Първи стъпки в обучението на деца с аутизъм
Aутизмът е състояние, което има неврологична основа, но въпреки това може да се променя под влияние на специални, добре планирани, смислени взаимодействия. Той е широкоспектърно разстройство, чиито симптоми се проявяват в различни комбинации.
Характерни признаци на аутизъм, ранни сигнали и симптоми
Вегетативно–инстинктивна сфера
В ранна възраст при децата с аутизъм доминират нарушенията в невровегетативната и инстинктивната система, които се проявяват като нарушения на съня, липса на сукателен рефлекс, пасивност при мокри пелени, студ, глад, докосване и други.
Афективна сфера
Немотивирани промени в настроението, нарушено чувство за самосъхранение, самонараняване, необосновани страхове например при леки промени в интензитета на елементи от определен цвят и форма, допир, влага.
Чувствата при аутистите са амбивалентни, полярни или за тях липсва обратна връзка.
Сфера на общуване
Наблюдава се чувствително нарушение на невербалното поведение като контакт очи в очи, лицеизраз, положение на тялото, жестове.
Най-характерната черта при аутизма е липсата на привързаност и взаимовръзка с другите. Наблюдава се тревожност при контакт с нови хора. Често безразличие към околната среда, липсва активност на изследване. Канер описва аутизма като разстройство на афективния контакт.
Възприятия:
- липса на следене на обект с очите;
- страхове oт отделни звуци;
- вкус и чувствителност – имат предпочитания към еднотипен вид храна;
- рроприоцептивна чувствителност – склонност към автостимулация.
Моторика:
- нарушен мускулен тонус, трудно формира навици за дъвчене;
- няма ответен отговор при грижа от страна на възрастния;
- моторни стереотипи, липса на нагледни жестове.
Реч
Почти при всички деца се наблюдават речеви и езикови нарушения, чиито прояви са изключително разнообразни, както и:
- склонност към вербализация;
- липса на разговор за себе си в първо лице.
Игра
Игровата дейност е стереотипна, стереотипно е и използването на играчките - почти винаги не по тяхното функционално предназначение. Често манипулират само с една играчка.
Социални умения:
- трудности при имитация на действията на възрастни;
- нарушения, свързани със социалната адаптация.
Психосоматични корелации
Склонност към алергии и алергични реакции към лекарства.
Как могат да помогнат специалистите?
Желателно е терапията да започне между 2 и 6-годишна възраст. След тази възраст обучението на тези деца е затруднено. Проучванията показват, че децата с аутизъм не са готови да се учат в типична ситуация. Препоръчително е с тях да работят психолог и логопед по една и съща програма, но да бъдат с допълващи функции. Целите и задачите трябва да са ясни от самото начало, както и ролите, които всеки ще изпълнява.
За децата е важно родителите да участват в процеса на обучение, в противен случай рискуват терапията да е неефективна
Можем да предложим начални стъпки от обучението, които паралелно да се следват от родители и специалисти:
- установяване на зрителен контакт, като методите затова са различни - според инвидивидулните особености на децата;
- имитиране на основни движения (помахване с ръка, потропване с крака, пляскане и др.);
- имитиране на действия с предмети (позвъняване със звънче, бутане на количка и др.);
- имитиране на фини и точни движения;
- произносителни движения (потракване със зъбки, усмивка, целувка и др.);
- изпълняване на прости едностъпкови команди (ела тук, седни, стани и др);
- частите на тялото (да посочва и/ или назовава);
- запознаване с предмети от бита (по картинка);
- обогатяване на импресивната реч чрез картинки (за предмети);
- познаване на близки хора (започва се със снимки), преди да преминете към разпознаването на познати хора по снимки, задължително трябва да е усвоена т. 8.
- разпознаване на команди и действия на картинки - започваме с тези действия, които детето е усвоило в т. 6;
- разпознаване на обкръжаващите ни предмети (показване и назоваване);
- показване на картинки в книга (помолете детето да покаже конкретна картинка, като може да насочвате ръката му);
- предназначение на предметите (разпознава, назовава и/или знае предназначението на предметите);
- принадлежности (определя и назовава на кого принадлежи);
- познаване на обкръжаващите звуци (на детето се пускат звуци и се показват картинки като то трябва да посочи кой е източникът);
- посочване на желани предмети;
- назоваване на желани предмети;
- отговор с Да/Не;
- поименно назоваване на най-близките хора.
Автори: Ваня Кондева – логопед; Елена Андонова – психолог
Снимка: pikist.com
Продукти свързани със СТАТИЯТА
СТАТИЯТА е свързана към
- Поведенческа психология
- Патология
- Драстичен ръст на случаите на аутизъм в Съединените щати
- Какво е да имаш синдром на Аспергер
- Фелинотерапия или как котките ни лекуват
- Арт терапия или как изкуството лекува
- В главната роля: Ханс Аспергер и приносът му за откриването на синдрома на Аспергер
- Симптоми на аутизъм
- Какво представлява невербалният аутизъм
- 10 признака на аутизъм
- Хранене при аутизъм
- Алтернативни подходи в терапията на аутизъм
Коментари към Първи стъпки в обучението на деца с аутизъм