Начало Психология Поведенческа психология Патология Как да помогнете на партньора си да се справи с обсесивно-компулсивното разстройство

Как да помогнете на партньора си да се справи с обсесивно-компулсивното разстройство

Как да помогнете на партньора си да се справи с обсесивно-компулсивното разстройство - изображение
Обсесивно-компулсивното разстройство на вашия партньор може да се прояви по различни начини — ритуали и действия, за които да нямате представа откъде се появяват. Това наистина изтощително тревожно разстройство може да варира широко, тъй като всеки страдащ от него изгражда ежедневието си около своите обсебващи мисли и натрапчиво поведение.

Нито един случай или преживявания не са еднакви с другите. Да се живее с ОКР е изключително трудно само по себе си, но усещането за изолация, което психичното разстройство довежда след себе си, наистина прави нещата още по-непоносими. Твърде вероятно е вашият партньор да се чувства безсилен пред своите обсесии, сам и дори засрамен. Няма съмнение, че за вас също може да бъде трудно да го гледате как страда. Вашата роля е важна и можете да помогнете (значително!), като изградите стабилна система за подпомагане и създаване на спокойна, отворена среда, която да му помогне да се чувства по-малко уязвим и достатъчно силен, за да се справи със състоянието си.

Подгответе се с познание

Важно е да говорите с партньора си за онова, което изпитва, но дори да е добре запознат със състоянието си, ще бъде трудно и смущаващо за него да ви обясни всичко. Така или иначе, запознаването с фактите относно ОКР и лечението му е добър начин да се подготвите за разговора. Ще бъде по-лесно да разберете през какво минава човекът до вас, ако знаете как работят обсесиите (натрапливи мисли) и компулсиите (натрапливи действия). Знанието е власт и в този случай ще ви даде повече контрол над ситуацията. Също така, вашето съзнание за разстройството ще накара партньора ви да се чувства по-малко откъснат.

Насърчавайте партньора си да комуникира открито

Без съмнение вашият партньор е притеснен от реакцията ви, така че зависи от вас да покажете търпение, да останете спокойни и да се въздържате от всякакви осъждания. Имайте предвид това, защото някои от обсебващите мисли може да звучат плашещо и обезпокоително. Създаването на отворена, подкрепяща среда, която да го насърчава да говори за преживяванията си, е първата стъпка към това да се справите с ОКР заедно. Без съмнение това ще му даде огромно облекчение, защото няма да е нужно да пази ирационалните си мисли в тайна. С течение на времето поддържането на открита комуникация ще доближи вашия близък до справянето със страховете. Пазете се от грешката на новака: при никакви обстоятелства не се опитвайте да му дадете бързи решения — третирането на тези проблеми не работи така, а лечението на душевните разстройства е процес, така че за начало — просто слушайте.

Подкрепяйте партньора си — не неговите ритуали

Това е трудната част, защото е естествено да сте склонни да помогнете на близкия човек да избягва безпокойството, което в този случай води до участие в неговите компулсии. Това се нарича акомодация (приспособяване) и тя е доказано вредна в дългосрочен план. Уверете се, че сте запознати с тези ситуации (например, когато предлагате да проверите нещата вместо него или го уверявате, че не е причинил инцидент). Важно е да бъдете силни и да кажете "Не", защото участието в натрапливите действия засилва позицията, че компулсиите са единственият начин да се освободи от тревожността, която чувства.

Но съществуват и други форми на ОКР, които са по-разпространени и имат много директен ефект върху околната среда —, като натрупване на боклуци. Ако партньорът ви страда от обсесивно-компулсивно разстройство и къщата ви вече е затрупана, намерете начин да се справите със ситуацията, който да не наруши семейния ви живот. Всичко, от търсенето на "складови помещения" до описът чрез съставянето на обширен списък на всичко, което той е натрупал, представлява взаимно усилие. Може би не ви звучи като нещо толкова голямо, но партньорът ви ще бъде въвлечен във вашите усилия да поддържате живота нормален и този вид участие ще му даде увереност да предприеме бъдещи действия. Трябва да започнете от някъде и да работите като екип, колкото и малки да са стъпките те са от решаващо значение за намирането на решения.

Начини за съвместно управление на компулсиите

ОКР може да бъде управлявано и професионалната помощ е от решаващо значение за този процес, но вашият партньор може да се смущава да потърси лечение. Ако вече е предприел терапия, подгответе се за предизвикателни следобеди, защото някои части от лечението може да го карат да се чувства много тревожен и раздразнен. Напомняйте му, че терапията му е поверителна, давайте му емоционална подкрепа (дори и простата прегръдка върши чудесна работа) и му вдъхвайте надежда с истории за хора, които са се възстановили. Ако това улеснява нещата, ходете на терапията с него.

Проведете разговор у дома, в който да намерите общо съгласие за подход за управление на обсесивните действия, който да е удобен и за двама ви. По този начин, когато той търси успокоение или помощ при ритуалите, можете да отговаряте с нещо като "Обичам те, но не забравяй, че сме се съгласили, че ще се борим заедно с ОКР и успокоението няма да ти помогне". Друго нещо, което се оказа полезно за мнозина е бавното въвеждане на други дейности в живота на страдащия — неща като физически упражнения, медитация, занимания с дадено изкуство и т.н. Бавно, но със сигурност можете да му помогнете да обогати живота си с неща, които са от значение за него, и да го запознаете с дейности, които да отнемат ума му от компулсиите.

Оказването на емоционална подкрепа на човек с психическо разстройство не е лека задача и е съвсем естествено да се чувствате изтощени или дори разочаровани понякога. Това е нормално, но се уверете, че не сте изцяло засмукани от проблема. Грижете се и за вашето психическо здраве и благополучие, независимо по какъв начин — дали ще се присъедините към група за подкрепа на хора със сходни проблеми, дали самите вие ще посещавате терапевт или просто ще си взимате почивка от време на време. Грижете се за себе си и се опитвайте да приемате нещата с чувство за хумор.

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: mental-health-matters.com

Снимка: therapyinmanhattan.com

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияАлт. медицинаЗдравни съветиЛайфстайлЛюбопитноНовиниЛеченияСпортТестовеБотаника