Начало Психология Позитивна психология Терапевтични занимания и креативност Йогата може да забави ефекта от стреса и стареенето, предполагат проучвания

Йогата може да забави ефекта от стреса и стареенето, предполагат проучвания

Йогата може да забави ефекта от стреса и стареенето, предполагат проучвания - изображение
Две проучвания от 2017 г. показват, че редовното  практикуване на йога може да забави физическото стареене и вредното въздействие на стреса - на клетъчно и ДНК ниво. Много състояния са свързани с ускореното клетъчно стареене, като депресия, безплодие и сърдечни заболявания. Тези изследвания допринасят за нарастващите доказателства, които показват, че йогата може да забави и дори да обърне вредните ефекти от ускореното стареене и стреса върху тялото и ума.

Основните маркери за клетъчното стареене в тялото са увреждане на ДНК, съкращаване на теломерите и оксидативен стрес. Теломерите са окончанията на хромозомите, които ги предпазват от разплитане, подобно на пластмасовите върхове в края на връзките за обувки. Оксидативният стрес е процес в организма, който причинява увреждане на ДНК и съкращава теломерите, което създава ДНК нестабилност.

Друг процес, който е вреден за организма, е хроничното възпаление. Учените наричат хроничното възпаление в организма с ниска степен "възпаление". Наблюдавано е при състояния като безплодие, затлъстяване и депресия, което може да отслаби имунната система.

В проучване, публикувано в "Оксидативна медицина и клетъчно дълголетие", учените установяват, че 12-седмична йога практика забавя стареенето на клетките. Програмата се състои от 90 минути йога, която включва различни физически пози, дишане и медитация в определени дни от седмицата. Изследователите измерват биомаркерите за клетъчно стареене и стрес преди и след 12-седмичната йога програма и откриват, че тя забавя маркерите на клетъчното стареене и намалява възпалението в тялото. Тези изследователи работят още върху текущи проучвания, които показват, че йога може да обърне вредните ефекти на депресията върху тялото.

Има много различни видове биомаркери в кръвта, които могат да се използват за измерване нивото на възпаление в организма. Кортизолът се променя през целия ден въз основа на циркадианния ритъм и по-високите изходни нива са индикатор за висок хроничен стрес. Когато хората са подложени на хронично натоварване, кортизолът става по-стабилен през целия ден, сигнализирайки за свръх активен отговор "бий се или бягай" или свръхактивност на симпатиковата нервна система. Друг важен биомаркер е мозъчният невротрофичен фактор (BDNF), който регулира невропластичността и насърчава развитието на мозъка. Нивата на BDNF са по-ниски при хора с депресия, безпокойство или болест на Алцхаймер.

В проучване, публикувано в Human Neuroscience, изследователи установяват, че тримесечен йога ритрийт намалява възпалението и стреса в организма. Йога ритрийтът включва физически пози, контролирани дихателни практики и седящи медитации. Програмата съдържа приблизително два часа медитативна сесия, един до два часа практика с движение и един час пеене всеки ден. Нивата на BDNF, биомаркерът, който е значително по-нисък при хора с депресия и безпокойство, се утроява след йога ритрийта. Нивата на защитни противовъзпалителни маркери също се увеличават, докато вредните про-възпалителни маркери намаляват. Участниците усещат по-малко депресивни чувства, тревожност и физически симптоми след приключването на йога ритрийта.

Тези две проучвания допринасят за увеличаващите се биологични доказателства, което предполага, че йогата може да забави и дори да обърне вредните ефекти от ускореното стареене и стреса на физическо ниво. Подобен йога ритрийт може да изглежда като прекалено много загубено време за много хора, но дори 2-3 часа йога на седмица могат да подобрят вашето здраве.

По статията работи: Елиза Трайкова

Източник: verywellmind.com

Снимка: yogascapes.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияСпортЛюбопитноЗдравни съветиСпорт и туризъмЛайфстайлАлтернативна медицинаСнимкиИнтервютаЗаведенияНовиниЛеченияСоциални грижиХранене при...ВидеоАнкетиТестовеЗдравни проблемиМедицински изследванияБотаника