Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Социална психология За психологията Една сериозна приказка за алчността

Една сериозна приказка за алчността

от 30 май 2017г., обновено на 11 авг 2020г.
Редактор: Станислава Тонева
Една сериозна приказка за алчността - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Алчността е изградена на изключително силна биологична основа и още по-силна социална такава. Това я прави много сходна на инстинктите за самосъхранение и възпроизвеждане. За да разучим алчността и как тя се вписва в човешкото съществуване, трябва да започнем от самото начало.

Определението за алчност се състои в описание на крайно или прекомерно желание за добиване на ресурси, особено за имоти, пари или други символи на богатство. Тук се появяват два големи въпроса — какво значи „прекомерно“ и какво визираме с думата „богатство“, особено по отношение на човешката психология.

Основно в смисъла на „прекалено“ най-вероятно стои нещо толкова натрупано, че се е превърнало във вредно. Пример е прекомерната употреба на алкохол, водеща до махмурлук или прекаленото хранене, причиняващо затлъстяване. Всички ние бихме се съгласили, че това е вредно. Но тези обстоятелства и действия са такива само за личността. Как би било вредно желанието за богатство и добиване на още ресурси?

Всеки се нуждае от ресурси, за да оцелее — трябва да си купим храна, да си платим сметките, да имаме дрехи и още куп неща, изискващи средства. Без пари (символ на богатство и основен ресурс за съвременния социум), животът е изключително труден и опасен за здравето — следователно вреден. А колкото повече приходи имате, толкова по-добро количество (или качество) на желаните вещи и услуги ще си набавите. Как това може да е вредно?

Отговорът на този въпрос е скрит във факта, че хората са социални и културни същества, а не просто индивиди.

В древни времена

Някога много отдавна живял един мъничък едноклетъчен организъм. Нека го наречем Херман. Той прекарвал живота си безцелно във водата, бленувайки малките си едноклетъчни мечти и търсейки още по-малка едноклетъчна храна. Един ден Херман, който доста надебелял, изведнъж се почувствал разкъсан и станал двама Херман (т.е. "малки Хермани"). Херманите смятат, че това е добра идея и усещат, че дебелеенето ще доведе до още повече Хермановци. По този начин Хермановците се стремят да получат повече храна и да се превърнат в дебели Хермани и да създадат нов Херман, който също се стреми да получи повече храна, да стане дебел Херман и т.н. и т.н. и т.н.

Скоро всяка капчица вода на планетата се пълни с Хермани, поглъщащи всичката храна, която могат да намерят, за да се размножат и оцелеят като индивиди. С други думи - малки, алчни Хермановци вземат всичко, което им попадне, само за да „просперират“. Те и техните потомци запазват тази тактика в продължение на няколко милиарда години, грабейки ресурсите, които са им осигурили лично и генетично оцеляване.

В крайна сметка някои от потомците на Херман открили, че могат да се справят с условията по-добре, ако намерят начин да се развият по-бързо и да премахнат мутациите, които пречат на оцеляването, като така се появява особеността, която днес наричаме пол. Най-накрая, потомците на Херман безумно поглъщат плодове, ядки и всичко друго, което докопат с лапа, която с времето (и еволюцията) се превръща в ръка.

Големият проблем с еволюцията е, че е наложила на вече добилите умения хуманоиди да живеят в общества, за да се размножават и пазят от хищници. Но, когато си алчен (ламтиш за все повече и повече ресурси), рано или късно ощетяваш някой друг от групичката, в която живееш.

Междуличностният конфликт бавно набира скорост, докато не се събере цялата общност и не въздаде правосъдие. Накрая на всяка такава история има поука — този път тя е, че останалите не те харесват, ако си алчен. А щом не те харесват, може да те изпъдят и да останеш без възможност за размножаване и без защита.

Човешките същества желаят да се обединяват в общества на взаимно възхищение и съгласие. Ние се събираме за защита, за подкрепа, за споделяне на работата и за да има някой, с когото да говорим.
Ресурсите, които са важни за хората, са се променили. Вече не са просто храната, която ни крепи живи. Сега има и други неща като земя за отглеждане на храна и пари за закупуване на храна, керамика за съхранение на храна, методи като кораби и камиони (за превозването й), както и търговия и военно завоевание за… храна.

Но в крайна сметка храната не е крайният резултат, който желаем, защото фокусът се е изместил.

Истинският проблем възниква, когато населението се увеличава и възможните придобивки стават ограничено количество. Земята, изчерпаемите ресурси и чистата вода (от които произлизат другите желани неща) са ограничени. Самите богатства, към които се стреми всяко човешко същество, също не нарастват с темпа, с който желанието на личностите да ги придобият. Така се оказва, че, за да може някой двукрак, говорещ Херман да придобие нещо, той трябва да ощети друг, който също го желае (а може би дори заслужава). Това създава конфликт между успяващите да добият богатство и неуспяващите да се домогнат до такова.

