Начало Психология Позитивна психология Терапевтични занимания и креативност Как да намалим шансовете за деменция и да пробудим ума си

Как да намалим шансовете за деменция и да пробудим ума си

Как да намалим шансовете за деменция и да пробудим ума си - изображение

Забравихте къде сте оставили ключовете? Или може би пак сте забравили чадъра в офиса, въпреки че навън вали? Не се притеснявайте, това не е знак за напредваща болест на Алцхаймер, на всеки се случва да забравя от време на време.
Разпространението на деменцията и болестта на Алцхаймер нараства, но те се появяват едва в третата възраст. Симптомите са умствени и физически, като се характеризират с влошаване на паметта за неща, които са се случили скоро, понижаване на уменията за ориентация във времето и пространството, и изостряне на характеровите особености на личността.
Учените все още се опитват да уловят многобройните мистерии на мозъка – как той обработва информация, как функционира паметта, как се развива умът. Въпреки че има още много за учене относно ума ни, няколко проучвания са разработили способи за поддържането и пробуждането му през целия живот. Но какво препоръчват специалистите?

Храната е важна

Човек е това, с което се храни… или поне мозъкът му е това, с което човекът се храни. Нездравословният режим може да потисне мозъчните ви функции, защото транс–мазнините и наситените мазнини (срещани често в т. нар. бързо хранене) могат пряко да влияят на пътищата, по които вървят сигналите в мозъка.

От друга страна диета, богата на омега-3 мастни киселини (които може да намерите в сьомга, орехи и киви) е способна да даде тласък на синапсното свързване и да помогне за борба с депресивните епизоди и деменцията.

Движението е живот

Звучи малко странно, но тренировката за тялото може да окаже пряко влияние на паметта ви, да отвее мъглата, когато е паднала над мислите ви и да намали ли риска от когнитивни проблеми. Някой проучвания предполагат, че това се случва, защото упражненията представляват лек стресов фактор за тялото, като това кара мозъка да произвежда химикали, които го пазят от увреждания. Експертите твърдят, че половин час упражнения всеки ден ще направят невроните, също както и мускулите ви, по-силни и по-здрави. Не трябва да забравяте и че подобни занимания намаляват стресовите нива, като повлияват благотворно центровете за памет на мозъка ви.

Тренировка за ума

Мозъкът също се нуждае от тренировка - кръстословици, судоку и логически игри. Проучванията показват, че решаването на такива може да помогне да останете психически активни и да намали риска от развитие на деменция. Колкото повече информация поемате и учите, толкова по-здрав е умът ви.

Трикове на паметта

Спомените, съхранявани в трезорите на паметта могат да бъдат достигнати с отработен контрол над ума. Например, доверието в когнитивните способности може да повлияе върху това колко добре функционира паметта ви, особено в зряла възраст. Въпреки че част от хората в третата възраст обвиняват годините си за това, че паметта им изневерява, най-често се оказва, че могат да поддържат контрола над нея и да се опитат да си спомнят, въпреки всичко. Ако имате добра представа за нещото, което трябва да помните, това ще ви помогне при повторното възпроизвеждане, защото ще има много неща, които да ви ориентират.

Нужни са и почивки

Сънят дава на мозъка ви шанс да преработи спомените от деня и да ги складира за съхранение. Едно проучване предполага, че паметта и разпределянето на спомените се случва много по-бързо, когато спите, отколкото, докато сте будни. Това значи, че наваксване с ученето през нощта преди изпита май не е добра идея, а един 90-минутен сън следобед може да е доста полезен за затвърждаване на дългосрочните спомени и умения, които се опитвате да натрупате през деня.

Разбира се, не можем да отречем, че голяма част от изследванията сочат високия процент влияние на генетиката над вероятността да се развие деменция или болест на Алцхаймер. За сега никой не е в състояние да предвиди кои точно индивиди ще боледуват от подобни разстройства. Докато учените работят по нови теории и опити за лечение е добре да вземете мерки и да обърнете внимание на здравите си тяло и мозък.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: livescience.com

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияНовиниХранене при...ЛюбопитноЛайфстайлПсихологияЗдравни съветиАлтернативна медицинаИсторияМедицински изследванияБотаникаЛечения