Начало Психология Поведенческа психология Психика и тяло 5 силни психологически ефекта, които променят съзнанието ни

5 силни психологически ефекта, които променят съзнанието ни

5 силни психологически ефекта, които променят съзнанието ни - изображение

Възможно ли е да навлезем дълбоко в дебрите на мозъка си и да разберем кои инстинкти ръководят решенията ни и защо възприемаме света по даден начин? Оказва че, да. Вижте следните 5 психологически ефекта, които обясняват много от човешките реакции.

Защо големите очаквания създават нова реалност?

Ако вярвате в нещо, то рано или късно ще се случи. Това е така нареченият "Ефект на Пигмалиона", който е изследван от психолога Робърт Розентал. За да го потвърди, той прави следният експеримент в школата си: В началото на учебната година показал на преподавателите списък на учениците с най-високи резултати на тест за измерване на IQ. Списъкът обаче не отговарял на действителността – имената в него били избрани на случаен принцип. В края на учебната година точно тези ученици показали много по-високи резултати от останалите.

Проектираните от Розентал очаквания на преподавателите към учениците от списъка били по-високи и именно тези големи очаквания създали нова реалност. Психологът обяснява резултата от експеримента си с думите, че това, което даден човек очаква от друг, е напълно възможно да се превърне в самоизпълняващо се пророчество.

Защо сме по-харесвани, когато допускаме повече грешки?

Хората, които се стремят да са безгрешни, са доста по-малко харесвани от тези, които не са перфекционисти. На какво се дължи това? Логично е, грешките ни правят по-човечни, докато съвършенството ни дистанцира от останалите, създавайки ни дразнещо излъчване на непобедимост. Тук става въпрос за така наречения "Ефект на провала", който е научно проверен от психолога Елиът Арънсън. В проведения от него експеримент доброволците слушали записи на хора, които играят във викторина. На моменти в записите се чувало как някои от участниците изпускали чашите си с кафе. Доброволците в изследването посочили единодушно, че най-симпатични са точно тези, които разливали кафето си.

Защо вероятността да сме доволни е много по-малка, когато имаме голям избор?

Сещате се за прословутото "разкаяние на купувача", нали – той спонтанно купува нещо, а след това започва да се обвинява защо не е изчакал намаленията, за да му излезе по-евтино или пък защо не е взел друг модел и така нататък. На практика се оказва, че дори окончателното ни решение да е правилно, ние пак не сме доволни, ако изборът ни е бил прекалено голям. Тук става въпрос за "Парадокса на избора", колкото по-голям е, толкова по-сложно ни е да вземем решение, което да ни удовлетворява.

Защо колкото по-видимо е, че имаме нужда от помощ, толкова по-малка е вероятността да ни помогнат?

Нуждаете се от помощ? Не я търсете в тълпата, защото ще се задейства "Ефектът на свидетеля", който е изследван от психолозите Джон Дарли и Биб Латан. В експеримента доброволците били информирани, че те единствени са свидетели на нечие страдание и нужда от помощ. Отзовали се 85 процента от тях. Когато обаче към свидетелите се присъединил още един, процентът на желаещите да помогнат, паднал до 65. Когато свидетелите се увеличили с четирима, на помощ се отзовали едва 31 процента от тях.

"Ефектът на свидетеля" обяснява защо много често свидетели на престъпления или инциденти дори не се опитват да окажат помощ на пострадалите – просто всеки смята, че друг ще повика бърза помощ, полиция… Ако обаче има един-единствен очевидец на инцидента, той много бързо осъзнава, че трябва да помогне и действа бързо и решително.

Защо грешките ни не са толкова очевидни, колкото си мислим?

Всички понякога имаме усещането, че околните ни наблюдават постоянно... Истината е, че това е само игра на въображението. Липсата на увереност и страхът от провал, които чувстваме винаги, когато допуснем грешка, не са отражение на реалността. Това е "Ефектът на прожектора", проверен от психолози в експеримент, в който доброволци трябвало цял ден да носят странна тениска, след което да оценят колко хора са ги забелязали. Резултатите показали, че оценките били двойно по-високи от действителното количество. Изводът от експеримента е категоричен: намираме се в центъра на внимание много по-рядко, отколкото смятаме. Бъдете себе си и запазете спокойствие независимо от това къде се намирате и колко хора има около вас.

По статията работи: Ина Фенерова
Източник: bufferapp
Снимки: onwardstrangerfiction.blogspot.bg

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛайфстайлЛюбопитноХранене при...ПатологияНовиниЗдравни съветиСнимкиОрганизацииАлтернативна медицинаКлинични пътекиИсторияМедицински изследванияСпециалистиБотаникаЛеченияСпорт