Начало Психология Позитивна психология Мотивация, щастие и личен успех Психологията на новогодишните обещания

Психологията на новогодишните обещания

Психологията на новогодишните обещания - изображение

Предишни проучвания показват, че около половината от възрастните правят списък с новогодишни резолюции. Въпреки това много малка част успяват да спазят обещанията за повече от няколко месеца.

За психолозите, изучаващи поведенческите зависимости, е сравнително лесно да обяснят как хората започват да практикуват нездравословни навици и защо е толкова трудно да се откажат от тях. Резолюциите обикновено представляват в същността си някаква промяна на начина на живот, а трансформирането на държание, което се е превърнало в рутинно и част от ежедневието (дори и да не е проблемно), е голямо предизвикателство.

Най-често срещаните новогодишни обещания са желание за отслабване, практикуването на някакъв вид спорт, отказването от тютюнопушенето и спестяването на средства за почивка.

Основната причина, поради която хората не спазват резолюциите си, е, че прекалено много от обещанията са твърде нереалистични. Мъжете и жените също така могат да станат жертви на така наречения синдром на фалшивата надежда. Това състояние се характеризира с нереалистични очаквания относно скоростта, трудността и последиците от драстичната промяна на поведението.

За някои хора е необходимо нещо радикално, за да променят начина си на живот. Понякога здравословни усложнения водят до отказването от алкохола или кофеина, в други случаи бременността може да представлява катализатора за отказване от тютюнопушенето.

За да промените държанието си, трябва да промените начина си на мислене. Съществуват няколко изпитани метода за изпълняване на новогодишните обещания. Представяме ви няколко фаворита на професора по поведенчески зависимости Марк Грифитс от Университета Нотингам Трент:

Бъдете реалистични. Желателно е да започнете да правите списък с практични резолюции, които сте сигурни, че ще можете да следвате. Ако искате да ограничите количеството алкохол, което консумирате, тъй като пиете всеки ден, не започвайте веднага с абсолютна забрана на всякакви спиртни напитки. Опитайте да намалите количеството алкохол всеки втори ден или си позволявайте напитка веднъж на всеки три дена. Също така, разделянето на дългосрочната цел на няколко по-лесно изпълними части може да се окаже изключително ползотворно и възнаграждаващо. Сходен принцип може да се приложи и за резолюциите, свързани със спортуването и здравословното хранене.

Правете по едно нещо за момента. Един от най-лесните пътища към провала е правенето на прекалено много новогодишни обещания. Ако искате да живеете един по-здравословен живот, се фокусирайте върху изпълняването на една цел. Откажете се от алкохола. Спрете да пушите. Абонирайте се за фитнес програми. Хранете се с по-здравословни продукти. Просто не правете всичко наведнъж – изберете си една резолюция и се опитайте да я изпълните. След като сте успели да се справите с една от целите от списъка, пробвайте се да постигнете следващата.

Бъдете SMART (умен). Всеки, упражняващ професия, която включва поставянето на цели, знае какво представлява SMART – това е акроним, съставен от следните думи specific (конкретен), measurable (измерим), achievable (достижим), realistic (реалистичен) and time-bound (ограничен във времето). Новогодишните обещания не са много по-различни. Драстичното ограничаване на консумацията на алкохол е достойна за възхищение цел, но не е "умна". Употребяването на малко количество алкохол всеки втори ден в продължение на един месец е "умно" обещание. Съставянето на конкретна цел и план може също така да бъде мотивиращо и сравнително по-лесно за следване.

Споделете своите резолюции с някого. Уведомяването на семейство и приятели относно плановете ви за идната година може да ви помогне да се придържате към обещанията си. Ако наистина искате да намалите тютюнопушенето или високо калоричните храни, добрите приятели няма да ви изкушават, а ще ви помогнат да регулирате поведението си. Не се страхувайте да поискате помощ и подкрепа от най-близките си хора.

Променете поведението си заедно с другите. Опитите да промените навиците си напълно сами могат да се окажат голямо предизвикателство. Например, ако вие и вашата половинка пушите цигари, консумирате алкохол или се храните нездравословно, ще е изключително трудно за единия партньор да премахне вредните навици, докато другият все още ги практикува. Споделянето на новогодишните обещания значително увеличава шансовете за успех.

Не си поставяйте ограничения

Изменянето на държанието или аспект от него не трябва задължително да започва с началото на новата година и да приключва с края. То може да се случи по всяко време.

Приемете грешките и отклоненията като част от процеса. Неизменно, когато се опитвате да откажете нещо (алкохол, тютюнопушене, вредна храна), ще има моменти, когато се отклонявате от желания път за действие. Не прекалявайте със самообвиняването, а приемете отклоненията и грешките като част от процеса. Лошите навици понякога се насаждат в ежедневието мигновено, но често трябва много повече време, за да се изкоренят от начина ви на живот. Може да звучи клиширано, но ние се учим от всяка една грешка и всеки ден е нов ден, така че можете да започнете отначало.

Ако мислите, че всичко това звучи като прекалено много работа и новогодишните обещания не си заслужават усилието и инвестираното време, запомнете, че хората, които правят списък с резолюции, имат десет пъти по-голям шанс да постигнат целите си от тези, които не го правят.

Редактор: Нора Маркова
Източник: theconversation.com
Снимки: unsplash.com

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияАнкетиЛайфстайлЛюбопитноНовиниСнимкиПсихологияСоциални грижиФизиологияЗдравни съветиСпортИсторияНормативни актовеСпециалистиТестовеЛеченияИнтервютаАлт. медицина