Медийна психология – същност и развитие
С постоянното развитие на технологиите и начините на комуникация в съвременния свят неминуемо възникват и нови направления в науката и области на изследване пред учените. Сред тях се нарежда медийната психология – област, която буди любопитството и интереса на учените през последните години.
Какво е медийна психология?
Медийната психология е интердисциплинарна област, която търси отговор на въпроса как хората възприемат, разбират, използват и реагират на модерния свят, изпълнен с медии.
Днес по-голямата част от деня на всеки човек е запълнена с технологии за комуникация и медии, в резултат на което медийната психология се превръща в жизненоважна област на изследване. Въпреки това интердисциплинарният й характер и непрекъснато променящите се начини, по които хората взаимодействат с медиите във всички аспекти на живота си – от работа и образование до забавление и социална ангажираност – затрудняват дефинирането.
Медийната психология черпи до голяма степен от психологията и комуникацията, но също така включва научни изследвания от други области – социология, медийни проучвания, антропология. Освен това този клон е разпръснат в редица дисциплини с много учени, които не смятат психологията за основна област на интерес, провеждайки изследвания за влиянието на медиите върху индивидите.
Може би определението, което най-добре улавя дълбочината на тази област на психологията, се предлага от Карън Дил в „The Oxford Handbook of Media Psychology“: „Медийната психология е научно изследване на човешкото поведение, мисли и чувства, преживявани в контекста на използването и създаването на медиите“.
С други думи, медийната психология се интересува от разбирането на непрекъснато развиващата се връзка между хората и медиите от психологична гледна точка.
История на медийната психология
Корените на медийната психология могат да бъдат проследени повече от един век до ранните изследвания върху възприемането на триизмерно пространство върху двуизмерно платно.
Тези идеи са приложени в книгата на социалния психолог Хюго Мюнстенберг от 1916 г. „The Photoplay: A Psychological Study“ - първата работа, която емпирично изследва начина, по който публиката реагира на филма. По времето, когато телевизията става широко разпространена през 50-те години, психолозите започват да изследват как медиите влияят на децата.
Медийната психология обаче не е призната за официална област в дисциплината психология до 1986 г., когато Отдел 46: Медийна психология е създаден от Американската психологическа асоциация. Първоначално отделът се фокусира върху психолози, които се появяват като експерти в медии – цел, която все още е посочена като част от неговата мисия. Въпреки това Отдел 46, който променя името си на Общество за медийна психология и технологии, измества фокуса си върху изследванията на ефектите и влиянието на медиите.
През 2003 г. първата и досега единствена акредитирана от Американската психологическа асоциация докторска програма по медийна психология в Съединените щати стартира във „Fielding Graduate University“, а първото проучване в тази област е на Дейвид Джайлс.
Оттогава областта продължава да се разширява с появата на няколко научни списания, специално посветени на медийната психология, публикуването на допълнителни книги, покриващи изцяло или частично обучението, и увеличаването на университетите, включително Станфорд, Корнел и Пенсилванския университет, които посвещават изследвания на теми, свързани с медийната психология.
Теми на медийната психология
Има множество теми, които медийната психология се стреми да изследва. Някои от тях включват, но не се ограничават до:
- Влияние на медиите – дали излагането на кадри на насилие увеличава агресията, как изобразяването на половите роли влияе върху разбирането на децата за това какво означава да бъдеш жена, мъж или друг пол и как могат да бъдат конструирани медийни послания, за да бъдат убедени хората да участват в благотворителност.
- Онлайн обучение – коригиране на уроците, така че да могат да бъдат предадени най-ефективно на ученици от различни възрастови групи, и създаване на платформи за онлайн обучение, за да се поддържа вниманието на учениците и усвояването на информация.
- Въздействието на социалните медии – как платформите могат да бъдат коригирани, така че да създават по-изчерпателна картина на света, как се влияят взаимоотношенията, когато се провеждат предимно или единствено през социалните медии и как да се намалят негативните онлайн поведения.
- Участие на публиката – защо се смеем и плачем на филми, телевизионни предавания и подкасти, как историите влияят на самочувствието ни и как и защо феновете на популярната култура се събират, за да образуват подкрепящи общности.
Медийната психология в изследванията и практиката
Докато много други клонове на психологията имат по-определени области на развитие, медийната психология все още е в ранните етапи на определяне на своя обхват. Най-очевидната цел за някой, който изследва влиянието на медиите през призмата на психологията, е да стане изследователски психолог в академичните среди.
Предвид бързото развитие на технологиите, които ни посредничат при нови запознанства и комуникация, учени, които извършват изследвания в областта на медийната психология, са все по-необходими.
Научните изследвания обаче не са единственият път пред хората с интерес към медийната психология. Непрекъснато разширяващият се свят на медийните технологии оставя много възможности за прилагане на медийната психология – от забавление и образование до здравеопазване и политика.
Например хората, които проектират продукти, които предлагат смислено и подходящо изживяване на потребителите – от уебсайтове до виртуална реалност, изискват разбиране как да създадат потребителски интерфейс, който да бъде използван ефективно.
По същия начин става все по-важно да се преподават уроци по медии и киберсигурност на децата, започвайки от началните класове. Това са програми, за чието проектиране и изпълнение медийните психолози са особено добре квалифицирани.
Бъдещето на медийната психология
Ранните изследвания на медийната психология са фокусирани предимно върху отрицателните въздействия на медиите. Технологиите и медиите обаче не са само добри или лоши. Важно е как ги използваме. И тъй като медиите ще стават все по-разпространени през следващите години, от съществено значение е да се научим как да работи с тях, за да увеличим максимално ползите и да сведем до минимум негативите.
Медийните психолози играят съществена роля в това развитие и макар че не трябва да се отклоняват от разкриването на негативното въздействие на медиите, тъй като те продължават да се развиват, те трябва също да се фокусират върху начина, по който медиите могат да бъдат използвани за увеличаване на благополучието на потребителите.
What Is Media Psychology?: https://www.verywellmind.com/what-is-media-psychology
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ОТВЪД ПРЕДЕЛА - ДЖЕЙМС ПАТЕРСЪН - ХЕРМЕС
НАУКАТА ДА БЪДЕШ ВЕЛИК - УОЛЪС Д. УОТЛЪС
ОБИЧАЙ СЕБЕ СИ, БЕЗ ЗНАЧЕНИЕ С КОГО СИ - ЕВА-МАРИЯ ЦУРХОРСТ - ЖАНУА 98
МОМИЧЕ, ИЗМИЙ СИ ЛИЦЕТО - РЕЙЧЪЛ ХОЛИС - ХЕРМЕС
ДЗЕН УЧЕНИЕТО НА БОДХИДХАРМА - ДИМИТЪР ТОНИН
СПИСАНИЕ КЛИНИЧНА И КОНСУЛТАТИВНА ПСИХОЛОГИЯ бр. 3 / 2011
СТАТИЯТА е свързана към
- Социална психология
- За психологията
- Лечение със сертралин
- Агресивен ли сте?
- Какво е нивото на самочувствието ни наистина?
- Основи на психологията: 8 факта, които трябва да знаете
- Холотропно дишане - техника за самопознание и терапия
- Актуална ли е все още психоанализата
- 4-те основни перспективи за личността в психологията
- Кой е бащата на психологията
- Логотерапия – как да намерите повече смисъл в живота си
- Какво представлява личността и как се формира: 3 много различни теории
Коментари към Медийна психология – същност и развитие