

Изброяването на всички хора, които имат сходни страхове, вероятно ще помогне на детето ви да осъзнае, че тревожността може да се случи на всеки, а преодоляването на трудностите е неизменна част от успешното функциониране.

Разберете кои са останалите 14 фрази, като прочетете втора част на статията >> ТУК <<

Редактор: Нора Маркова
Източник: psychcentral.com
Снимки: unsplash.com

Още по темата:

5.0, 3 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛюбопитноЗдравни съветиСнимкиЛайфстайлСоциални грижиНовиниАнкетиОрганизацииАлт. медицинаСпортЛеченияБотаникаТестовеСпециалистиИсторияРецептиХранене при...ИнтервютаНормативни актовеЗаведенияОбразованиеИзследванияКлинични пътеки