Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Страх от загуба на контрол

Страх от загуба на контрол

Страх от загуба на контрол - изображение
Когато тревожността мисли вместо вас, всичко започва да се замъглява. Лесно е страхът от загуба на контрол да ви превземе, защото най-трудните емоции поемат кормилото, докато натрапчивите мисли рисуват пред вас заплашителна сцена, от която трябва да се защитавате. В тези моменти започвате да се страхувате от това да не нараните някого, така че е важно да се научите как да го управлявате.

Вероятно никой няма да е изненадан да узнае, че това е един от най-разпространените страхове, които хората изпитват. Например, онези, изправени пред постоянно изтощение на работното място, започват да се страхуват, че във всеки един момент цялото мълчаливо напрежение, което са натрупали, в крайна сметка ще се излее по най-лошия начин.

"Не си позволявайте да действате прибързано или да губите контрол над емоциите си във важни взаимоотношения." — Наполеон Хил

Друг пример са родителите, които носят много отговорности на раменете си, и понякога се чувстват като кълбо от безкрайни проблеми и тревоги. Това са ситуации, в които човек живее в страх, че може да загуби контрол във всеки един момент и да направи или каже нещо наистина лошо на близките, които обича най-много.

Тази реалност не е чужда за никого. Но докато е нормално страхът да присъства до известна степен в нашето ежедневие, то ние не можем да му дадем цялата власт. Това би било като да живеем с друг човек вътре в себе си, който изважда най-лошото от вас.

Когато оставиш целия контрол на тревожността си

Пример:

Робърт преминава през много възходи и падения, което води до много висока тревожност. Вследствие на това, че е безработен в продължение на почти една година, той се чувства зле във всяка област от живота си. Родителите му, загрижени за положението му, се опитват да го насърчат и го канят на вечеря всяка вечер. Въпреки това, при последната вечер с тях, Робърт осъзнава, че започва да изпитва страх, че може да изгуби контрол във всеки един момент.

По време на вечерята миналия уикенд брат му прави малък коментар за положението му, а той го интерпретира по най-лошия възможен начин. Той реагира прекалено емоционално — ядосва се, повишава глас и казва много неща, за които съжалява по-късно. Вечерята приключва с това, как майка му плаче, а брат му блъска с юмрук по масата. Робърт знае, че има проблем, но му липсват ресурси, с които да се справи по правилния начин.

Тази ситуация може да ви изглежда позната. Ако е така, важно е да започнете, като разберете всички начини, по които тревожността може да промени поведението, мислите и отговорите ни на определени стимули.

Демонът на безпокойството

Когато хората имат у себе си твърде много тревоги, страхове и несигурности, мозъкът прави почти спартанска интерпретация — бъди внимателен, всичко наоколо е заплаха. С това заключение той решава, че единственият изход е да се защитавате от всички и всичко.

Преценката ви престава да бъде рационална и вие отстъпвате контрола на най-инстинктивния си, най-малко рефлективен, най-малко логичен автопилот.

Имате некомфортно усещане за реалността, сякаш всичко, което се случва, не е реално и всичко е непознато за вас. Това се нарича деперсонализация.

Изпадате в състояние на непрекъсната свръхбдителност, винаги сте на отбранителна позиция, проявявайки свръхреакция на незначителни неща, формирайки обсесивни и негативни мисли, очаквайки неща, които все още не са се случили.

Как да управлявате страха от загуба на контрол

Книгите за самопомощ често проповядват идеята, че "във всяка ситуация всеки има възможност да избере как да реагира; Вашата отговорност е да изберете най-правилния начин." Е, това послание е доста вдъхновяващо, но когато страдаме от безпокойство, е много трудно да различим кой е правилният начин.

Тревожност ум не мисли, той реагира. Тревожният ум няма пълен контрол над себе си и затова невинаги взема най-добрите решения. Това ни принуждава да разберем, че управлението на тези ситуации не е лесна задача. Не е достатъчно просто да имате добри намерения, когато у вас има бучка, която ви пречи да дишате и да мислите ясно.

Сега нека да разгледаме някои стратегии, които са ефективни за намаляване на страха от загуба на контрол.

Стъпки за предотвратяване на тревожността от поемането на контрол

Опитайте да не се контролирате. Помислете върху това за минута — прекарвате по-голямата част от времето си, контролирайки чувството си на неудовлетвореност, скривайки мислите си, преглъщайки емоциите си, преструвайки се за настроението си. В крайна сметка държите толкова много у себе си, че трябва да направите нещо катартично и освободително. Можете да поставите всичко, което задържате у себе си на масата, и да кажете как се чувствате на висок глас, без страх.

Говорете за вашия страх и разсъждавайте за него. Един от начините да вземете властта от ръцете страха е да му дадете име и да поговорите за него. "Страхувам се да не загубя семейството си, защото съм наясно, че губя контрол над емоциите си и казвам неща, за които съжалявам по-късно ".

Контролирайте мислите си, за да контролирате емоциите си. Това е, което прави когнитивно-поведенческата терапия, една от най-добрите терапии за хора, които се страхуват от загубата на контрол над себе си.

Последната стъпка изисква да освободите тялото си, за да освободите ума си. Това може да се направи по различни начини, включително прогресивната мускулна релаксация, упражняването на пълноосъзнатост, йога или каквото и да е друго физическо упражнение. Тези стратегии ще ви помогнат да освободите физическото напрежение в тялото си и да позволите на ума си да предприеме по-спокоен подход.

Възможно е да си възвърнете контрола върху самите себе си, просто трябва да работите върху това.

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: exploringyourmind.com

Снимка: пак там

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЗдравни съветиЛюбопитноЛеченияБотаникаЛайфстайлСнимкиНовиниСпортАлт. медицинаТестове