Начало Психология Поведенческа психология Психика и тяло Йога и медитация правят положителни промени в нашия мозък

Йога и медитация правят положителни промени в нашия мозък

Йога и медитация правят положителни промени в нашия мозък - изображение

Индийската и източна мъдрост препоръчва практикуването на Йога и медитация за хармонизиране на тялото и душата от хилядолетия. Сега, благодарение на магнитния резонанс, науката потвърждава, че и двете практики имат положително въздействие върху нашия мозък.

Това означава, че облекчаването на тревожността и депресията, както и подобряването на вниманието и паметта не са субективни резултати, а съответстват на реални промени в мозъчната активност. Ето защо йога килимчето и/или къта за медитация са едни от най-големите подаръци, които можете да си подарите.

Ефектите от Йога и медитация на мозъчно ниво

- Предпазват мозъка от стареене, като забавят загубата на сива материя

Хората, които практикуват често Йога и медитация, запазват по-добре своите мозъчни функции с възрастта. Проучване, проведено в UCLA, разкрива, че онези, които са медитирали в продължение на двадесет години, имат по-голям обем от сива материя. Сивата материя се среща основно в мозъчната кора, която съответства на най-сложната организация на нервната система и е свързана с обработката на информация.

В действителност, постепенната загуба на когнитивните функции при пациенти в напреднала възраст се дължи до голяма степен на факта, че по време на стареенето те губят сивото вещество, така че мозъкът буквално се "свива". Както Йога, така и медитацията ни помагат да забавим този процес и да запазим мозъка си по-млад.

- Променят обема на ключовите области на мозъка

Проучване, проведено в Харвардския университет, потвърждава, че хората, които практикували Йога през последните 8 години, имат по-голям обем в областите на кората, свързана с когнитивните функции. Също така е оценено, че след само 8 седмици медитация се увеличава дебелината на хипокампуса - област, свързана с ученето и паметта.

В допълнение, както медитацията, така и Йога намаляват обема на амигдалата - област, свързана със страха, безпокойството и стреса. Тези промени на мозъчното ниво обясняват защо двете практики подобряват вниманието и паметта, като ни помагат да се чувстваме по-спокойни и по-релаксирани. На практика се научаваме да придаваме на всичко важността, която заслужава, защото не реагираме на всички ситуации, сякаш са опасни.

- Намалява активността на мрежата по подразбиране и тенденцията към негативни автоматични мисли

Едно от най-интересните проучвания, проведени през последните години, проведено в университета в Йейл, открива, че медитацията намалява активността в мрежата по подразбиране, която се активира, когато сме обзети от негативни автоматични мисли.

Проблемът е, че когато умът започне да блуждае, в много случаи стига до развиване на самореференциални мисли, остава заклещен в миналото и бъдещето, което създава притеснения. Всъщност, не е случайно, че активирането на мрежата по подразбиране е свързано с по-високо ниво на нещастие и недоволство. Медитация и Йога не деактивират тази мрежа, но те внимателно я отвеждат в настоящия момент, така че тя спира да бъде наш враг и можем да се възползваме максимално от творческата си сила.

- Ребалансира невротрансмитерите в мозъка

Невротрансмитерите са вещества, които улесняват връзката между невроните, така че информацията между тях да може да се предава. От този странен "коктейл" зависи нашето настроение, както и нашите решения.

Проучване, проведено в Бостънския университет, разкрива, че редовна практика на умерено натоварваща Йога освобождава аминокиселина, наречена GABA, в таламуса. Този невротрансмитер упражнява инхибираща функция, която ни помага да се отпуснем, поради което се намира в много от лекарствата за тревожност. След един час Йога концентрацията на GABA в нашия мозък се увеличава с 27%.

Друг експеримент, проведен в Университета Сринахаринвирот, показа, че медитацията е също много ефективна при намаляване на нивото на кортизола, стресовия хормон. И двете практики насърчават производството на ендорфини и опиоиди, които стимулират усещането за щастие и съответно облекчават болката.

Как да започнете да практикувате Йога и медитация?

"Йога е 99% практика и 1% теория", казва индийският йога учител Шри Кришна Патаби Джойс. За овладяване на Йога и/или медитация се нуждаете от много практика, така че постепенно да откривате отговорите на тялото си и да навлезете по-дълбоко в ума си.

Важно е обаче да овладеете и теоретичните им основи, особено ако се стремите към важна промяна в живота си. Не става дума просто да знаете позите за медитация или тези на Йога, а да разберете и присвоите философията, която лежи зад тях, тъй като тази промяна на нагласите ще бъде в крайна сметка това, което ще ви позволи да се възползвате максимално от всички предимства на двете практики.

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: psychology-spot.com

Снимка: feelguide.com

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛюбопитноЛайфстайлСпортЗдравни съветиНовиниЛеченияТестовеБотаникаАлт. медицинаСпорт и туризъмСнимкиИнтервютаЗаведенияСоциални грижиХранене при...ВидеоЗдравни проблемиАнкетиИзследванияФизиологияПатологияОрганизацииИсторияКлинични пътекиСпециалисти