Какво знаем за атеистите
Според световните изследвания съществува тенденция за повишаване на броя на атеистите в обществото. Но какво всъщност знаем за тях? Кои и какви са тези невярващи?
Проучванията сочат, че по-голямата част от атеистите са мъже, а това съответства доста точно на изследванията направени в направлението, наречено психология на религията.
Изследователите от доста време наблюдават различията в религиозността на двата пола. Жените са по-склонни да се самоопределят като вярващи и да участват в религиозни дейности като посещаване на църква и доброволческа дейност по причини, свързани с религията. Те също се чувстват по-сигурни в своята вяра в Бог и се молят по-често. Оказва се, че църквите, които все още отказват на жените достъп до длъжности на власт, биха могли да добият изгоди от преосмислянето на тази позиция.
Данните от проучванията също разкриват, че в западните държави към атеизма са най-склонни да се обръщат хора с европоиден произход, завършено средно образование и либерални политически възгледи.
Странно е как, въпреки че според атеизма Бог не съществува, част от проучванията откриват самоопределящи се като атеисти, които твърдят, че вярват в Бог или някакъв универсален разум. Учените предполагат, че този малък процент може би не е запознат с определението на термина атеизъм, но все пак феноменът е необичаен.
Психологията на атеизма
Съществуват и психологически характеристики, свързани с атеизма. Редица изследвания свързват този стил на мислене за религиозните убеждения с недоверие. Вярващите са по-склонни да бъдат интуитивни. Те се чувстват по-комфортно, като се доверяват на своите вътрешни чувства. Атеистите са по-склонни да бъдат аналитични. Мит е, че вярващите са напълно интуитивни, а атеистите са напълно аналитични. Всички хора използват интуитивно и аналитично мислене, атеистите просто са склонни да бъдат по-аналитични и по-малко интуитивни от вярващите.
Аналогично, изследванията върху способността ни да мислим за умствения живот на другите предполагат, че хората, които са по-склонни да очакват и мислят за мотивите, намеренията и емоциите на другите, са и по-склонни да бъдат религиозни. Основната идея е, че религията изисква подобна мисловна перспектива. Редица проучвания подкрепят тази теория за начина на мислене. Изследванията показват, че хората, които са по-емпатични при тестване, обикновено са по-вярващи. Както вече отбелязахме, жените са по-религиозни от мъжете, като те имат и по-високи оценки по отношение на емпатия и съпричастност и са по-склонни да проявяват чувствителност към умствените състояния на другите, и изглежда, че това допринася за техните религиозни наклонности.
Разумно е да се подчертае, че има много хора, които са доста добри при преценяването на емоционалното състояние и съпричастността, също са атеисти. Цялостното изследване на религията и теорията на анализа е една променлива, допринасяща за религиозните убеждения. Съществуват редица културни влияния и други когнитивни и мотивационни променливи, засягащи пряко въпроса. Необходими са повече проучвания, за да се разберат добре факторите, които влияят върху вярата и неверието.
Въпреки тези когнитивни различия атеистите никак не са в неравностойно положение по отношение на морал и етикет. Стереотипът, че атеистите са по-малко надеждни, е неоснователен. Няма доказателства, че те са по-склонни към антисоциално поведение или престъпност. Проучванията показват, че като група те са склонни да изразяват мнение против военните действия, смъртното наказание и изтезанията. Последните проучвания също така сочат, че родителите атеисти прекарват значително повече време в обучението на децата си, за да бъдат морални и добри граждани.
Могат ли атеистите да бъдат духовни
За да се отговори на този въпрос, е разумно да се запита какво представлява духовността на индивида?
Атеистите и вярващите може да имат повече общо в духовен аспект, отколкото хората си мислят. Много нерелигиозни показват, че са преживели нещо, предизвикало екзистенциален размисъл за целта на техния живот. Атеистите също като останалите изпитват емоция на страхопочитание. Някои от изследвания също така показват, че те се интересуват от изследване на идеи, свързани с духовността, въпреки че не се интересуват от традиционната религиозна догма.
За някои учени е интересно също това, че част от атеистите посещават храмове. Те го отдават на желанието за включване към стабилен социум, аз лично като психолог признавам, че имам съмнения дали не можем да отдадем тези действия на интереса им към архитектурата.
С годините атеистите стават все по-голям процент от населението на планетата, до къде ще доведе това можем само да гадаем.
Още информация за психологията и религиозните убеждения можете да прочетете ТУК>>>
По статията работи: Станислава Тонева
Източник: psychologytoday.com
Снимка: tomliberman.com
Продукти свързани със СТАТИЯТА
СЛЕД БОГ - РИЧАРД ДОКИНС - СИЕЛА
СЛОВАТА НА БОГ ОДИН - ХАВАМАЛ
СЪКРОВИЩНИЦА ОТ БЛАГОЗВУЧНИ СЛОВА - САКЯ ПАНДИТА - ШАМБАЛА
ВЕРТИГО - НЕДЯЛКО СЛАВОВ - ХЕРМЕС
ВЯРА, НАДЕЖДА, ЛЮБОВ - ПЕТЪР ДЪНОВ - ХЕРМЕС
ЛЪЖИТЕ ЗА БОГ, В КОИТО ВЯРВАМЕ - УИЛЯМ ПОЛ ЙЪНГ - ХЕРМЕС
СТАТИЯТА е свързана към
- Социална психология
- За психологията
- Кока
- Пет неща, които жените амиши не могат да правят
- Есенна тинтява, Лилава тинтява
- Депрограмиране от религиозни общества и култове - Севда Маринова, психолог
- Екзорсизмът като метод за лечение на психични заболявания в различните култури
- Будизмът: религия или философия
- След 40-годишна забрана: Върховният съд на САЩ връща молитвите в държавните училища
- Най-огромните религиозни статуи в света, които ще ви очароват
- Как се отразява религията на психичното здраве на човека
- Ислямът ли е най-бързо разрастващата се религия в света
Коментари към Какво знаем за атеистите