Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Мисли за самоубийство – бързо вземете мерки!

Мисли за самоубийство – бързо вземете мерки!

Мисли за самоубийство – бързо вземете мерки! - изображение

За по-голямата част от обществото мислите за самоубийство са шокиращи и невероятни. Но психолозите знаят, че те не са така необичайни. Много хора изпитват продължителни пристъпи на изкривено мислене от подобен вид.

Дори човек да е наясно, че самоубийствените мисли са знак  за наложителна промяна, а не край на живота, невинаги успява да се пребори с тях? Ако не бъдат спрени тези мисли могат да нанесат много вреда и наистина да доведат до трагедия.

Но как е най-добре да се справите с мислите за самоубийство, ако ви атакуват? И какви навици могат да нарушат подобен страшен цикъл на нежелани разсъждения?

Ако, освен самите мисли, че трябва да сложите край се появи и желание за действие, то позвънете на отзивчив приятел, които да ви придружи до най-близкия център, който да ви предложи професионална помощ за преодоляването на подобни влечения.

Как да управлявате мислите за самоубийство

Постоянно си напомняйте, че това не са мисли идващи от вашата същност

Самоубийствените мисли нарастват, ако правите грешки и се самообвинявате за тях. Така скачате право в цикъл на срам, водещ до саморазрушително мислене (и още срам). Но колкото по-бързо определите подобни хрумвания като „лоша мисъл“, толкова по-бързо ще ги отпратите.


Лошата мисъл е просто лоша мисъл. Всеки на тази планета има лоши мисли от време на време. Самата тя не е престъпление и в никакъв случай не ви определя. Тя няма реална власт, освен ако не решите да й дадете такава, като я изпълните.

Не вярвате, че самите вие сте нещо повече от мислите си? Направете си експеримент. Седнете тихо и се опитайте да чуете своите мисли. Работете, за да забележите всяко хрумване, след което го оставете спокойно да премине, без да го съдите и оглеждате. За целта може да се излегнете и да наблюдавате облаците.
Кой е този, който наблюдава прелитащите мисли? Нима не сте вие? Вие, извън самите мисли?!

Разтоварвайте мислите си безопасно

Самоубийствени мисли се появяват, когато потискате емоционалната си болка. Колкото по-разумно излеете тези емоции, толкова по-добре за вас.

Една мощна техника, за да изчистите отрицателните мисли е да разтоварите мислите си на хартия и след това да накъсате на дребни парченца страниците.
Оставете ръката си да напише всяко ужасно нещо, което извира от ума ви. Няма значение дали ще е четливо или с почерк на разярена харпия, няма значение дали е свързано и смилено, дори да е нещо, което не бихте повярвали, че сте написали. Никой друг няма да го прочете, защото вие ще го унищожите, когато приключите с писането.

Тренирайте добрите мисли

Когнитивната поведенческа терапия е един от най-ефективните начини за борба с депресия и тревожност. В основата й са инструменти, работещи, за да обучат мозъка да седи далеч от ирационални негативни мисли.
Един такъв метод е „мисловната диаграма“. В нея чрез многократно проследяване и оглеждане на вашите мисли, тренирате мозъка да търси (и открива) положителни аспекти и хрумвания.

Опитайте това:
Запишете 5 от вашите мисли за самоубийство. До всяка от тях запишете пълната й противоположност. След това намерете и напишете твърдение, което се намира между двете крайности.

Например: "Всички ме мразят и искат да изчезна" . Противоположността му — "Всички ме обичат и ме искат край себе си". Средината в случая е: „Не съм приятел с всички, но има хора, които ме ценят и обичат“.

Колко по-рационална е балансираната мисъл? Какви емоции поражда? Можете ли да видите как мислите за самоубийство са бледи и грозни предположения, изкривяващи фактите?

Обмен на мисли за усещания

Самоубийствените мисли имат склонност да се базират на миналото (аз се провалих) или бъдещето (нищо няма да се оправи, ще разочаровам всички).
За сметка на мислите усещанията не се простират в друго време, освен сега.
Без значение колко ужасно е миналото или колко много се страхуваме от бъдещето, повечето от вас могат да се справят с този момент.

Опитайте да се съсредоточите над едно усещане в този миг. Дишайте дълбоко, отпуснете раменете си и се постарайте да забележите пет визуални детайла около вас. След това преминете през останалите си сетива. Как се чувствате когато приключихте?

Фокусирайте се върху настоящето

Най-добрата техника е вниманието. Да се следи мислите и усещанията да са насочени само към настоящия момент е метод за работа, използван от много терапевти, работещи в борбата с депресия и тревожност. Дори само десет минути на ден в концентрация могат да ви покажат, че самоубийствените мисли намаляват.

Прехвърлете гледната точка

Това НЕ е да се опитвате „да бъдете позитивни“ (което е безполезно, грозно и безсмислено, когато сте депресирани).

Става дума за това да не позволявате самоубийствените мисли да ви подмамят и ограничат гледната ви точка за това кой сте и какви са възможностите ви.


Култивирайте връзките си

Да, може да е страшно като вадене на зъб, да излезете навън и да се опитате да сте активни, когато всъщност сте депресирани. Но това е един от най-добрите антидоти за самоубийствени мисли. Не се подвеждайте по глупави хрумвания, че имате „отровни приятели“ и "самотата е добро лекарство" — те могат само да ви навредят.

Потърсете подкрепа

Постоянното мислене за самоубийство е повече от достатъчно основание да се търси професионална подкрепа.

Консултант или психотерапевт няма да ви съди за това, че мислите за самоубийство. Той ще ви помогне да стигнете до кроена на проблема си и да се преборите с него.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: harleytherapy.co.uk
Сниимка: medscape.com

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

Категория