Разговорите с колеги за проблемите на работното място – нож с две остриета
Знаете ли, че разговорите с колегите могат да навредят повече, отколкото да помогнат? Дори когато общувате с тях, за да получите или заявите вашата подкрепа, е възможно неусетно да попаднете в спиралата на негативните емоции. Често оплакванията водят до предъвкване на един и същи проблем и бърнаут. Експертите препоръчват да обръщате повече внимание на възможните решения на конкретния казус, ако искате да съхраните психичното си здраве на работното място.
Сутрешното кафе, обедните почивки и неформалните оперативки създават условия за непринуден разговор с колегите. Тези взаимодействия са в основата на вашето благоденствие, защото ви сближават и дават усещане за принадлежност.
Как търсите помощ от колегите
Когато работата е напрегната и често сте принудени да се изправяте пред нови предизвикателства, е нормално да търсите социална подкрепа от хората, с които работите рамо до рамо. Те ще разберат най-добре какво ви тревожи и как биха могли да ви помогнат. Има два начина да помолите за съдействие: директен или индиректен (с шега или оплакване). Забелязали ли сте, че вие и колегите ви сте склонни да се оплаквате, очаквайки някой да реагира и да ви подкрепи? Оказва се, че подобен подход невинаги е ефективен.
Отделете малко време и помислете как взаимодействате със своите колеги. Дали в повечето случаи не се оплаквате и не говорите, за да ви олекне, вместо да предлагате решения? Не се ли чувствате по-уморени, след като сте разговаряли с определени ваши колеги за трудностите в работата?
>>> Позитивната психология на работното място: Слава богу, че е понеделник
Руминацията между колеги
Споделянето и изразяването на емоциите е естествена част от взаимоотношенията на работното място, но фокусирането върху даден проблем и продължителното вторачване в негативните аспекти може да навреди на психичното ви здраве. Специалистите наричат този процес руминация между колеги (co-rumination), или мисловното предъвкване на един и същи казус, без да се търси неговото ефективно разрешаване. Крайният резултат е повишен стрес и изкривена представа, че проблемът е по-сериозен, отколкото всъщност е.
Руминацията между колеги може да се опише с думите „негативизмът ражда негативизъм“. Всеки подобен разговор ще ви кара да се чувствате по-изтощени, загрижени и притеснени. Макар първоначалната идея винаги да е една и съща – по-малко стрес и напрежение, много често се получава точно обратното.
Какво е бърнаут
Бърнаут е психологически синдром, който някои хора развиват в отговор на хроничен стрес и умора. Той има три измерения:
- емоционално изтощение – липса на енергия, особено при регулиране на емоциите и при общуване с околните;
- деперсонализация – откъсване от колеги, ръководители и клиенти, което може да ги направи по-малко състрадателни, по-раздразнителни и гневни.
- липса на личностна ефективност – чувство, че въпреки усилията, които полагат, не постигат желаните резултати.
Основната разлика между стреса, свързан с работата, и бърнаута е изтощението, или хроничната емоционална, ментална и физическа умора. Индивидът се чувства изчерпан, сякаш му е отнета цялата енергия, и в определен момент започва да се страхува от работата си.
Най-честите причини за синдрома са несправедливо отношение, кратки срокове за изпълнение на поставени задачи, постоянен натиск, липса на прозрачност и невъзможност за участие във фирмената комуникация.
>>> Трите вида бърнаут и как да си помогнем
Границата между заявяването на подкрепа и предъвкването на проблем
Свързването и усещането за принадлежност са ключови за благосъстоянието на човека, но има тънка разграничителна линия между социалната подкрепа и предъвкването на проблеми между колегите. Ако тя бъде прекрачена, психичното и физическото здраве на служителите е в риск. Под социална подкрепа се има предвид вербални и невербални послания, чиято цел е да помогнат на колега в нужда. Тя е важна, защото понижава нивото на стрес. От друга страна руминацията може да потисне или дори да блокира положителния ефект от оказаната социална подкрепа, тоест двете са взаимоизключващи се.
Руминацията като фактор за отключване на бърнаут синдром
Според специалистите липсата на социална подкрепа е ключов фактор за бърнаут. Разговорите за трудностите на работното място ви сближават с екипа и ви носят чувство за принадлежност. Ако обаче взаимодействията помежду ви са основно с негативен характер, комуникацията би могла да навреди повече, отколкото да помогне. Възможно е дори да причини бърнаут. В случай, че никой не предлага решение или не представи възможна положителна развръзка на ситуацията, е много вероятно не след дълго да се обезсърчите, че нещата никога няма да се променят към по-добро. Ето защо, вместо да се фокусирате върху проблема, начертайте малки стъпки и набележете краткосрочни цели, които да ви донесат успех.
Как да избегнете предъвкването на служебните проблеми и да комуникирате ефективно на работното място?
За съжаление, програмите за управление на стреса на работното място не обръщат сериозно внимание на комуникацията между служителите, но има няколко стъпки, които бихте могли да предприемете, за да се предпазите от руминация с колегите.
Научете се да разпознавате руминацията
Първата стъпка се състои в това да усетите кога на пръв поглед безобиден разговор, целящ да се почувствате по-добре, сменя посоката си и се превръща в непрестанно оплакване и предъвкване на трудностите. Ако забележите, че разговорът е от изцяло негативен характер и никой не предлага решение, то е почти сигурно, че сте прекрачили онази тънка граница между търсенето на подкрепа и фокусирането върху негативното.
Дайте си време да излеете емоциите
Намирането на отдушник също е полезно за вашето здраве. Отделете 5-10 минути, в които да споделите какво ви измъчва. Говоренето за проблема и разбирането от страна на колегите ще ви донесат облекчение. Можете да си кажете например: „Ще поговорим за проблема 5 минути и после ще потърсим решение.“
Фокусирайте се върху намирането на решение
Съсредоточете се върху онова, което можете да постигнете и се обединете в търсенето на решение. Задайте си следните въпроси:
- Какво трябва да се случи, за да настъпи положителна промяна?
- Какво можем да направим ние, като екип?
И не забравяйте да попитате вашия колега от каква помощ всъщност се нуждае.
Следете какво се случва и как се чувстват колегите ви
След като обсъдите възможните решения, е важно да проследите как ще се развие ситуацията. Наблюдавайте колегите си и празнувайте всяка малка победа по пътя. Така ще им покажете, че ви е грижа за тях и ще продължите да ги подкрепяте.
Не чакайте да се появи проблем, за да си поговорите
Превърнете положителните разговори с колегите в практика. Намирайте време да си побъбрите поне веднъж седмично, дори когато нямате служебен проблем за разрешаване.
Venting at Work—a Double-Edged Sword: https://www.psychologytoday.com/us/blog/navigating-mental-health-through-a-communication-lens/202308/venting-at-work-a-double-edged
Продукти свързани със СТАТИЯТА
СТАТИЯТА е свързана към
- Поведенческа психология
- Комуникация
- Видове невербална комуникация
- Как да разпознаем и да се справим с бърнаут синдром
- Реч
- 12 способа за справяне с инатливите хора
- Справяне с бърнаут: 5 ефективни начина за преодоляване на емоционалното изтощение
- Как да сложите край на безпочвените и непрестанни обвинения във връзката
- Междуклетъчна сигнализация
- Най-важното, което трябва да знаем за добрата комуникация
- 23 трика за пълноценна комуникация с околните
- Трудна комуникация: как да се справим с проблемните хора
Коментари към Разговорите с колеги за проблемите на работното място – нож с две остриета