Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Психология на развитието Развитие на децата Стратегии за подобряване на езиковите умения на прохождащите деца

Стратегии за подобряване на езиковите умения на прохождащите деца

от 28 март 2019г., обновено на 04 юни 2020г.
Редактор: Нора Маркова
Стратегии за подобряване на езиковите умения на прохождащите деца - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Когато помагаме на децата в усвояването на нови умения в езиково-говорната сфера на развитие, е добре да започнем като ги насърчим да правят още от това, което са правили досега, и като ги поздравяваме за усилията, които полагат, за да комуникират с нас. Ранното усвояване на езика е инстинктивен процес и за повечето деца се случва от само себе си.

Начините, по които родителите и другите възрастни в обкръжението им реагират на опитите за общуване на малчуганите, могат да окажат огромно влияние – те могат да ускорят или забавят езиково-говорното развитие. 

Рейчъл Кортезе (Rachel Cortese) е специалист по езикова и говорна патология и сертифициран поведенчески анализатор, която благодарение на работата си е идентифицирала и развила редица стратегии и техники за насърчаване на езиковите умения на прохождащите деца.

Представяме ви няколко стратегии, които може да започнете да прилагате в ежедневието си, когато общувате с децата – с тези, които се справят добре с усвояването на езиково-говорните умения, и с тези, които срещат някои трудности.

Съвети за подпомагане на езиковите умения

Вашата цел винаги трябва да бъде да помогнете на малчуганите да достигнат следващото ниво на сложност – нищо повече или по-малко. Например, ако детето ви използва само по една или две думи на изречение, е препоръчително да се опитате да го поощрите да формулира изречения с три до четири думи.

Представяме ви някои стратегии, които можете да приложите от самото раждане на детето до петгодишна възраст, разбира се, в съответствие с езиковото му ниво. Начинът, по който използвате тези съвети, може да се промени с течение на времето, особено когато децата започват да използват все повече и все по-сложни думи, но основната идея на стратегиите остава същата.

  • Имитирайте: Имитирането на звуците, които издават, думите или действията им показва, че са чути и че одобрявате това, което правят или казват. Тази стратегия също така насърчава изчакването на реда и поощрява реципрочността – малчуганът започва да имитира вашите по-сложни изказвания.
  • Разяснявайте: Ако вашето дете сочи с пръст портокаловия сок, защото е жадно, това означава, че то комуникира с вас. За да подпомогнете езиково-говорното му развитие, може да разясните какво се опитва да каже. Преди да му дадете чашата с портокалов сок, кажете следното: "Портокалов сок! Ти искаш портокалов сок!".
  • Разширяване и преработване: Когато синът или дъщеря ви каже "синя кола", може да добавите следното – "Да, това е голяма синя кола." Ако вашето дете каже "Драконът лети небето.", вие може да допълните казаното – "Драконът лети в небето." Подчертавайте чрез интонацията си думите, на които малчуганът трябва да обърне внимание.
  • Коментирайте и описвайте: Вместо да казвате на децата си какво да правят по време на игра, описвайте на глас какво правят. Може да добавите "Заобикаляш къщата със синята си кола." или "Прибираш кравата в обора. Там кравата ще може да си почине." Подобни коментари обогатяват речника и помагат на децата да организират мислите си. Възможно е всъщност малчуганът да не е прибирал кравата в обора да поспи – може би просто я е прибрал там – но вашето предположение въвежда нова концепция, която детето ще обмисли.
  • Премахнете негативните коментари: Постарайте се да не правите забележки от сорта на "Там не й е мястото на кравата." или когато рисуват – "Небето не е розово." Според Рейчъл Кортезе е препоръчително да насърчавате и валидирате всички опити за комуникация, за да може децата да имат самочувствието да пробват отново и отново.
  • Балансирайте отговарянето и изслушването: Препоръчително е да предоставяте достатъчно време на децата си да се изкажат и упражняват своите езиково-говорни умения. Важно е да се отбележи, че не е необходимо малчуганът да говори. Той може да ви подаде играчка или да установи зрителен контакт. Възможно е синът или дъщеря ви да ви погледне, защото има нужда от помощ, тъй като не може да отвори кутия. В този случай може да кажете: "Нуждаеш се от помощ при отварянето на кутията!". След това може да изчакате да ви подаде кутията – така предоставяте възможност на детето да ви отговори чрез реакцията си. Изчакването на реакцията на малчугана е трудно начинание за родителите, защото те са свикнали да поемат контрол над ситуацията, но е важно да се даде възможност на момичетата и момчетата да приложат някои от уменията, които тепърва култивират.
  • Назовавайте нещата: Дори децата все още да не са проговорили, може да ги подготвите, като произнасяте имената на нещата, които ги заобикалят. Например по време на закуска може да назовете храната на масата – ябълка, сок, пюре и т.н.
  • Намалете "изпитването": Ако знаете, че детето ви знае имената на различните предмети, не го питайте отново и отново. Изпитването по време на игра, вместо просто да си играете с него може да бъде стресиращо преживяване. Вместо това можете да кажете: "Чудя се къде отива конят?". Така го приканвате да отговори, но не го питате директно.
  • Придържайте се към индивидуалните похвали: На мястото на "Справи се добре!", бъдете по-конкретни с комплиментите. Ако малчуганът все още не е започнал да говори (или дори ако е започнал), е препоръчително да кажете: "Справи се много добре с подреждането на играчките." При децата, които вече се справят успешно с вербалната комуникация, пробвайте следното: "Браво, че ми каза какво точно искаш!", или "Браво, че използва думичките "ако обичаш"!". 
Източник:

childmind.org
Снимки: unsplash.com

Още по темата:
  • Елективният мутизъм – когато детето ви не говори с други хора освен с вас Елективният мутизъм – когато детето ви не говори с други хора освен с вас
  • Алалия – дефиниция, симптоми и диагностика Алалия – дефиниция, симптоми и диагностика
  • Ползите от жестомимичния език за бебетата Ползите от жестомимичния език за бебетата
  • Четирите основни правила за успешна комуникация Четирите основни правила за успешна комуникация
5.0/5 3 оценки

