Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Поведенческа психология Комуникация Психология на коледните подаръци

Психология на коледните подаръци

от 22 ное 2017г., обновено на 14 дек 2020г.
Редактор: Станислава Тонева
Психология на коледните подаръци - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Ебенайзер Скрудж съществува и преследва специалистите по финанси из тъмните зимни коридори. И те горките се оплакват, че подаряването на вещи по коледните празници теоретично не трябва да се случва, защото е ирационално.

Икономистите изтъкват, че ако всъщност се интересуваме от благополучието на хората около нас, не е рационално да им подаряваме поредния чифт чорапи или излишна козметика, а трябва да им дадем пари. Двама специалисти по въпроса - Торес Елингсън и Магнус Йохансън от Стокхолмската икономическа школа - разработват и издават доклад, като в него обясняват причините, поради които е неефективно и ирационално сутринта на Коледа да се свързва с отварянето на подаръци.

На първо място е изтъкнато това, че закупуването на подаръци може да доведе до добиване на вещ, която получаващият не желае и следователно за него тя да няма стойност (въпреки че е струвала време и пари на подаряващия). Освен това, подаръците консумират огромно количество време и други ресурси, които могат да бъдат икономически проследени. Подаряването на пари може да спести излишно време, стрес и натоварване.

Джоуел Уолдфогъл, професор по приложна икономика в училището по мениджмънт Карлсън към Университета на Минесота, се занимава с мащабни проучвания, според които, ако попитаме хората какво биха предпочели вместо подарък, те биха избрали сумата, платена за него, като дори се оказва, че са склонни да приемат значително по-малка от това. По Земята се харчат милиарди за купуване, опаковане и изпращане на подаръци. Според икономистите това коства огромен ресурс на планетата.

Това е сезонът, в които благотворителните фондове успяват да съберат най-големи суми, ето защо започват по-дейни кампании. Като дори те в повечето случаи не се опитват да търсят материални дарения, а предпочитат да получат пари, защото това е най-прагматичният принос, който може да бъде направен.

Всичко това води до объркване при икономистите, относно ирационалността на празничната тенденция. В публикация за "Journal of Public Economics" Торес Елингсън и Магнус Йохансън предполагат, че съществуват различни причини хората да не подаряват пари за този празник. Според тях парите водят до неприятни асоциации, включително егоизъм. Различни психологически експерименти демонстрират, че самото присъствие на пари или дори подсъзнателното им представяне кара хората да се държат неразумно. Експериментите доказват, че човешките същества са по-щедри, когато имат шанс да отделят време за подаръка, отколкото просто да дарят пари. Добър аргумент срещу подаряването на финансови средства за Коледа е, че тогава отношенията се провалят лесно само чрез написване на чек без покритие. Хората интуитивно знаят това и предпочитат да отделят малко време и усилия за избиране на някакъв подходящ подарък. 

Прочетете още: 

  • Психологията зад подаряването на добър подарък (според изследване)

От социална гледна точка едно от потвържденията, че жените носят основната тежест за поддържането на връзката, е фактът, че те купуват 84% от подаръците за Коледа, а получават едва 61%. Нежният пол полага старание да подарява подаръци равномерно и на двата пола. Господата в тази роля, но без придружител, са рядко срещани - едва 16%. Коледните подаръци от мъже към мъже са рядкост (едва 4%), в сравнение с тези от жени към жени (17%). Като цяло дамите са много по-активни в коледното разменяне на подаръци.

Психолозите твърдят, че никога няма да започнем да намираме пакети с пари под празничната елха, защото ако това се превърне в норма, междуличностните отношения осезателно ще се влошат. Рационализирането на Коледа, поради това че парите са станали основна движеща сила в живота ни, може да доведе до „мерене на портфейлите“, вместо до създаване на коледно удоволствие. Нима някой би предпочел вместо като личност, да бъде оценяван като ходеща банкова сметка?