Целта на обществото е да намалява и ако е възможно напълно да избягва евентуалните конфликти между членовете си. То създава закони, религии, правителство - все неща, които ще позволят на хората да се съберат, без да се бият помежду си. Съществуват норми и религиозни забрани за убийство, за да не се убиват хората и по този начин да се намали рискът от загуби на членове (и евентуално изчезване на самото общество); закони и религиозни забрани срещу изневярата, за да могат мъжете да бъдат сигурни в бащинството си (биологичен императив — мъжът не иска да губи своите ресурси и да се грижи за гени, които не са неговите). За да се намали конфликтът, който алчността може да създаде, обществата заявяват, че крайното желание за богатство е вредно за всички, тъй като концентрира твърде много ресурси в твърде малко хора. По този начин алчността е обявена за прекалена, вредна и забранена част от психиката ни, като това се прокламира с изключителна енергичност.

В древността е било по-лесно да се избягват обществените конфликти. В номадското общество не може да натрупаш много вещи от алчност, защото не можеш да ги пренесеш, когато социумът ти се премести - това обезсърчава желанието за трупане на предмети.

Желанието за богатство е особено очевидно в онези култури, произхождащи или придържащи се към западноевропейската традиция на "прогрес" и "растеж", наследство от епохите на научните открития и изследване на света. Откритията са заблудили хората, че могат да знаят всичко, защото увеличават знанията си и отварят света за търговия. Продажбите се превръщат в основен фактор за европейския живот след „черната смърт“ (чумата), която убива една четвърт от европейското население през 14 век.
Това масово намаляване на работната сила води до три резултата. Първо, краят на феодалната система - броят на работещите е по-нисък и трудът им е по-ценен, като те могат да изискват заплащане за положения труд. Второ, води до излишък от стоки и храни, тъй като броят на потребителите е бил снижен. И трето, внезапно нарастване на личното богатство, тъй като хората наследяват вещите на всичките си близки, които са починали. Тези три фактора водят до по-голямо чувство за индивидуализъм и намаляване на духовните и интелектуални интереси в полза на материалните такива.

С новите продукти, имащи високо търсене (подправки, чай и коприна), предоставени от световните открития, търговията и експлоатацията на пазарите, стават цели на европейските общества и индивидите в тях. Това продължава и до днес. Стандартът на живот за членовете на обществата, практикуващи такъв материализъм, дава голямо предимство пред тези хора и общества, които не го правят. Те могат да съберат повече ресурси, да живеят по-дълго, да отглеждат повече деца в по-добри условия и могат да изпреварват всяка конкуренция, която не се храни от алчността си.

Алчността става приемлива

Така рязко се оказва, че качествата на човека задължително му печелят богатство (за което всички знаем, е грешно схващане) и старите устои, че алчността е неприемлива отпадат, забравени под обществения натиск.

Но защо? Защо обществото насърчава подобни неща?

Не забравяйте, че алчността е ценна черта за психиката на индивида. Тя е двигателя на борбата за по-голямо парче пай, нали е добра от биологична гледна точка. Онова, което трябва да имаме предвид е, че "алчността е добра" за обичащия първо себе си хуманоид. Добра е за индивида, но може би не е за обществото, в което живее той. Неосъзната алчност може да доведе до безразсъдство, арогантност и дори до мегаломания. Човек, воден от алчност, често игнорира вредата, която неговите действия могат да причинят на другите. Защото главната мотивация (алчността) е по-важна за индивида, от общите препоръки или чуждото благополучие.

Независимо, че смятаме чистата алчност за ощетяваща околните, негативна и вредна страна на характера, хората се опитват да намерят баланс между биологичното влечение към нея (което всеки изпитва) и социалната необходимост да уважаваме околните и техните нужди.

Източник:

public.wsu.edu

  • снимка: pixabay.com
Още по темата:
  • Каква е разликата между стереотипи и предразсъдъци Каква е разликата между стереотипи и предразсъдъци
  • Какви фактори водят до агресия Какви фактори водят до агресия
  • Ксенофобия: определение, рискови фактори и превенция Ксенофобия: определение, рискови фактори и превенция
  • 13 цитата от Курт Левин – психологът, който разбра истинското лидерство 13 цитата от Курт Левин – психологът, който разбра истинското лидерство
5.0/5 1 оценка

Продукти свързани със СТАТИЯТА

ОБЩЕСТВЕНАТА ОПАСНОСТ И БЪЛГАРСКОТО НАКАЗАТЕЛНО ПРАВО - БОРИС ВЕЛЧЕВ - СИЕЛА
17.00лв.

ОБЩЕСТВЕНАТА ОПАСНОСТ И БЪЛГАРСКОТО НАКАЗАТЕЛНО ПРАВО - БОРИС ВЕЛЧЕВ - СИЕЛА

ИНСПЕКЦИЯТА - ДЖОШ МАЛЕРМАН - СИЕЛА
17.90лв.

ИНСПЕКЦИЯТА - ДЖОШ МАЛЕРМАН - СИЕЛА

СКРИТИЯТ АЗ - КАРЛ ГУСТАВ ЮНГ - ХЕРМЕС
14.95лв.

СКРИТИЯТ АЗ - КАРЛ ГУСТАВ ЮНГ - ХЕРМЕС

ДАМИ КАНЯТ - ГЕОРГИ МИШЕВ - ХЕРМЕС
12.95лв.

ДАМИ КАНЯТ - ГЕОРГИ МИШЕВ - ХЕРМЕС

НАРЪЧНИК НА МЛАДАТА ДАМА ЗА СКАНДАЛИ - СОФИ ЪРУИН - СИЕЛА
18.00лв.

НАРЪЧНИК НА МЛАДАТА ДАМА ЗА СКАНДАЛИ - СОФИ ЪРУИН - СИЕЛА

СЕМЕЙНИ РАЗПРАВИИ - ИВАЙЛО ЗНЕПОЛСКИ - СИЕЛА
18.00лв.

СЕМЕЙНИ РАЗПРАВИИ - ИВАЙЛО ЗНЕПОЛСКИ - СИЕЛА

Нов

Коментари към Една сериозна приказка за алчността

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Една сериозна приказка за алчността
    www.framar.bg 
    на 18 May 2025 в 19:10
    Коментирайте "Една сериозна приказка за алчността"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Социална психология
  • За психологията
  • Каква е разликата между стереотипи и предразсъдъци
  • Какви фактори водят до агресия
  • Правилата в живота – необходими ли са
  • Ксенофобия: определение, рискови фактори и превенция
  • 13 цитата от Курт Левин – психологът, който разбра истинското лидерство
  • "Изпаряващите се хора" на Япония - истински истории от изчезнали японци
  • История на необичайните култури, етноси и народи
  • Защо хората се държат лошо с по-добрите и по-щедрите от тях?
  • Когато се вслушваме в чуждото мнение...
  • Що е то концепция за социалния часовник и как се променя тя
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Хипохондрията-съществува ли в нашето общество

преди 4846 дни, 3 часа и 44 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Услуги в България на speedybook.pro

преди 2 дни, 7 часа и 14 мин.

Какво представлява прозяването

преди 6 дни, 22 часа и 14 мин.

Кои са летните фестивали, които ще посетите?

преди 6 дни, 22 часа и 26 мин.

Шалгам - сок от виолетов морков за детоксикация

преди 6 дни, 22 часа и 33 мин.
Всички

АНКЕТА

Прозрачна ли е благотворителността в България?

Виж резултатите
Още интересни публикации
Когато се вслушваме в чуждото мнение... Когато се вслушваме в чуждото мнение...

Когато се вслушваме в чуждото мнение...

от 16 апр 2019г. Прочети повече
История на необичайните култури, етноси и народи История на необичайните култури, етноси и народи

История на необичайните култури, етноси и народи

от 12 март 2019г. Прочети повече
Настояват за участие на гражданското общество в Националния съвет по наркотични вещества Настояват за участие на гражданското общество в Националния съвет по наркотични вещества

Настояват за участие на гражданското общество в Националния съвет по наркотични вещества

от 20 авг 2018г. Прочети повече

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ПОУМОН ХИСТАМИН 30 СН

РУУФ РАТ КАПАН ЗА МИШКИ И ПЛЪХОВЕ С ЛЕПИЛО 18 / 13 см CATCHMASTER

НИВЕА СЪН PROTECT & MOISTURE ХИДРАТИРАЩ СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН СПРЕЙ ПОМПА SPF50+ 270 мл

СОЛИНГЕН МАГНУМ КЛЕЩИ ЗА НОКТИ 003

ОРТОТЕХ ОРТО СОФТ РАЗДЕЛИТЕЛИ ЗА ПРЪСТИ ХАЛУКС ПРОТЕКТ

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:39:11

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:27:52

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: Десислава Петрова от 16 май 2025г. в 16:20:59

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: Петя Петкова от 16 май 2025г. в 15:53:33

НИЛАЦИД ГАСТРОГЕЛ саше * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 15:24:57
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival