Начало Психология Поведенческа психология Патология Първи стъпки в обучението на деца с аутизъм

Първи стъпки в обучението на деца с аутизъм

Първи стъпки в обучението  на деца с аутизъм - изображение

Какво представлява аутизмът?

Aутизмът е състояние, което има неврологична основа, но въпреки това може да се променя под влияние на специални, добре планирани, смислени взаимодействия.
Аутизмът е широкоспектърно разстройство, чиито симптоми се проявяват в различни комбинации.

Характерни признаци на аутизъм, ранни сигнали и симптоми

Най-общо:

Вегетативно–инстинктивна сфера

В ранна възраст при децата–аутисти доминират нарушенията в невровегетативната и инстинктивната система, които се проявяват като нарушения на съня, липса на сукателен рефлекс и др. Пасивност при мокри пелени, студ, глад, докосване.

Афективна сфера

Немотивирани промени в настроението. Нарушено чувство за самосъхранение. Самонараняване. Необосновани страхове, например при леки промени в интензитета на елементи от определен цвят и форма, допир, влага.

Чувствата при аутистите са амбивалентни, полярни или за тях липсва обратна връзка.

Сфера на общуване

Чувствително нарушение на невербалното поведение като контакт очи в очи, лицеизраз, положение на тялото, жестове.

Най-характерната черта при аутизма е липсата на привързаност и взаимовръзка с другите. Проявява тревожност при контакт с нови хора. Често безразличие към околната среда, липсва активност на изследване.

Канер описва аутизма като разстройство на афективния контакт.

Възприятия

- Липса на следене с очите на обект.

- Страхове oт отделни звуци.

- Вкус и чувствителност – имат предпочитания към еднотипен вид храна .

- Проприоцептивна чувствителност – склонност към автостимулация.

Моторика

- Нарушен мускулен тонус. Трудно формира навици за дъвчене.

- Няма ответен отговор при грижа от страна на възрастния.

- Моторни стериотипи. Липса на нагледни жестове.

Реч

Почти при всички деца се наблюдават речеви и езикови нарушения, чиито прояви са изключително разнообразни. Склонност към вербализация. Липсата на разговор за себе си в първо лице.

Игра

Игровата дейност е стериотипна, стериотипно е и използването на играчките, почти винаги не по тяхното функционално предназначение. Често манипулират само с една играчка.

Социални умения

Трудности при имитация на действията на възрастни. Нарушения, свързани със социалната адаптация.

Психосоматични корелации

Склонност към алергии и алергични реакции към лекарства.

Как могат да помогнат специалистите?

Желателно е терапията да започне между 2 и 6-годишна възраст. След тази възраст обучението на тези деца е затруднено. Проучванията показват, че децата с аутизъм не са готови да се учат в типична ситуация. Препоръчително е с децата-аутисти да работят психолог и логопед по една и съща програма, но да бъдат с допълващи функции. Целите и задачите трябва да са ясни от самото начало , както и ролите, които всеки ще изпълнява.

Важно е за децата родителите да участват в процеса на обучение, в противен случай рискуват терапията да е неефективна.

Можем да предложим начални стъпки от обучението, които паралелно да се следват от родители и специалисти:

1. Установяване на зрителен контакт, като методите затова са различни - според инвидивидулните особености на децата.

2. Имитиране на основни движения ( помахване с ръка, потропване с крака, пляскане и др.).

3. Имитиране на действия с предмети ( позвъняване със звънче, бутане на количка и др.).

4. Имитиране на финни и точни движения.

5. Произносителни движения (потракване със зъбки, усмивка, целувка и др.).

6. Изпълняване на прости едностъпкови команди ( Ела тук, седни, стани и др).

7. Частите на тялото (да посочва и/или назовава).

8. Запознаване с предмети от бита (по картинка).

9. Обогатяване на импресивната реч чрез картинки (за предмети).

10. Познаване на близки хора ( Започва се със снимки).
*Забележка: Преди да преминете към разпознаването на познати хора по снимки, задължително трябва да е усвоена т.8).

11. Разпознаване на команди и действия на картинки
*Забележка: Започваме с тези действия, които детето е усвоило в т.6).

12. Разпознаване на обкръжаващите ни предмети (показване и назоваване).

13. Показване на картинки в книга (Помолете детето да покаже конкретна картинка, като може да насочвате ръката му).

14. Предназначение на предметите (разпознава, назовава и/или знае предназначението на предметите).

15. Принадлежности (Определя и назовава на кого принадлежи).

16. Познаване на обкръжаващите звуци (На детето се пускат звуци и се показват картинки, като то трябва да посочи кой е източникът).

17. Посочване на желани предмети.

18. Назоваване на желани предмети.

19. Отговор с Да/Не.

20. Поименно назоваване на най-близките хора.

Автори: Ваня Кондева – логопед и Елена Андонова – психолог
Снимка: wtv.ba

Още по темата:

5.0, 11 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияХранене при...Алт. медицинаНовиниПсихологияЛюбопитноВидеоЛайфстайлИсторияСоциални грижиИнтервютаСпортОрганизацииСнимки