Елингсън и Йохансън цитират икономисти, твърдящи, че предлагането на „ниска потребителска стойност“ не позволява на хората да влязат в позитивни отношения, а само спомага за трупането на вещи. Интересен пример за отношението към парите е изследване на университета Бон, върху което са работили Себастиян Кубе, Мишел Андре и Клеменс Купе. Те наемат по отделно няколко работници, като по време на работа служителите получават неочаквани подаръци от работодателя. Само една част от тях са под формата на пари. Стойността на двата подаръка е идентична и известна на субектите. Разбираемо, парите са предпочитаната придобивка, но подаръкът е приет като по-надежден сигнал за доброта. Последващото представяне дава яснота, че работниците реагират слабо на финансовият дар, но по-силно и положително на подаръка.

Според Елингсън и Йохансън малко хора биха желали пари (въпреки че изследванията показват, че мнозинството би ги предпочело). Просто никой не желае да изглежда мотивиран от парите. „Истинският подарък се крие зад опаковката“ и в преносния смисъл. Той може да е ценен, просто защото е съобразен с получателя си и да е основно психологически - т.е. да разкрива това, което мисли подаряващият за получателя. Изглежда, че колкото повече даряваме и получаваме любов, толкова по-малко гордостта надига глава. По този начин Коледата е по-щастлива.

Подаръкът, който всъщност се дава на Коледа, е проявява на разбиране. Идеалният дар е това, което получателят наистина иска и цени, но няма да купи за себе си.

Весели празници и помнете, че не е нужно да анализирате всичко!

Източник:

psychologytoday.com

Снимка: freepik.com

Още по темата:
  • Психологията зад подаряването на добър подарък (според изследване) Психологията зад подаряването на добър подарък (според изследване)
  • Регресът по коледните празници — ами сега Регресът по коледните празници — ами сега
  • Първа Коледа далеч от дома: Как да се справите с носталгията Първа Коледа далеч от дома: Как да се справите с носталгията
  • Не подаръците, а жестовете на внимание ни правят истински щастливи по Коледа Не подаръците, а жестовете на внимание ни правят истински щастливи по Коледа
5.0/5 1 оценка

Продукти свързани със СТАТИЯТА

ПОДАРЪЧЕН УСПОКОЯВАЩ КОМПЛЕКТ ЗА БАНЯ С БЕРГАМОТ, ЛАЙМ И ПАЧУЛИ * 4 SERENE MOMENTS
26.00лв.

ПОДАРЪЧЕН УСПОКОЯВАЩ КОМПЛЕКТ ЗА БАНЯ С БЕРГАМОТ, ЛАЙМ И ПАЧУЛИ * 4 SERENE MOMENTS

ДОРАЛ КОМПЛЕКТ CUBAN DREAM ЗА НЕГО АФТЪРШЕЙВ 50 мл + ТОАЛЕТНА ВОДА СПРЕЙ 30 мл + ДУШ ГЕЛ 50 мл
15.40лв.

ДОРАЛ КОМПЛЕКТ CUBAN DREAM ЗА НЕГО АФТЪРШЕЙВ 50 мл + ТОАЛЕТНА ВОДА СПРЕЙ 30 мл + ДУШ ГЕЛ 50 мл

ДОРАЛ КОМПЛЕКТ ONE ЗА НЕГО АФТЪРШЕЙВ 50 мл + ТОАЛЕТНА ВОДА СПРЕЙ 30 мл + ДУШ ГЕЛ 50 мл
13.50лв.

ДОРАЛ КОМПЛЕКТ ONE ЗА НЕГО АФТЪРШЕЙВ 50 мл + ТОАЛЕТНА ВОДА СПРЕЙ 30 мл + ДУШ ГЕЛ 50 мл

ДОРАЛ КОМПЛЕКТ DIONYSUS ЗА НЕГО АФТЪРШЕЙВ 50 мл + ТОАЛЕТНА ВОДА СПРЕЙ 30 мл + ДУШ ГЕЛ 50 мл
13.50лв.

ДОРАЛ КОМПЛЕКТ DIONYSUS ЗА НЕГО АФТЪРШЕЙВ 50 мл + ТОАЛЕТНА ВОДА СПРЕЙ 30 мл + ДУШ ГЕЛ 50 мл

ДОРАЛ КОМПЛЕКТ VINTAGE GARDEN ЗА НЕЯ ЛОСИОН ЗА РЪЦЕ И ТЯЛО 50 мл + ПАРФЮМНА ВОДА СПРЕЙ 100 мл + ДУШ ГЕЛ 50 мл
15.50лв.

ДОРАЛ КОМПЛЕКТ VINTAGE GARDEN ЗА НЕЯ ЛОСИОН ЗА РЪЦЕ И ТЯЛО 50 мл + ПАРФЮМНА ВОДА СПРЕЙ 100 мл + ДУШ ГЕЛ 50 мл

ДОРАЛ КОМПЛЕКТ BLACK LIGHT ЗА НЕЯ ЛОСИОН ЗА РЪЦЕ И ТЯЛО 50 мл + ПАРФЮМНА ВОДА СПРЕЙ 100 мл + ДУШ ГЕЛ 50 мл
15.50лв.

ДОРАЛ КОМПЛЕКТ BLACK LIGHT ЗА НЕЯ ЛОСИОН ЗА РЪЦЕ И ТЯЛО 50 мл + ПАРФЮМНА ВОДА СПРЕЙ 100 мл + ДУШ ГЕЛ 50 мл

Коментари към Психология на коледните подаръци

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Психология на коледните подаръци
    www.framar.bg 
    на 16 June 2025 в 13:09
    Коментирайте "Психология на коледните подаръци"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Поведенческа психология
  • Комуникация
  • Как да си направите малки панделки за ефектна и нежна декорация с помощта на вилица
  • Използвайте 17 невероятни идеи за опаковане на подаръци
  • Направете си коледна украса от рециклирани материали
  • Оригинални и красиви коледни играчки от рециклирани материали
  • Защо всяка година Норвегия подарява огромна коледна елха на Великобритания?
  • Ръководство за перфектна трапеза на Бъдни вечер и Коледа
  • Как празнуваме Бъдни вечер и Коледа в България
  • Как да избегнем пожар, свързан с коледното дръвче?
  • Рождественският пост, или Четиридесетница на ап. Филип - смисъл, предназначение и варианти на говеенето
  • 30 нестандартни коледни елхи, чиито създатели нямат проблеми с въображението
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Могат ли коледните лампички да причинят пожар?

преди 2743 дни, 1 час и 35 мин.

Идеалните мъжки подаръци?

преди 3469 дни, 15 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Прием в болница - какво заплаща НЗОК, какви документи са необходими и колко продължава болничният престой

преди 2 дни, 20 часа и 52 мин.

Психотест за оръжие в България: Какво представлява и формалност ли е?

преди 3 дни, 3 часа и 53 мин.

Фармацевтични дни на кариерата - 21 юни, 2025 година - НДК

преди 6 дни, 20 часа и 10 мин.

Бедечка фест - На зелено 3 - 20-22 юни, 2025 година

преди 7 дни, 19 часа и 36 мин.
Всички

АНКЕТА

Готови ли сте у дома да полагате грижа за болен роднина?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ЦИМА ТРУ БАЛАНС СПРЕД МАНГО, МАРАКУЯ И ПРАСКОВА 220 г

ЦИМА ТРУ БАЛАНС СПРЕД ГОРСКИ ПЛОДОВЕ 220 г

ФИКСОДЕНТ КЪМПЛИЙТ СТРОНГ ХОЛД ЕКСТРА ФРЕШ фиксиращ крем за протези 47 г

ПИЗ БУИН AFTER SUN ХИДРАТИРАЩ ЛОСИОН ЗА СЛЕД СЛЪНЦЕ 200 мл

Е ЛЕК ХАТОНА КИМИДЕРМ С МАСЛО ОТ ЧЕРЕН КИМИОН 30 мл

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

СОРБИФЕР ДУРУЛЕС таблетки 320 мг * 30 ЕГИС

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 юни 2025г. в 12:26:25

КЛЕЕВА ТИНКТУРА 30 % 25 мл ХИГИТЕСТ

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 юни 2025г. в 12:25:20

ДЕТРАЛЕКС таблетки 500 мг * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 юни 2025г. в 12:22:16

ЕМАНЕРА капсули 20 мг * 14 KRKA

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 юни 2025г. в 12:20:43

НЕОЛЕКСАН SR таблетки * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 юни 2025г. в 12:18:46
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival