Начало Психология Поведенческа психология Психика и тяло Защо умът саботира опитите ни да отслабнем и как да го победим

Защо умът саботира опитите ни да отслабнем и как да го победим

Защо умът саботира опитите ни да отслабнем и как да го победим - изображение

Повечето хора, които се опитват да разрешат проблеми с теглото си, се придържат към някакъв вид негативна самооценка. Независимо дали е осъзната или не, именно тя е основната пречка към успеха – не само на диетичните и тренировъчни режими, но и на опитът ни да променим живота си към по-добро.

Когато преминем към по-положителни модели на мислене, е много по-лесно да се откажем от съпротивата, която ни пречи да направим промяна в живота си и да напредваме с увереност.

Често рационалният ум събира заедно редица изкривявания. Например, вместо просто да каже: "Аз съм с наднормено тегло", умът генерира мисълта: "Аз съм противно дебел, затова никога няма да имам приятели, никога няма да намеря романтичен партньор или да бъда обичан, аз съм непривлекателен и недостоен".

Дори когато започнем да губим тегло, умът ще продължи да саботира усилията ни с подобни отрицателни мисли: „2 или 3 килограма по-малко не значат нищо, все така отблъсващ и противен съм, няма смисъл да се измъчвам, нищо няма да се промени”.

Точно по тази причина терапевтите препоръчват преди да започнете диетичен или тренировъчен режим за отслабване, първо да идентифицирате всички отрицателни преценки, които имате за себе си, а след това да се постараете да ги коригирате.

Един от най-ефективните начини да постигнете това, е като следвате следващата лесна и изключително продуктивна техника, която ще ви помогне да откриете и трансформирате отрицателните мисли, които имате за себе си.

Първа стъпка: "Наистина ли съм толкова отблъскващ"

Напишете всички отрицателни мисли, които имате за себе си. Разгледайте внимателно написаното и започнете да го анализирате, като разделите заключенията от причините за тях.

Например, ако сте идентифицирали мисълта, че "никой няма да ви обича, защото сте с наднормено тегло", задайте си въпроса: "Наистина ли съм толкова отблъскващ?”.

Сега е време да вземете нов лист и да напишете всички свои положителни качества. Завършете с изявлението, че не сте нито отблъскващ и противен, нито че положението при вас е безнадеждно. Кажете ясно на себе си, че всичко от което имате нужда, е да се погрижите за себе си чрез по-здравословен режим на хранене и по-здравословни умствени нагласи. Проявете състрадание към себе си, говорете на себе си със загриженост и любов.

Втора стъпка: Приемете и заобичайте себе си

Според дзен философията всичко хубаво започва тогава, когато се научим да се приемаме такива, каквито сме – в този момент. Докато не се научите да се приемате и обичате такива каквито сте, никога няма да успеете да се освободите от своите отрицателни самооценки. Идентифицирайте всяка от тях и я трансформирайте, така че да не саботира целите ви и желанието ви да промените живота си.

Трета стъпка: Осъзнато хранене

Определете предварително менюто и часовете си за хранене и всеки път, когато изпитате силно желание да нарушите този график, си задайте няколко въпроса: За храна ли съм гладен или за самочувствие? Коя празнина искам да запълня – стомашната или емоционалната? След като си върнете спокойствието, си припомнете, че се обичате такъв, какъвто сте, и нищо не може да ви спре да се погрижите за себе си, а грижата за себе си включва придържане към установения вече режим на хранене и мислене. Това ще ви даде сили да овладеете съпротивата на ума си, който продължава да се опитва да саботира усилията ви. Всяка победа ще ви приближава все повече към целта. Когато промените начина, по който мислите за себе си, ще проявите и волята си по отношение на храненето. Осъзнатото въздържание от храна и придържане към определения режим ще ви научи да разпознавате безпогрешно причините за глада ви – демоните на негативното мислене или празният ви стомах.

Четвърта стъпка: Не падайте духом

Всеки път, когато уловите негативна мисъл за себе си, се постарайте да не падате духом. Това е само гаден номер от страна на ума ви. Напомнете си, че лесно може да се справите с опитите му да ви саботира. Направете серия от дълбоки вдишвания и издишвания. Припомнете си първите три стъпки и си върнете увереността. Сега, когато вече сте по-спокойни, можете да си дадете ясна сметка, че в момента искате да нахраните не стомаха си, а чувството на слабост.

Пета стъпка: Променете живота си

Осъзнатото хранене не е само диета за редуциране на теглото. Всъщност то ни помага да изградим нов, по-здравословен начин на мислене, който в крайна сметка ще ни помогне да променим и живота си. По време на целия този процес вие ще опознаете себе си, ще се обикнете, ще се усъвършенствате и ще изградите в себе си увереността, че не оставяте живота си в ръцете на своите погрешни вярвания. Ръководите го вие, нещо повече, ръководите го не с чувство за малоценност, а с грижа и любов към себе си.

Не забравяйте, че и диетите, и увеличаването и загубата на тегло, са само инструменти, които ни дават възможност да се развиваме духовно. Всяка малка победа във войната с наднорменото тегло води до голяма печалба по отношение на самоуважението, толерантността и разбирането. Това важи и за всяка промяна, която желаем да направим в живота си, независимо дали става въпрос за нашето собствено тяло, за взаимоотношенията или за кариерата ни.

По статията работи: Ина Фенерова
Източник: Psychology Today
Снимка: truweight.in

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлДиетиПсихологияЛюбопитноЗдравни съветиХранене при...ИсторияСпортСнимкиАлт. медицинаРецептиВидеоАнкетиТестовеЛеченияНормативни актовеИнтервютаЗаведенияНовиниБотаникаОрганизацииКалкулаториПроизводители