Начало Психология Поведенческа психология Комуникация 5 съвета, които ще ви помогнат да изберете правилния човек, на когото да се доверите

5 съвета, които ще ви помогнат да изберете правилния човек, на когото да се доверите

5 съвета, които ще ви помогнат да изберете правилния човек, на когото да се доверите - изображение

Опитайте се да си спомните за скорошен инцидент, който ви е накарал да се почувствате много ядосани или тъжни. Вероятно сте споделили на някого какво се е случило в стремежа си да се почувствате по-добре. Самият процес на споделяне намалява интензивносттта на емоциите и ги прави по-лесни за управляване.

Но дали споделянето действително помага?

Ново проучване, публикувано в списание "Emotion", разглежда точно този въпрос. Екипът на Карен Бранс от Университета в Льовен в Белгия открива, че споделянето на гневни емоции води до незабавни и забавени благоприятни ефекти, но споделянето на тъга може да доведе до късен и не особено силен положителен ефект.

Хората, които споделят какво ги е разгневило, незабавно усещат намаляване на интензивността на тази опустошаваща емоция, а ефектът от споделянето продължава и през следващите дни и се проявява чрез по-добро владеене на емоциите.

Но не така стоят нещата при споделянето на чувство на тъга – то не води нито незабавно намаляване на емоционалната интензивност, нито пък до значително облекчение през следващите няколко дни.

Това изследване е първото, което разглежда как споделянето на емоциите оказва влияние върху хората с течение на времето и затова констатациите му са интересни.

Изследователите представят и друг извод от проучването – добрият ефект от споделянето зависи най-вече от подкрепата, която получаваме отсреща.

Ако събеседникът ни слуша внимателно, ако показва емпатия и утвърждава нашите чувства, най-вероятно ще се почувстваме много по-добре както в момента на изповедта, така и в следващите дни. Но ако събеседникът ни просто си седи пред нас, едва чакайки да приключим с изливането на душата си, едва ли ще се почувстваме по-добре.

Емпатията и емоционалното валидиране са изключително важни умения, които водят до по-силни, по-дълготрайни и по-задоволяващи приятелства и взаимоотношения като цяло.

Вижте 5 съвета, които ще ви помогнат да изберете правилния човек, на когото да се доверите:

Когато решавате дали да споделите чувствата си с конкретен човек, помислете за следното:

1. Добър слушател ли е човекът, на когото сте решили да се доверите. Припомнете си как се държи той по време на разговор, слуша ли с внимание, поддържа ли контакт с очите или просто гледа в телефона си, докато говорите.

2. Изразява ли подкрепата и разбирането си? Или казва нещо, просто ей така, за да каже нещо? В идеалния случай трябва да изберете човек, който да вижда нещата от ваша гледна точка, поне когато сте тъжни и имате нужда от някой, който да ви разбере.

3. Способен ли е човекът, на когото искате да се доверите, да ви предложи съпричастност и емоционална валидация? Способен ли е да се постави на ваше място? Важно е човекът, с когото искате да споделите проблема си, не само да вижда нещата от ваша гледна точка, но и да се опита да почувства в пълнота причината за гнева или тъгата ви. Добрата обратна връзка в процеса на споделяне ще осигури мощно положително въздействие върху нашето психическо състояние.

4. Преди да споделите, отговорете си и на друг важен въпрос: дали събеседникът ви обича да говори за себе си. Има хора, които бързат да предложат подкрепата си, но още щом кажем какво сме преживели, те ни отговарят: "Знам точно как се чувстваш - същото се случи и с мен!", след което се впускат в разкази за своите собствени премеждия.

5. Може ли да гласувате доверие на човека, с когото искате да споделите? Много често в подобни ситуации действаме спонтанно и пропускаме да си отговорим на този важен въпрос: Дискретен и лоялен ли е човекът, с когото възнамеряваме да споделим своята лична история.

Споделянето ще бъде много по-полезно за вас, ако следвате тези указания и изберете правилния човек, когато се опитвате да се възстановите от разстройващи инциденти.

По статията работи: Ина Фенерова
Източник: Psychology Today
Снимка:  womensafe.org

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЗдравни съветиЛюбопитноЛайфстайлНовини