Начало Психология Позитивна психология Мотивация, щастие и личен успех 18 основни съставки за щастлив живот - част 1

18 основни съставки за щастлив живот - част 1

18 основни съставки за щастлив живот - част 1 - изображение

Понякога израстването се отнася повече до въпросите, които си задаваме, отколкото до търсенето на отговори. Отговорите често могат да ни блокират, но въпросите, подобно на корабен рул, могат да ни направляват или да ни придвижат в правилната посока.

По-долу ще разгледаме осемнадесет аспекти на живота, за които трябва да се грижим, а въпросите, свързани с тях, трябва да задаваме сами на себе си, за да стимулирате личния си растеж.

1. Как се събуждате

Мнозина се събуждат с негативизъм и страх, и ги пренасят в деня си. Тогава той е неприятен, а тази енергия преминава и в следващия. Това се превръща в модел и всички останали дни стават сиви, а хората невидими.  Животът започва върви по инерция.

Можете да разрушите този модел.

Какво ви събужда сутрин? Вътрешният будилник със звуците на задълженията и тревогите, или вълнението от всичко, което ще правите в този ден? Ако е първото, то какви въпроси трябва да си зададете, за да промените състоянието си, преди да започнете деня си?

Какво можете да направите днес, за да поставите себе си в по-добра позиция? Какво очаквате днес? Какво би изглеждало по-добре, ако вложите всички усилия в този ден? Дали това ще бъде денят, който ще промени всичко? Ако е така, как би изглеждал той? Как трябва да мислите и да се държите, за да харесвате себе си повече и да вибрирате на по-висока честота? Как можете да привлечете по-високочестотни емоции като любов и благодарност, отколкото тревога, завист и песимизъм? Какви са петте неща, за които сте благодарни, преди да започнете деня си?

Можете ли да започнете днес?

2. Хранене

Ние сме това, което ядем. Научаваме това по трудния начин – когато го усетим в липсата на енергия или "любовните дръжки" над талията. Тогава започваме да си задаваме различни въпроси. Ето някои, които трябва да насочите към себе си, преди да пристъпите към храната.

Какво влагате в тялото си и защо? Изобщо гладни ли сте? Или храните емоциите/скуката си? Повечето от храната, която поглъщате, полуготова и преработена ли е или органична? Интересувате ли се откъде идва вашата храна?

Какво ще кажете за темпото? Когато ядете, поглъщате ли храната почти на няколко пъти, докато зяпате в социалните мрежи или се храните с пълна осъзнатост и присъствие, заедно с другите на масата? Как би изглеждало всичко това, ако подхранвате тялото си, вместо да го храните?

Можете ли да започнете днес?

3. Дом

Повечето от нас упражняват "междинно" живеене. Навън са през по-голямата част от деня и единствено преспиват на дадено място, което не смятат за дом, защото дефиницията им за дом е строго определена. Истината е, че дори да живеем на квартира, всички ние се нуждаем от дом, дори докато чакаме да се сдобием с такъв. Там, където живеете, е и вашият дом. И ако не го направите ваш дом, то няма да имате място, в което да се презареждате. И не става дума за домашен живот, а за качество на живот. Ние всички се нуждаем от място за зареждане.

Вашият дом е пълен хаос и се чувства като в затвор или е безопасно убежище, където можете да почивате, рестартирате и да се отпуснете? Как можете да направите дома си по-уютен? Може би имате съквартиранти, с които не се разбирате? Ако е така, трябва ли да проведете разговор или да си намерите нов дом? Какво можете да сторите, за да направите дома си сигурен и удобен - пристанище, на което да се отпускате и да рестартирате?

Можете ли да започнете днес?

4. Добра форма

Фитнесът е начин на живот, не само отделна тренировка. Той трябва да бъде вплетен в ежедневието ви и вие трябва да му се наслаждавате, в противен случай това ще бъде нещо краткотрайно. Не е задължително да тренирате в залата. Всяка дейност, в която има движение и пот, ще ви даде допамин и ще повиши настроението ви. Но най-важното е, че това е начин да изградите по-добра връзка с тялото си, което ще ви даде повече увереност и самочувствие. И те ще се влеят във всичко - от работата до вашите взаимоотношения.

