Начало Психология Позитивна психология Мотивация, щастие и личен успех Как да хакнем щастливите си хормони: допамин, серотонин, ендорфини и окситоцин

Как да хакнем щастливите си хормони: допамин, серотонин, ендорфини и окситоцин

Как да хакнем щастливите си хормони: допамин, серотонин, ендорфини и окситоцин - изображение

Може да нямаме дърво с пари, но можем да имаме дърво с щастие. Какво ще кажете? Допамин, серотонин, окситоцин и ендорфини са квартетът, отговорен за нашето щастие. Много събития могат да задействат тези невротрансмитери, но вместо да се намират на пътническата седалка, съществуват начини, по които можем умишлено да ги задействаме.

Позитивното състояние оказва значително влияние върху нашата мотивация, производителност и благополучие. Никой нормален човек не би се противопоставял на това да има по-високи нива в тези области, нали?

Ето някои прости начини да се сдобием с нашите позитивни неврохимикали:

Допаминът

Допаминът ни мотивира да предприемем действия за постигане на цели, желания и потребности, давайки ни тласък на засилващо удоволствие, при постигането им. Отлагането, съмнението и липсата на ентусиазъм са свързани с ниските нива на допамин. Изследванията върху плъхове показват, че хората с ниски нива на допамин винаги предпочитат по-лесен вариант и по-малко храна; Тези с по-високи нива полагат усилия, необходими за получаване на два пъти повече храна.

Разбийте големите си цели на малки парчета - вместо да позволяваме на мозъка си да празнува, само и единствено когато ударим финалната линия, можем да създадем серия от малки финални линии. Това ще предизвиква освобождаване на допамина при достигане на всяка от тях. И е от решаващо значение наистина да ги празнувате - купете бутилка вино или отидете в любимия си ресторант, когато постигате всяка малка цел.

Вместо да се оставите на махмурлука от допамин, създайте нови цели, преди да постигнете текущата си. Това осигурява постоянен поток за получаване на допамин. Като работодател и лидер, признаването на постиженията на вашия екип, като например изпращането на имейл или даването на бонус, ще позволи на хората ви да получат допаминов тласък и да увеличат бъдещата си мотивация и производителност.

Серотонинът

Серотонинът се отделя, когато се чувствате значими или важни. Самотата и депресията се появяват, когато липсва серотонин. Това може би е една от причините, поради които хората се забъркват с банди и престъпна дейност – културният опит улеснява освобождаването на серотонин. Нездравословното поведение, търсещо внимание, също може да бъде вик за това, което серотонинът ни носи. Неврологът от Принстън Бари Джейкъбс обяснява, че повечето антидепресанти се фокусират върху производството на серотонин.

Припомнянето на предишни значителни постижения позволява на мозъка да преживее отново изживяването. Нашият мозък има проблеми при правенето на разлика между реално и въображаемо, така че той произвежда серотонин и в двата случая. Това е друга причина, поради което упражняването на благодарност е все по-популярно. То ни напомня, че сме оценени и имаме много ценности в живота. Ако имате нужда от тласък на серотонин в стресиращ ден, отделете малко време, за да си спомните минали постижения и победи.

Обядвайте или пийте кафе навън и се излагайте на слънце за поне 20 минути; Нашата кожа абсорбира ултравиолетовите лъчи, което насърчава производството на витамин D и серотонин. Въпреки че прекалено многото ултравиолетова светлина не е добра за кожата ни, ежедневното излагане на дневна светлина увеличава нивата на серотонина.

Окситоцинът

Окситоцинът създава интимност, доверие и изгражда здрави взаимоотношения. Той се освобождава от мъжете и жените по време на оргазъм и от майките по време на раждане и кърмене. Животните отхвърлят потомството си, когато освобождаването на окситоцин се блокира. Той повишава верността; Мъже в моногамни взаимоотношения, на които е даден тласък на окситоцин, общуват само с една жена на по-голямо физическо разстояние, в сравнение с мъжете, на които не е даден окситоцин. Култивирането на окситоцин е от съществено значение за създаването на здрави връзки и добри социални взаимоотношения.

Често наричан "хормон на гушкането", лесен начин да си набавите окситоцин е да прегърнете някого. Д-р Пол Зак обяснява, че междуличностният контакт не само повишава окситоцина, но намалява сърдечно-съдовия стрес и подобрява имунната система; вместо простото ръкостискане, избирайте прегръдка. Д-р Зак препоръчва осем прегръдки всеки ден.

Когато някой получава подарък, нивата на окситоцин в мозъка му се повишат. Можете да укрепите работните и личните си взаимоотношения чрез малки подаръци за рожден ден или годишнина.

Ендорфините

Ендорфините се освобождават в отговор на болка и стрес и спомагат за облекчаване на тревожността и депресията. Еуфоричните усещания по време и след интензивно бягане са резултат от ендорфините. Подобно на морфина, той действа като аналгетик и успокояващо, намалявайки усещането за болка.

Наред с редовните упражнения, смехът е един от най-лесните начини за предизвикване освобождаването на ендорфин. Дори очакването на смешния момент, докато гледате комедийно шоу, например, увеличава нивата на ендорфини. Да вземете чувството си за хумор на работа и да се смеете през деня, е чудесен начин да държите доктора далеч от вас.

Ароматерапия: Миризмата на ванилия и лавандула се свързват с производството на ендорфини. Проучванията показват, че тъмният шоколад и пикантните храни също могат да накарат мозъка да освободи ендорфини. Съхранявайте някои ароматни масла и тъмен шоколад на бюрото си за бърз тласък на ендорфини.

Няма нужда да ни благодарите, ние също ще се възползваме от тази информация на момента! ;)

По статията работи: Елиза Трайкова

Снимка: happiness.org

Източник: huffingtonpost.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлЛюбопитноСнимкиАлтернативна медицинаЗдравни съветиИсторияНовиниБотаникаЛеченияПсихологияСпортМедицински изследванияФизиологияСоциални грижиАнкетиХранене при...Организации