Начало Психология Позитивна психология Наръчник на успешния родител Как можем да помогнем на децата си да развият умения за справяне с проблемите

Как можем да помогнем на децата си да развият умения за справяне с проблемите

Как можем да помогнем на децата си да развият умения за справяне с проблемите - изображение
Децата трябва да се научат как сами да решават проблемите си. Всъщност, това е едно от най-важните умения за тяхното бъдеще. Така че, ако им помогнем с тази задача, то ще им направим наистина голяма услуга. Не чакайте детето ви да стигне до юношеството. То трябва да започне да се сблъсква с проблемите си още в предучилищна възраст.

Като се застъпваме за децата си и се опитваме да разрешим повечето от техните проблеми, ние отглеждаме зависими, слаби и безотговорни деца. Тази свръхопека става очевидна в ежедневните задачи, като написването на домашната работа или конфликтите с връстници.

Въпреки това, много родители не са добре запознати с процеса на разрешаване на проблеми. Те се справят, както могат или знаят, без да са наясно какви са методите, които използват, или не могат да ги опишат ясно. Това не е лошо, просто означава, че те са били асимилирани към процеса, но не знаят как да го обяснят.

Защо децата трябва да решават собствените си проблеми

Децата срещат много проблеми всеки ден. Проблеми, вариращи от академични затруднения, такива с връстниците, такива в игрите и спортовете, които упражняват, трудности при изпълнението на дадени задачи или дори при определянето коя дреха е най-подходяща за даден повод.

Когато детето решава проблем, то подобрява самочувствието и самооценката си. Нещо, което несъмнено ще го направи по-независимо и самоуверено.

От друга страна, когато то няма умения за решаване на проблеми и по някакъв начин се чувства малоценно от факта, това води до отбягване. Например, ако едно дете бива дразнено от своите връстници и не е сигурно как да отговори, вместо да се изправи пред ситуацията, то ще твърди, че не обича да ходи на училище, ще учи по-малко или ще се оплаква от здравословни проблеми, за да отбягва ситуацията.

Други деца, които нямат умения за решаване на проблеми, ще подхождат към тях импулсивно, без да мислят, правейки това, което им е казано да не правят или чрез насилие.

Да помагате на децата да се научат как да търсят и намират най-добрите опции, не означава да вършите процеса вместо тях, а да им акомпанирате.

Как да учим децата да определят размера на проблемите си

Децата трябва най-напред да установят, че имат проблем. Понякога те не са наясно с това или не се осмеляват да го кажат на глас. Детето трябва да признае, че има проблем. Както казва Лудвиг Витгенщайн, ако може да възникне проблем, то той може да бъде решен. Твърде вероятно Витгенщайн говори за проблемите на трансценденталната философия, но подходът е еднакво валиден за проблемите на ежедневието.

След като децата идентифицират проблема, те могат да започнат да генерират решения, преди да се спрат на едно от тях. Един от начините, по които те обикновено обичат да правят това, възрастните също използват този метод, е чрез мозъчна атака или т.нар. брейнсторминг (brainstorming). Брейнстормингът се състои в това да казваме или записваме всички решения, за които можем да се сетим, колкото и луди да ни изглеждат те. Този начин на мислене е фантастичен, тъй като именно тези шантави идеи могат да ни дадат наистина добро решение по-късно чрез процеса на размисъл.

След като детето признае, че има няколко възможности и оцени вероятните последствия от всяка, е време да реши коя е най-добрата опция. Трябва да го научим, че ако избере опция, която не успява да реши проблема, то винаги може да опита нещо друго. В този смисъл трябва да го насърчаваме да продължи да се опитва да реши проблема, докато не успее.

Обсъждайте проблемите активно

Когато се появят проблеми, освен ако не е наистина опасна ситуация, не трябва да бързаме да ги разрешим. Ако видите, че детето ви се мъчи да преодолее дадено затруднение, оставете го да го направи само, дори ако е безкрайно по-трудно за него, отколкото за вас. Оценете факта, че то влага ентусиазъм и смелост в нещо, в което може да успее, а може и да не успее.

Единствено, когато видите, че наистина не знае какво се случва, какво да прави, или не е избрало правилния начин, можете да му подадете ръка. Но не, за да разреши проблема, а по-скоро, за да му помогнете да го разпознае и да се съсредоточи върху него, за да търси възможности за решение.

Също така трябва да избягваме да наказваме или да крещим на детето, когато не е в състояние да разреши конфликт или има проблем. Ако често спори със своите братя и сестри или има лоши оценки, например, помогнете му да помисли върху проблема и да намери решение; не подхранвайте конфликтите или затрудненията.

Позволете на детето да изпита естествените последици от своите решения

Когато децата биват оставени да изпитат естествените последици от своите решения, те наистина развиват умения за решаване на проблеми. Това означава да му се позволи да направи избор и след това да се справи с последствията, които този избор произвежда, независимо дали са положителни или отрицателни.

Когато вашето дете или тийнейджър изпитва последиците от избора, който е направил/о свободно, можете да се възползвате от обсъждането на случилото се — защо се е случило и какви са били другите възможности.

Въпреки това, ако ние не позволяваме на децата си да се движат сами в реалния свят, те няма да се научат да вземат добри решения и ще гледат отвисоко на всякакъв риск, защото ще имат усещането, че са напълно неспособни. Не забравяйте, че те ще се научат да вземат решения, само ако им позволим да преживеят целия процес — от дефинирането на проблема до справянето с последствията от техните действия.

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: exploringyourmind.com

Снимка: пак там

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияСоциални грижиЛайфстайлЗдравни съветиЛюбопитноСнимкиНормативни актовеИнтервютаОрганизацииНовиниОбразование