Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Поведенческа психология Патология Първи стъпки в обучението на деца с аутизъм

Първи стъпки в обучението на деца с аутизъм

от 06 юни 2017г., обновено на 05 фев 2021г.
Първи стъпки в обучението на деца с аутизъм - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Aутизмът е състояние, което има неврологична основа, но въпреки това може да се променя под влияние на специални, добре планирани, смислени взаимодействия. Той е широкоспектърно разстройство, чиито симптоми се проявяват в различни комбинации.

Характерни признаци на аутизъм, ранни сигнали и симптоми

Вегетативно–инстинктивна сфера

В ранна възраст при децата с аутизъм доминират нарушенията в невровегетативната и инстинктивната система, които се проявяват като нарушения на съня, липса на сукателен рефлекс, пасивност при мокри пелени, студ, глад, докосване и други.

Афективна сфера

Немотивирани промени в настроението, нарушено чувство за самосъхранение, самонараняване, необосновани страхове например при леки промени в интензитета на елементи от определен цвят и форма, допир, влага.

Чувствата при аутистите са амбивалентни, полярни или за тях липсва обратна връзка.

Сфера на общуване

Наблюдава се чувствително нарушение на невербалното поведение като контакт очи в очи, лицеизраз, положение на тялото, жестове.

Най-характерната черта при аутизма е липсата на привързаност и взаимовръзка с другите. Наблюдава се тревожност при контакт с нови хора. Често безразличие към околната среда, липсва активност на изследване. Канер описва аутизма като разстройство на афективния контакт.

Възприятия:

  • липса на следене на обект  с очите;
  • страхове oт отделни звуци;
  • вкус и чувствителност – имат предпочитания към еднотипен вид храна;
  • рроприоцептивна чувствителност – склонност към автостимулация.

Моторика:

  • нарушен мускулен тонус, трудно формира навици за дъвчене;
  • няма ответен отговор при грижа от страна на възрастния;
  • моторни стереотипи, липса на нагледни жестове.

Реч

Почти при всички деца се наблюдават речеви и езикови нарушения, чиито прояви са изключително разнообразни, както и:

  • склонност към вербализация;
  • липса на разговор за себе си в първо лице.

Игра

Игровата дейност е стереотипна, стереотипно е и използването на играчките - почти винаги не по тяхното функционално предназначение. Често манипулират само с една играчка.

Социални умения:

  • трудности при имитация на действията на възрастни;
  • нарушения, свързани със социалната адаптация.

Психосоматични корелации

Склонност към алергии и алергични реакции към лекарства.

Как могат да помогнат специалистите?

Желателно е терапията да започне между 2 и 6-годишна възраст. След тази възраст обучението на тези деца е затруднено. Проучванията показват, че децата с аутизъм не са готови да се учат в типична ситуация. Препоръчително е с тях да работят психолог и логопед по една и съща програма, но да бъдат с допълващи функции. Целите и задачите трябва да са ясни от самото начало, както и ролите, които всеки ще изпълнява.

За децата е важно родителите да участват в процеса на обучение, в противен случай рискуват терапията да е неефективна

Можем да предложим начални стъпки от обучението, които паралелно да се следват от родители и специалисти:

  1.  установяване на зрителен контакт, като методите затова са различни - според инвидивидулните особености на децата;
  2. имитиране на основни движения (помахване с ръка, потропване с крака, пляскане и др.);
  3. имитиране на действия с предмети (позвъняване със звънче, бутане на количка и др.);
  4. имитиране на фини и точни движения;
  5. произносителни движения (потракване със зъбки, усмивка, целувка и др.);
  6. изпълняване на прости едностъпкови команди (ела тук, седни, стани и др);
  7. частите на тялото (да посочва и/ или назовава);
  8. запознаване с предмети от бита (по картинка);
  9. обогатяване на импресивната реч чрез картинки (за предмети);
  10. познаване на близки хора (започва се със снимки), преди да преминете към разпознаването на познати хора по снимки, задължително трябва да е усвоена т. 8.
  11. разпознаване на команди и действия на картинки - започваме с тези действия, които детето е усвоило в т. 6;
  12. разпознаване на обкръжаващите ни предмети (показване и назоваване);
  13. показване на картинки в книга (помолете детето да покаже конкретна картинка, като може да насочвате ръката му);
  14. предназначение на предметите (разпознава, назовава и/или знае предназначението на предметите);
  15. принадлежности (определя и назовава на кого принадлежи);
  16. познаване на обкръжаващите звуци (на детето се пускат звуци и се показват картинки като то трябва да посочи кой е източникът);
  17. посочване на желани предмети;
  18. назоваване на желани предмети;
  19. отговор с Да/Не;
  20. поименно назоваване на най-близките хора.

