Начало Психология Позитивна психология Мотивация, щастие и личен успех Чувствате ли се добре? Седем начина за стимулиране на ендорфините

Чувствате ли се добре? Седем начина за стимулиране на ендорфините

Чувствате ли се добре? Седем начина за стимулиране на ендорфините - изображение
Известни като естествените химикали на организма, които ни карат да се чувстваме добре, ендорфините стимулират чувството на удоволствие, благополучие и облекчават болката, което ги прави основен компонент в балансирания, щастлив живот. Ендорфините са невротрансмитери, секретирани в отговор на стреса и болката, които всички ние чувстваме от време на време.

За щастие има разнообразни начини да се възползвате от стимулиращите настроението и облекчаващи стреса ползи на ендорфините и да получите пълния им ефект, подобен на този на опиатите. Въпреки, че те често се свързват с "опиянението на бегача", което се постига чрез интензивни упражнения, позитивните промени в настроението, свързани с тях невинаги изискват напрегната физическа активност.

По-долу са седем средства, повишаващи ендорфините, към които да се обърнете в лош период или когато просто се нуждаете от повишаване на настроението.

1. Упражнявайте се

Движейки тялото си и увеличавайки сърдечната честота с кардио упражнения, вие можете да стимулирате производството на ендорфини в кръвта. Веднага щом сърцето започне да изпомпва кръв и потните жлези се задействат, приливът на ендорфини започва да намалява възприемането на болката от мозъка. Въпреки това, може да се наложи да преминете през този начален стадий на дискомфорт, за да преживеете опиянението, за което говорим.

Като допълнителен бонус, ако се опитвате да се отървете от вреден навик, упражненията се считат за изключително ефективен механизъм за справяне в повечето форми на възстановяване от пристрастяванията. Естественото ендорфиново опиянение предлага временно облекчение от непрекъснатата нужда от наркотици, алкохол или нездравословна храна.

Така че в свободното си време се запишете на тренировъчен клас, тичайте, карайте колело или практикувайте гимнастика. Чистенето у дома, градинарството, работата по двора или нещо толкова простичко като бърза разходка, йога или дълбоко дишане и разтягане също повишават производството на ендорфини.

2. Яжте шоколад и люти чушки

Шоколадът е възхваляван в различните култури като източник на удоволствие, а освобождаването на ендорфини е само една от многото причини да се наслаждаваме на блажените му ефекти върху тялото. Повишаването на настроението и намаляването на възпаленията от консумацията му са твърдо установени ефекти и служат за добро оправдание да му се наслаждаваме.

Ако обичате пикантната храна, лютите чушки са друго средство за повишаване на ендорфините. Според изследователите, те съдържат химично вещество, наречено капсаицин, което предизвиква болкоуспокояващия ефект и ни кара да се чувстваме добре, в отговор на пикантната храна — колкото по-люта е чушката, толкова по-висок е ефектът.

И, разбира се, винаги може да се възползвате от комбинацията от черен шоколад и лют червен пипер. От шоколадови напитки до шоколадови барчета, които смесват двете храни, съществуват няколко опции, ако искате да опитате тази комбинация за двойна доза освобождаване на ендорфини.

3. Пийте вино

Докато това е приложимо само за лица, които са на подходяща възраст за консумация на алкохол, то няколко изследвания потвърждават: виното може да повиши хормоните, които ни карат да се чувстваме добре.

Според изследванията, публикувани в "Journal of Neuroscience", консумацията на малко количество алкохол в края на деня, особено на вино, може да стимулира ендорфините. Както червеното, така и бялото вино съдържат антиоксиданти, а червеното съдържа ресвератрол, за който е доказано, че намалява възпалението, забавя процеса на стареене и предпазва от увреждане на артериите.

Друго изследване, публикувано в Science Translational Medicine, разглежда ефекта на ендорфините, предизвикани от алкохола, върху мозъците на социалните пиячи и "проблемните пиячи". Резултатите заключават, че ендорфините играят огромна роля в желанието да продължат да пият веднъж, когато невротрансмитерите бъдат освободени. Това важи и за социалните и проблемните пиячи, въпреки че тези, които са склонни към пристрастяване, са по-склонни да прекаляват с количеството.

Затова бъдете внимателни и пийте умерено, когато се отдавате на това забавление. Една до две чаши трябва да са достатъчни за повишаване на настроението.

4. Секс

Редовният секс ни кара да се чувстваме добре, облекчава стреса и освобождава ендорфини. Всъщност, ендорфините до голяма степен са отговорни за вълнуващите и болкоуспокояващи ефекти от секса.

Ендорфините, продуцирани по време на сексуална възбуда и споделена любов, също стимулират производството на окситоцин, подходящо наричан "любовен хормон", както и други неврохимикали като допамин. Комбинацията от тези химикали създава блаженство, дълбоко удовлетворяващо усещане в тялото по време на и след сексуален контакт.

5. Масаж

Начините на лечение и болкоуспокояване, включващи докосване, като акупунктура, масаж, хиропрактични корекции и хидротерапия са известни с това, че стимулират отделянето на ендорфини. Ето кое прави тези лечения толкова популярни — те ви карат да се чувствате спокойни, облекчени и възстановени. Плюс това, не е нужно да правите нищо, освен да седнете или легнете, оставяйки приятните чувства да се леят.

6. Медитирайте

Простото релаксиране и съсредоточаването на съзнанието в медитацията задейства освобождаването на ендорфини и помага за увеличаване на допамина, серотонина и мелатонина. Този коктейл от химикали, отделен в кръвта, кара практикуващия да се чувства спокоен, щастлив и доволен. Едно проучване установява, че ефектите от тичането и медитацията върху настроението са много сходни - и двете дейности произвеждат ендорфини и водят до положителни чувства.

За всеки, който е нов в медитацията, следните съвети могат да ви помогнат да улесните приятния ефект от нея.

Намерете спокойно място без разсейване. В идеалния случай това е място, на което можете да седнете или да легнете удобно.

Може да запалите свещ и/или да слушате успокояваща музика.

Отвлечете вниманието си от безбройните мисли и тревоги, които обикновено наводняват ума в началните моменти на медитация. Повтарянето на простичка мантра може да помогне.

Дишайте бавно, дълбоко и съзнателно. Позволете си дъхът да ви доведе в състояние на дълбоко съзнание и релаксация.

7. Смейте се

Смехът повдига духа и облекчава напрежението. Това е донякъде е ясно на всеки, който някога се е смял с корем. Но знаехте ли, че част от причината да се чувстваме толкова добре, когато се смеем, е заради ендорфините, които текат през вашия организъм, когато го направите?

Според изследване, презентирано на среща на Американското физиологично дружество (2006), само мисълта, че ще се смеем повишава ендорфините и ни кара да се чувстваме добре. Намаляването на стреса и подобреното функциониране на имунната система са още бонуси от нашия любим смях.

По статията работи: Елиза Трайкова

Източник: goodtherapy.org

Снимка: satigo.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСнимкиЛюбопитноПсихологияАлтернативна медицинаЛайфстайлБотаникаЗдравни съветиАнкетиСоциални грижиНовини