Начало Психология Социална психология Аз 9 начина да останем силни дори в ситуации, в които това ни се струва невъзможно

9 начина да останем силни дори в ситуации, в които това ни се струва невъзможно

9 начина да останем силни дори в ситуации, в които това ни се струва невъзможно - изображение

Понякога вместо да се заемем с разрешаването на проблемите си, ние се опитваме да избягаме от тях. Понякога влизаме в капана на негативните емоции, предизвикани от нечие поведение, забравяйки че единствените, които трябва да имат власт над емоциите ни, сме ние самите. Понякога сме готови да се обезличим, само за да се впишем в тълпата – от страх, че никой няма да ни хареса такива, каквито сме. И всичко това, защото не знаем как да останем силни в моментите, в които най-много се нуждаем от това.

Предлагаме ви 9 начина, които ще ви помогнат да запазите личната си сила дори в ситуации, в които това ви се струва невъзможно:

Не губете енергията си в оплакване

Има голяма разлика между оплакването и истинското разрешаване на проблемите. Оплакването не помага – запомнете това. Оплакването няма да ви помогне нито да избягате от грижите си, нито пък ще направи така, че да изчезнат от живота ви. Може да споделите с близък как се чувствате или дори да помолите за помощ, но да обсъждате и разказвате детайлно проблемите и преживяванията си с приятели, познати, колеги и на практика с всички, които имат желание да ви изслушат, не само е напълно безполезно, но и измества фокуса от основната ви задача – да се заемете с намирането на решение.

Оплакването означава, че губите контрола над ситуацията, а също и над вашето отношение към проблема. Затова вместо да пропилявате енергията си в безполезни занимания, вложете я в обмислянето на проблема и в създаването на стратегия за разрешаването му.

Поемете отговорност за това как се чувствате

Не позволявайте поведението на околните да диктува емоциите ви. Да кажете, че се чувствате зле заради поведението на свекърва си или че сте стресирани и гневни заради шефа си, или че приятел е развалил целия ви ден с необмислено изказване, означава че допускате околните да определят как да се чувствате.
Осъзнайте, че вие сте единствените, които трябва да имат власт на вашите собствени емоции, единствено вие решавате дали да се чувствате засегнати или разгневени заради поведението на другите, дали да пропилеете дни наред в самосъжаление заради нечие обидно държание или просто да махнете с ръка и да решите да се наслаждавате на живота си. Управлявайте емоциите си, като поемете отговорност за това, което чувствате.

Установете здрави граници

Установете здравословни физически и емоционални граници, които да позволят сами да избирате как и с кого прекарвате времето си. Не позволявайте да ви бъде искана сметка защо решавате да живеете по определен начин, с определени хора, не се оправдавайте и не се извинявайте за мечтите и стремежите, които имате. Не забравяйте, че вие управлявате живота си, вие правите изборите си и вие живеете с последствията от тях.

Много често не осъзнаваме, че ние самите допускаме странични хора да се месят в личните ни избори и отношения именно поради нашата пасивност и липса на ясно установени граници. За да уважават околните личното ви пространство, трябва ясно да покажете, че имате такова.

Прощавайте

Ако задържате в себе си обида или недоволство срещу някой, който ви е наранил, вие не наказвате него, а себе си. Когато губите ценно време да мислите за човек, който ви е причинил болка, вие губите способността да се наслаждавате на момента. Затова простете и се разделете с мъчителните спомени. Само така ще можете да продължите напред.

Да простиш е най-добрият начин да си върнеш контрола. Да простиш не означава да се съгласиш, че случилото се е било правилно или че си заслужил да понесеш причинената ти болка. Да простиш означава да избереш да се освободиш от страданието и гнева, които пречат на способността да се наслаждаваш на живота.

Опознайте своите ценности

Когато не сте наясно какви са вашите ценности, вие рискувате да се превърнете в безпомощен пътник, а не в уверен шофьор на собствения си живот. Рискувате да жертвате времето и енергията си, за да осъществявате идеите на други хора, които може да се окаже, че съвсем не отговарят нито на ценностите ви, нито на личните ви стремежи. Опознайте ценностите си и винаги бъдете верни на това, което е важно за вас.

Не пропилявайте време и енергия в непродуктивни мисли

Случвало ли ви се е да сте толкова изтощени, че да се приберете от работа с мисълта, че не искате никога повече да се връщате в офиса? А давате ли си сметка, че покрай тази негативна мисъл, се раждат десетки подобни – изтощителни и непродуктивни, и се оказва, че работният ви ден е продължил не 8, а 12 часа, а понякога и повече?

Поемете контрол над мислите, които заемат ума ви, дайте си почивка и обърнете внимание на хубавите неща в живота си.

Избягвайте думите и мислите, засилващи усещането, че сте жертва

Казвайки неща като: "Трябва да работя 60 часа седмично", или "Нямах друг избор, освен да направя това", "Не се учудвам, че отново ме сполетя лош късмет” вие доброволно влизате в ролята на жертва. Въпреки че със сигурност има последствия от решенията, които вземаме, признайте, че все пак ние винаги имаме избор.

Обърнете внимание на начина, по който се изразявате и по който мислите. Много често ние сами си внушаваме, че сме жертви, че никога нямаме късмет, че сякаш сме обречени да страдаме и да търпим провал след провал. Да живееш с подобна нагласа е изключително вредно, затова я променете и винаги внимавайте как се изразявате и какво мислите.

Нека вашата самооценка да не зависи от мнението на другите хора

Не основавайте самооценката си на мнението, което другите имат за вас, в противен случай никога няма да постигнете увереността, която ви е необходима, за да минете успешно през живота. Помнете, че е напълно нормално някои хора да не ни харесват, че не всички ще одобряват живота ни и ще разбират мечтите ни… Вслушвайте се в градивните забележки и съветите, но не позволявайте чуждото мнение да определя вашата самооценка. Припомняйте си често своите добри качества, а ако е необходимо, направете списък с позитивни твърдения за себе си. Връщайте се към него всеки път, когато някой успее да засегне самочувствието ви.

Осмелете се да бъдете различни

Самоувереността и страхът са най-честата причина да поискаме да се слеем с тези около нас. Но старанието да се впишем (или желанието да запазим комфорта си, като останем незабелязани), ще ни принуди да скрием кои сме ние всъщност, а впоследствие и да се обезличим. Вярвайте, че сте достатъчно силни психически, за да изпъкнете и да се осмелите да бъдете различни.

По статията работи: Ина Фенерова
Източник: Psychology Today
Снимка: careerhack.net

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлПсихологияЛюбопитноЗдравни съветиАлтернативна медицинаРецептиСпортСнимкиХранене при...ЛеченияОрганизацииНовиниСоциални грижиИсторияСпециалистиНормативни актовеТестовеЗаведенияИнтервютаБотаникаОбразование