Автори: Ваня Кондева – логопед; Елена Андонова – психолог
Снимка: pikist.com

Още по темата:
  • Как да изградим връзка с човек, който страда от аутизъм Как да изградим връзка с човек, който страда от аутизъм
  • Диагноза аутизъм: Кога и как да съобщите на детето Диагноза аутизъм: Кога и как да съобщите на детето
  • Приех аутизма и приключих с опитите да се вписвам Приех аутизма и приключих с опитите да се вписвам
  • Как архитектурните промени могат да повлияят върху начина на живот на детето аутист Как архитектурните промени могат да повлияят върху начина на живот на детето аутист
5.0/5 12 оценки

Коментари към Първи стъпки в обучението на деца с аутизъм

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Първи стъпки в обучението на деца с аутизъм
    www.framar.bg 
    на 03 July 2025 в 06:34
    Коментирайте "Първи стъпки в обучението на деца с аутизъм"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Поведенческа психология
  • Патология
  • 10 признака на аутизъм
  • Какво е да имаш синдром на Аспергер
  • Да осигуриш финансова независимост на дете с аутизъм – опитът на една майка
  • Късната бременност увеличава риска от аутизъм при децата
  • Арт терапия или как изкуството лекува
  • За аутизма – причини, заблуди и решения
  • Децата с аутизъм се отличават с емоционална устойчивост
  • Фелинотерапия или как котките ни лекуват
  • Децата аутисти се затрудняват да различават емоциите по лицата на хората
  • Децата със забавено развитие и аутизъм са предразположени към затлъстяване
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Безплатна консултация за деца с витилиго - Габрово, юли, 2025 година

преди 7 дни, 7 часа и 27 мин.

Данъчни облекчения за деца под 18 години - подаване през НАП с ПИК

преди 849 дни, 19 часа и 30 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Защо не трябва да пием кафе преди кръвни изследвания - всичко което трябва да знаете

преди 5 дни, 14 часа и 45 мин.

Прием в болница - какво заплаща НЗОК, какви документи са необходими и колко продължава болничният престой

преди 19 дни, 14 часа и 18 мин.

Психотест за оръжие в България: Какво представлява и формалност ли е?

преди 19 дни, 21 часа и 19 мин.

Фармацевтични дни на кариерата - 21 юни, 2025 година - НДК

преди 23 дни, 13 часа и 36 мин.
Всички

АНКЕТА

Пушите ли?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ВИШИ СОЛЕЙ АВТОБРОНЗИРАЩО МЛЯКО ЗА ЛИЦЕ И ТЯЛО 100 мл

ЛА РОШ ТОЛЕРИАН СЕНЗИТИВ ХИДРАТИРАЩ КРЕМ ЗА ЛИЦЕ 40 мл

ЛИПОКАНТЕ таблетки 1 мг * 30

ИМУРАН таблетки 50 мг * 100

ЛИПОКАНТЕ таблетки 2 мг * 30

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ЛЕВЗЕЯ ПЛЮС 10 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 02 юли 2025г. в 21:34:27

ЛЕВЗЕЯ ПЛЮС 10 мл

Коментар на: В12 от 02 юли 2025г. в 20:39:41

БАНЕОЦИН маз 20 г

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 02 юли 2025г. в 20:27:07

БАНЕОЦИН маз 20 г

Коментар на: DOBROMIR SIMOV от 02 юли 2025г. в 19:34:48

АМОКСИКЛАВ филмирани таблетки 875 мг / 125 мг * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 02 юли 2025г. в 17:28:43
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival