Начало Психология Поведенческа психология Психика и тяло Депресията и връзката й с дефицита на витамини и хранителни вещества

Депресията и връзката й с дефицита на витамини и хранителни вещества

Депресията и връзката й с дефицита на витамини и хранителни вещества - изображение
Ако страдате от хронична депресия, то факторите, които причиняват вашите симптоми, може да са повече от един (понижено настроение, летаргия, безразличие към нещата, които обичате да правите и т.н.). Един от тях е възможният недостиг на едно или повече основни хранителни вещества. Това може да е наистина чудесна новина, защото наред с лечението или терапията, препоръчана от вашия лекар, простите промени в диетата ви могат да помогнат да се почувствате по-добре.

Само медицински специалист може да определи дали имате недостиг на хранителни вещества, така че преди да заредите хладилника си или да си купите добавки, потърсете официална диагноза. Имайте предвид, че тялото има най-голяма полза от витамините и минералите, които получава от храната, а не под формата на медикаменти. Всъщност, дори да нямате недостиг на определено хранително вещество, балансираната диета като цяло, състояща се от пресни храни, ще ви помогне да се почувствате по-добре.

B-Комплекс витамини

В витамините са от съществено значение за умственото и емоционалното благополучие. Те са водоразтворими, което означава, че не могат да бъдат съхранявани в тялото, т.е. трябва да присъстват в диетата ви ежедневно. B витамините могат да бъдат изчерпани от алкохол, рафинирани захари, никотин и кофеин. Ето защо прекомерната употреба на всяко от тях може да изиграе роля в недостига на витамин В.

Научете как всеки от витамините В може да повлиява вашата депресия:

Витамин В1 (тиамин). Мозъкът използва този витамин за превръщането на глюкозата или кръвната захар в гориво. Без витамин В1 той бързо изчерпва енергията си. Тиаминовият недостиг е рядко срещан, но може да съпътства разстройствата, свързани с прекомерната употреба на алкохол, и да доведе до различни психиатрични и неврологични симптоми.

Витамин В3 (ниацин). Дефицитът на ниацин може да доведе до пелагра, заболяване, което има способността да предизвиква психоза и деменция. Тъй като много от широко разпространените храни съдържат ниацин, пелагра е почти изчезнало заболяване. Въпреки това, недостигът на витамин B3 може да предизвика възбуда и тревожност, както и до забавяне на мисловните и физически процеси.

Витамин B5 (пантотенова киселина). Недостигът на този витамин се среща рядко, но може да доведе до умора и депресия.

Витамин В6 (пиридоксин). Той помага на тялото да обработва аминокиселините, които са градивни елементи на протеините и някои хормони. Витамин В6 е необходим за синтезирането на серотонин, мелатонин и допамин. Дефицитите му, въпреки че се наблюдават рядко, могат да доведат до нарушен имунитет, кожни лезии и умствено объркване. Понякога се наблюдава незначителен дефицит при алкохолиците, хората с бъбречна недостатъчност и жените, приемащи орални контрацептиви. По-старата класа антидепресанти, инхибиторите на моноаминооксидазата (МАО), също се свързват с недостиг на витамин В6, ето защо те вече не биват предписвани. Много от лекарите, специализирани в храненето, смятат, че повечето диети не осигуряват оптимални количества от този витамин.

Витамин В12. Тъй като той е важен за образуването на червени кръвни клетки, дефицитът може да доведе до анемия, както и до различни неврологични и психиатрични симптоми. Нужно е много време, за да се развие недостиг, тъй като тялото го съхранява от три до пет години в черния дроб. Когато се наблюдава недостиг, той често се дължи на липса на вътрешен фактор — ензим, който позволява на витамин В12 да се абсорбира в чревния тракт. Това състояние е известно като злокачествена анемия. Тъй като вътрешният фактор намалява с възрастта, възрастните хора са по-податливи на недостатъци от В12.

Фолиева киселина: Този витамин В е необходим за синтеза на ДНК и производството на SAM (S-аденозил-метионин). Лошата диета, някои заболявания, алкохолизмът и някои медикаменти могат да допринесат за недостиг на фолиева киселина. Бременните жени често се съветват да приемат този витамин, за да предотвратят дефекти на невралната тръба при развиващия се плод.

Витамин C

Когато недостигът на витамин С играе роля в симптомите на депресия, добавките със сигурност могат да ви помогнат, особено ако сте минали операция или възпалително заболяване. Стресът, бременността и кърменето увеличават нуждата на организма от витамин С, а аспиринът, тетрациклинът и контрацептивите могат да изчерпят запасите му в организма.

Минерали

Недостигът в редица минерали е свързан както с депресивни симптоми, така и с физически проблеми. Сред тях са тези на магнезий, калций, цинк, желязо, манган и калий. Диетолог или специалист по храненето може да определи дали страдате от ниски нива в някой от тези минерали и да предложи начини да включите повече от тях в диетата си.

По статията работи: Елиза Трайкова

Източник: verywellmind.com

Снимка: thenootropicsreview.net

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛеченияПсихологияЛюбопитноНовиниЗдравни съветиЗаболявания (МКБ)СпортБотаникаСнимкиХранене при...Социални грижиЛайфстайлАлтернативна медицинаСъставкиТестовеВидеоАнкетиЗдравни проблемиМедицински изследванияЕ-тата в хранитеФизиология