Продукти свързани със СТАТИЯТА

ГОВОРЕЩ ЕЛЕКТРОНЕН АПАРАТ ЗА ИЗМЕРВАНЕ НА КРЪВНО НАЛЯГАНЕ ЗА ГОРНА ЧАСТ НА РЪКАТА ДЕСПИК GT 702C
155.00лв. / 79.25 €

ГОВОРЕЩ ЕЛЕКТРОНЕН АПАРАТ ЗА ИЗМЕРВАНЕ НА КРЪВНО НАЛЯГАНЕ ЗА ГОРНА ЧАСТ НА РЪКАТА ДЕСПИК GT 702C

Безплатна доставка за България!
ЛА РИВ ФРОУЗЪН ШАМПОАН/ДУШ ГЕЛ 250 мл
8.20лв. / 4.19 €

ЛА РИВ ФРОУЗЪН ШАМПОАН/ДУШ ГЕЛ 250 мл

ПЕДИАКИД АПЕТИТ ТОНУС сироп 125 мл
37.16лв. / 19.00 €

ПЕДИАКИД АПЕТИТ ТОНУС сироп 125 мл

КАМЕРА АСПИРАТОР ЗА НОС
9.00лв. / 4.60 €

КАМЕРА АСПИРАТОР ЗА НОС

А - ДЕРМА ПРОТЕКТ СЛЪНЗЕЗАЩИТНО МЛЯКО ЗА ДЕЦА SPF 50+ 250 мл
66.89лв. / 34.20 €

А - ДЕРМА ПРОТЕКТ СЛЪНЗЕЗАЩИТНО МЛЯКО ЗА ДЕЦА SPF 50+ 250 мл

УЧА И ОЦВЕТЯВАМ - ЛИЛАВА КОРИЦА - ХЕРМЕС
5.95лв. / 3.04 €

УЧА И ОЦВЕТЯВАМ - ЛИЛАВА КОРИЦА - ХЕРМЕС

Коментари към Стратегии за подобряване на езиковите умения на прохождащите деца

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Стратегии за подобряване на езиковите умения на прохождащите деца
    www.framar.bg 
    на 16 October 2025 в 13:52
    Коментирайте "Стратегии за подобряване на езиковите умения на прохождащите деца"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Психология на развитието
  • Развитие на децата
  • Лечение на възпалено гърло при деца
  • Домашни средства срещу цистит при деца
  • д-р Тюркер Нешедов Шевкедов
  • Д-р Иванка Иванова Кьолиева
  • 11 правилни отговора на детски въпроси, които винаги затрудняват родителите
  • д-р Катя Асенова Гинева-Попова
  • Функции и задачи на Детска педагогическа стая
  • д-р Стефан Тодоров Банов
  • Заекване - нови алтернативи и подходи
  • д-р Тони Цветанов Григоров
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();
Най-новите публикации
Ранното разпознаване на суицидни мисли при децата намалява риска от самоубийствоРанното разпознаване на суицидни мисли при децата намалява риска от самоубийство

Ранното разпознаване на суицидни мисли при децата намалява риска от самоубийство

от 16 окт 2025г.Прочети повече
Майчиният глас стимулира развитието на езиковите центрове в мозъка при недоносени бебетаМайчиният глас стимулира развитието на езиковите центрове в мозъка при недоносени бебета

Майчиният глас стимулира развитието на езиковите центрове в мозъка при недоносени бебета

от 16 окт 2025г.Прочети повече
Надежда Рангелова: Държавата показа, че децата са й приоритет само на думиНадежда Рангелова: Държавата показа, че децата са й приоритет само на думи

Надежда Рангелова: Държавата показа, че децата са й приоритет само на думи

от 15 окт 2025г.Прочети повече

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Истини и митове за лъчелечението - говорят специалистите на КОЦ – Пловдив

преди 1 дни, 5 часа и 21 мин.

УМБАЛ „Свети Георги“ с безплатни ваксини срещу COVID-19 и ДТК за бременни през есенно-зимен сезон 25/26

преди 7 дни, 32 мин.
Всички

АНКЕТА

Как се променя нагласата ви спрямо безопасността на ваксините?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ИКАРОВ СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН ЛОСИОН SPF 35+ 200 мл

НОЛПАЗА стомашно - устойчиви таблетки 20 мг * 28 KRKA

ИКАРОВ ВЪЗСТАНОВЯВАЩО МАСЛО ЗА НОКТИ ОТ ЧАЕНО ДЪРВО 10 мл

АСТА 15 ФОРТЕ капсули * 60 SUN WAVE

ИКАРОВ СКВАЛЕН С АРГАН И ЖОЖОБА 55 мл

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

МАГНАЛАБС БОНУРЕЛ капсули * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 окт 2025г. в 13:44:28

ЯСМИН 0,03 mg / 3 mg филмирани таблетки * 21

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 окт 2025г. в 13:43:12

НАТАСПИН H капсули * 30 ВАЛЕНТИС

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 окт 2025г. в 13:42:45

ТАВИПЕК капсули 150 мг * 30 МОНТАВИТ

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 окт 2025г. в 13:41:12

СЕЛЕБРЕКС капсули 200 мг * 5

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 окт 2025г. в 13:40:10
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival