8 урока от поведенческата икономика
Изборите и вземането на решения са основен елемент от живота - от тях до голяма степен зависи неговото качество. Вижте осем основни елемента, които трябва да се вземат предвид при подхода към повечето ежедневни избори.
Стимулиращи въпроси
Преследването на собствения интерес е основен икономически мотив. Но защо?
Фундаментален човешки стремеж е желанието да се търси удоволствие и да се избягва болката. Хората организират своите действия именно около търсенето на удоволствие и избягването на болката. Те оценяват всяка алтернатива, като балансират въображаемото удоволствие с въображаемата болка и избират алтернативата с по-голямо средно удоволствие.
Силата на търсенето и предлагането
Силата на търсенето и предлагането например определя цените и заплатите.
На стоковия пазар цената е резултат от баланса между търсене и предлагане. Например, за да печелят по-високи заплати, на студентите се препоръчва да работят в област, считана от хората за по-малко привлекателна. Защо? Защото към непривлекателните сфери се проявява слаб интерес, вследствие на което заплащането е по-високо в сравнение с това на по-привлекателните работни места на пазара на труда.
Силата на късмета
Талантът и упоритата работа са ключови съставки на успеха. Въпреки това късметът и случайните събития извън нашия контрол допринасят за нашия икономически успех. Например завършващ студент може да има късмет и много бързо да развие кариерата си, която обаче да пропадне при евентуална икономическа криза. Други случайни фактори включват къде сте родени, кое училище или университет сте завършили, здравето ви и т.н.
Парите не са всичко
Колкото и учудващо да звучи, повечето хора всъщност се стремят към неща, различни от високи печалби. Много по-голяма радост им носи преследването на страстта на живота им, прекарването на време с приятели и семейство, пътешествия и щастливи преживявания. Хората далеч не преценят всичко според неговата парична стойност.
Законът за намаляващата чувствителност
Според него стойността, получена от потреблението на повечето стоки и услуги, намалява след определен момент. Например, колкото повече слушаме дадена песен, толкова повече я харесваме, но само до определен момент. Всички удоволствия (например чаша кафе сутрин, следобедна разходка) следват закона за намаляваща чувствителност и само няколко аспекта от живота са изключение от това правило.
Социални спрямо пазарни норми
Ние живеем в два свята: единият се характеризира със социални норми, а другият - с пазарни отношения. Логично, хората реагират на всяка една от тях по различен начин. Например, ако ваш приятел ви се обади и каже, че се нуждае от помощ за придвижване, независимо дали с желание или без, ще му помогнете. Какво обаче ще стане, ако вашият приятел ви отправи същата молба, но с предложението да плати за помощта ви? По всяка вероятност ще решите, че за тези пари не бихте отделили толкова време.
Въвеждането на пазарни норми в социалните отношения нарушава социалните норми и вреди на взаимоотношенията. Използването на подаръци обаче ни държи в социални норми (дори подаръците да са малки). Затова, когато сте в ресторант с новата си приятелка или приятел, спестете подробностите за това колко точно е била сметката. Когато емоциите и парите се сблъскат, ситуацията става неловка.
Загриженост за справедливостта
Хората държат на справедливото отношение. За доказателство служи ето този мисловен експеримент: в Ultimate Game на двама играчи се предлага шанс да спечелят определена сума пари. Например първият играч прави предложение как да раздели награда, да кажем от 100 долара, между себе си и втори играч. Вторият играч може да приеме или отхвърли сделката. Ако сделката бъде отхвърлена, нито един играч не получава нищо. Оптималната стратегия е първият играч да предложи на втория играч малка сума, да кажем един долар. И вторият играч трябва да приеме сделката, защото да получиш нещо е по-добре, отколкото да не получиш нищо. На практика обаче първият играч предлага сумата да бъде разделена по равно поради желание за справедливост. Когато хората се опитват да запазят по-голямата част от парите за себе си, вторият играч е готов да се откаже от парите, тъй като офертата е несправедлива.
Страх от загуба
Ние не обичаме да губим нещата, които притежаваме. Склонността ни да се привързваме към различни предмети е честа причина за висока тревожност. Тя е израз на страха ни от загуба, а това обяснява и защо сме склонни да се фокусираме по-скоро върху негативните събития (неуспехите), отколкото върху положителните (постигане на напредък). Добър трик да използваме това е като си представим, че губим всичко, което притежаваме. Това ще ни накара да ценим всичко, което вече имаме.
psychologytoday.com
Снимка: pixabay.com
Продукти свързани със СТАТИЯТА
СТАТИЯТА е свързана към
- Социална психология
- Аз
- 7 стъпки за вземане на сериозни решения
- Колебанието на другите ни подсказва какво решение да вземем
- Афективната евристика и вземането на решения
- Как колебанието помага при вземане на решения
- Защо мъжът се страхува да не бъде контролиран от жената до себе си
- Движенията на компютърната мишка разкриват склонността ни да поемаме рискове
- 4 причини, които ви пречат да разрешавате сами проблемите си
- 15 екстравагантни дизайнерски проекта, които ще ви възхитят
- Защо изневеряват мъжете и как да се справим с това - 1 част
- 10 невъзможни за разшифроване кода (2 част)
Коментари към 8 урока от поведенческата икономика