Начало Психология Социална психология За психологията Накратко за ролята на религията

Накратко за ролята на религията

Накратко за ролята на религията - изображение

На вниманието ви днес ще представим част от анализите на Остин Клайн за религията и нейните социални функции. Клайн има бакалавърска степен по изобразително изкуство от Университета в Пенсилвания и е магистър по изкуства от Университета в Принстън. Повече от 15 години се занимава с анализи на философия, религия, атеизъм, агностизъм и светски хуманизъм с такъв успех, че често го канят да изнася лекции на тези теми в университетите отвъд океана. Той казва, че един от общите начини да се определи религията е да се съсредоточим върху това, което е известно като функционални определения — това са определения, подчертаващи начина, по който религията работи в човешкия живот. Когато изграждаме функционална дефиниция, трябва да се запитаме какво е религията.


Функционалните определения са толкова често срещани, че повечето академични определения на религията могат да бъдат категоризирани като психологически или социологически.
Психологическите определения се съсредоточават върху начините, по които религията играе роля в емоционалния и психологически живот на вярващите. Понякога това е описано по положителен начин (например, като средство за запазване на психичното здраве в хаотичния свят), а понякога по негативен начин (както обяснението на Фройд за религията като вид невротично състояние).

Социологическите определения също са много чести, популяризирани от работата на социолози като Емил Дюркем и Макс Вебер. Според тези учени религията най-добре се определя от начините, по които въздейства върху обществото. Така тя не е просто частно преживяване и не може да съществува в индивида съвсем самостоятелно, по-скоро съществува само в социални контексти (където има няколко вярващи и те действат в синхрон).

От функционална гледна точка религията не съществува, за да обясни съществуването на нашия свят, а по-скоро да ни помогне да оцелеем в него, независимо дали чрез функцията й да ни свързва със социума, или чрез психологическото и емоционално подпомагане на индивида.

Ритуалите, например, могат да съществуват с цел да обединяват хората като общество и да подпомагат здравото съществуване в свят, предизвикващ множество невротични реакции.

Психологически и социологически дефиниции

Интересното както с психологическите, така и със социологическите определения е, че е възможно да ги приложим към почти всяка система от религиозни вярвания, включително и тези, които не приличат на нашите собствени.

Религията ли е това, което ни помага да запазим психичното си здраве? Със сигурност не!
Всеки социален ритуал и морална структура ли са плод на религията? При анализ отново се стига до висока вероятност на негативния отговор.

Често срещано оплакване е, че функционалните определения са редукционистки по своята същност, защото принизяват религията до определени поведения или чувства, които сами по себе си не са религиозни. Това притеснява много учени, които възразяват срещу редукционизма на общ принцип, но също така тревожат по други причини. В края на краищата, ако религията може да бъде сведена до няколко изцяло нерелигиозни черти, които съществуват в много други нерелигиозни системи, това означава ли, че няма нищо уникално в нея? Трябва ли да заключим, че разграничението между религиозните и нерелигиозните системи на вярвания е изкуствено?

Дори при подобни доводи не може да се заключи, че психологическите и социологическите функции на религията не са важни — функционалните определения може да не са достатъчни сами по себе си, но изглежда има какво да ни дадат. Независимо дали са прекалено неясни или твърде специфични, функционалните дефиниции все още се съсредоточават върху много важен аспект от религиозните системи на вярвания.

По-долу са дадени различни кратки цитати от философи и религиозни учени, които се опитват да уловят природата на религията от функционална гледна точка:


„Религията е набор от символни форми и действия, които свързват човека с върховото състояние на неговото съществуване."

Робърт Бела

„Религията е … опитът да се изрази пълната реалност на доброто чрез всеки аспект на нашето съществуване.“

Франсис Хърбърт Брадли

Цялата религия … не е нищо друго, освен фантастичното отражение на онези външни сили, които контролират ежедневието в човешките умове, отражение, в което земните сили приемат формата на свръхестествени такива.“

Фридрих Енгелс

Религията е опит да се осъществи контрол над сетивния свят, в който сме поставени, благодарение на мечтания свят, който сме разработили вътре в нас в резултат на биологични и психологически потребности … Ако се опитаме да припишем на религията място в човешката еволюция, изглежда паралелна с невротичността, която цивилизованият индивид трябва да премине от пътя си от детство към зрялост."

Зигмунд Фройд

"Религията е:
- Система от символи, която работи;
- активатор на силни и проницателно дълготрайни настроения и мотиви за хората, чрез формулиране на концепции за общ ред на съществуването;
- при обличане на гореспоменатите концепции с подобна силна аура настроенията и мотивациите изглеждат уникално реалистични.“

Клифърд Джеймс Гиърц

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: houghtco.com
Снимка: fee.org

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛюбопитноИсторияЛайфстайлСнимкиНовиниЗдравни съветиСоциални грижиИзследванияНормативни актовеАнкетиБотаника