Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Как да се справяте със стреса, когато живеете с рак

Как да се справяте със стреса, когато живеете с рак

Как да се справяте със стреса, когато живеете с рак  - изображение

Диагнозата рак може да е едно от най-стресиращите преживявания в живота на човек. Справянето с онкологично заболяване може да бъде още по-голямо предизвикателство, когато към него се добави работата, семейството или финансови проблеми. Обичайният ежедневен стрес може също да затрудни борбата с коварната болест, а хроничното напрежение и стрес може да отслаби имунната система, да причини други здравословни проблеми и да намали чувството за благополучие.

Не е изненадващо, че центровете за лечение на рак, болниците и амбулаторните клиники се определят като стресова среда. Стресът често е спътник на рака и трябва да бъде признат като такъв, за да бъдат предприети адекватни мерки с преодоляването му.

Диагнозата рак засяга взаимоотношенията, производителността и благосъстоянието на човека. Медицинските срещи, нежеланите лекарствени реакции, непредвидените разходи и тревогите за несигурното бъдеще могат да създадат стрес в живота на хората с онкологични заболявания и на грижещите се за тях. Познаването на физическите признаци на стреса е важно, защото помага за навременното предприемане на действия за намаляването или предотвратяването му. 

Отделяйте няколко минути на всеки час за релаксиране

Това може да е много полезен навик, който да намали напрежението и да ви върне спокойствието. Опитайте да поемете няколко дълбоки глътки въздух, затворете очи и отпуснете челюстните мускули, за да се отдалечите от източниците на стрес.

Отделяйте време за разходка всеки ден

Ходенето е много ефективен начин за освобождаване от стреса (както и други форми на движение). Физическата активност помага и за по-доброто наспиване и почивка, а това е много важно в борбата с предизвикателствата на рака. Достатъчното количество сън може да ви помогне да останете уверени и оптимистично настроени по време и след лечението. Опитайте се да избягвате приемането на лекарства през нощта, защото това може да увеличи тревожността ви. Оставяйте мобилния си телефон извън спалнята и избягвайте ярки екрани, които могат да ви разсейват през нощта. Опитайте се да слушате музика, която е успокояваща, релаксираща или медитативна, когато умът ви е прекалено зает или сте в плен на отрицателни мисли.

Когато се научите да разпознавате физическите признаци на стреса, ще бъдете в състояние да предприемете навременни и лесни стъпки, за да смекчите неговото вредно въздействие върху тялото и психиката ви. Това е важно всеки ден и за всеки един от нас. Чувството за спокойствие и почивка ни подготвя да се справяме с трудни ситуации с по-голяма увереност и решимост, дава ни възможност да се наслаждаваме на хубавите моменти, които ни помагат да се презаредим.

Направете промени в ежедневната си рутина

Някои стресови ситуации са предвидими, може да се опитате да ги избегнете, като направите малки промени. Планирайте деня си, като си осигурявате повече време за някои от по-сложните задачи. Не планирайте прекалено много дейности за един ден, особено ако изискват подготовка. Ако имате нужда от помощ, не се колебайте да се обърнете към човек, на когото можете да разчитате.

Бъдете наясно с ограниченията си

Ако нямате време, енергия или интерес, добре е да отказвате на молби за съдействие, без да се чувствате виновни, че казвате "не". Диагнозата рак променя живота и фокусирането върху нещата, които са най-важни, има смисъл.

Редактор: Ина Фенерова
Източници: cancer.net, cancer.org
Снимка:embracingyourfifties.com

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛюбопитноНовиниИсторияНаправления в медицинатаВидеоСпециалистиНаучни публикацииЗаведенияАлт. медицинаИзследванияКлинични пътекиОрганизацииНормативни актовеПрезентацииЛайфстайлЗдравни съветиСоциални грижиХранене при...СнимкиСпортЛеченияБотаникаТестове