Кога беше последният път, когато тренирахте? Когато отидете в салона, просто преминавате през различните упражнения или се съсредоточавате върху начина, по който тялото ви се движи и сусещате връзката с него? Кога беше последният път, когато правихте физически упражнения извън фитнес салона? Предизвиквате ли себе си да правите различни неща? Ако не, защо? Времето никога не е извинение.

Можете ли да започнете днес?

5. Страст/цел

Не е нужно да знаете вашата висша цел. Но трябва да създадете живот, който да е в съответствие с вашите страсти. Или поне доколкото това е възможно. Разбираемо е, че не може да се откажем от работата си и да гоним единствено блаженството в дадена професия, но усилията да преследваме страстите си, са това, което ражда целта.

Към какво чувствате страст? Правите ли нещо, за да подхранвате тази страст? Ако не, защо? Вярвате и инвестирате ли в мечтите си или имате петстотин причини, поради които това не е възможно? Какви стъпки можете да предприемете днес, за да внесете повече страст в живота си?

Можете ли да започнете днес?

6. Срам

Всички ние имаме минало, което е облицовано със срам. Облицовка, която образува твърда кора, създава лъжливи вярвания и възпрепятства растежа ни. Развиваме безброй нездравословни механизми за справяне, за да смекчим чувствата си на срам, които оказват негативно влияние върху нашите взаимоотношения. Гняв, оттегляне, вина, презрение, контрол, перфекционизъм и комформизъм. И всичко това, за да облекчите болката от чувството, че не сте за обичане. Ако искате да бъдете щастливи, трябва да започнете да разрушавате тази кора и да я премахнете от живота си. Как, ще попитате? Много просто - приемане и съчувствие. Ето някои въпроси, с които да започнете.

Как ще изглежда всичко, ако пуснете миналото да си отиде? На кого трябва да простите? Може би на себе си? Ако е така, как би изглеждало това? Изгаряте ли себе си на клада мисловно и емоционално или не вярвате в грешки и виждате как всичко, което сте направили, ви е довело до следващата стъпка в живота ви? Има ли хора в живота ви, които все още подсилват вашия срам? Трябва ли да начертаете по-добри граници? Виждате ли света (включително, хора, събития и ситуации) с осъждане? Или с учудване?

Кога ще престанете да осъждате себе си? Как би изглеждало всичко, ако обичате/харесвате себе си? Но по-важното е кога ще започнете?

Можете ли да започнете днес?

7. Гняв и негодувание

Гневът е може би най-бързият начин да слезете на по-ниска честота. Невъзможно е да бъдете щастливи, ако винаги сте ядосани и напрегнати. Това поставя щит срещу щастието и гради много тъмен тунел. Животът е твърде кратък, за да се ядосвате и да задържате нещата, които ви нараняват. Така губите силата си и не оставяте енергия за себе си.

Защо сте ядосани? Прощавате ли, вместо да държите ненавист у себе си, защото знаете как тя ни прави грозни и безсилни? Какво трябва да направите, за да сте по-малко гневни? На какво реагирате? Колко от този гняв е свързан със собственото ви нещастие?

Можете ли да започнете днес?

8. Травма

Никой не влиза в зрялата си възраст без белези. Всички ние имаме някаква травма в живота си. Но не е нужно да живеем с нея.

Какво се е случило с вас, което ви прави кисели, изтощени и вцепенени? Трябва ли да поговорите с някого? Ако е така, защо не го правите? Какво трябва да предприемете, че това да не пречи на ежедневието ви?

Какво от това, което ви се е струвало болезнено по онова време, се е оказало ключова част от вашия растеж, история и вдъхновение за останалите?

Можете ли да започнете днес?

9. Вашите ценности

Ако нямате ценности, то няма да се чувствате ценни. Да живеете безценен живот е като да се опитвате да запълните балон (вашето самочувствие), в който има огромни дупки.

Какви са вашите ценности? Как дефинирате себе си? Чрез работата, притежанията и обкръжението си? Или чрез сърцето, вярванията си, вашата мисия, вашето послание, вашия характер? Как можете да съчетаете начина си на живот с ценностите си? Какво трябва да промените в себе си?

Можете ли да започнете днес?

По статията работи: Елиза Трайкова

Източник: psychologytoday.com

Снимка: lifehack.org

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияАлтернативна медицинаЛайфстайлСнимкиЗдравни съветиЛюбопитноАнкетиСоциални грижиНовини