Начало Психология Поведенческа психология Психика и тяло Стресът причинява хипертония

Стресът причинява хипертония

Стресът причинява хипертония - изображение

Естествено е хипертоничната болест да има множество причини, но наред с физиологичните един от най-често срещаните причинители е прекомерният психически стрес.

Факт е, че нервното напрежение държи тялото в състояние, мобилизирано в готовност - стрес. В кратки мигове тази мобилизация е силно необходима за оцеляването, защото се появява в заплашващи здравето и живота моменти. Тя е единственият начин физически да сме подготвени да се бием или да бягаме — основните инстинктивни отговори, при наближаваща опасност. Характеризира се с освобождаване на стресови хормони (кортизол и адреналин) в мозъка. Тези хормони водят сърцето до забързване на ритъма, за да има повече кръв в торса, отколкото в крайниците. Конструкцията на кръвоносните съдове и увеличаването на сърдечната честота повишават кръвното налягане, за времето, в което стресовата ситуация изчезне. Впоследствие кръвното налягане се връща в границите на нормалното. Това специалистите наричат ситуационен стрес и ефектите му обикновено са краткосрочни. В къси периоди мобилизацията, предизвикана от стрес, е изключително полезна за човека (защото опазва живота), но дългото задържане на стресовия пик (което се наблюдава масово при хората в съвременното общество) има силно и пагубно влияние над организма.

Хроничният стрес води до физиологични проблеми

Усещането, че сме заплашени е една от основните причини за повишаване на налягането в кръвоносната система. Често враг номер едно на човешкото здраве са амбициите, тревогите и високото напрежение свързано с тях. В стремежите няма нищо лошо, ако не пораснат до степен, с която заплашват стабилността на емоциите ни.
Как това има връзка с физическото ни здраве?

Човешката личност е единно цяло от физически и психични процеси. Заплахите, независимо от нивото на възможни загуби (психични или физически) правят едно и също с нас — повишават стреса. Създавайки амбиции, които не можем да постигнем или опазим от евентуални нападения, ние създаваме предпоставка за високи нива на стрес, просто защото постоянно ще усещаме заплаха над това, което сме си поставили за цел. Тялото обаче, не знае, че заплахата не е физическа и дори да знае не се интересува, защото тя си остава заплаха.

Стресът на психиката неизбежно има физически отклик. А чести високи нива, са предпоставка за чести физиологични отговори на заплахата.
Трудност при хора, страдащи от хипертония с високи стресови нива е, че най-често отказват да се сбогуват с навиците, влияещи на психичното им състояние.

Управлението на стреса понижава рисковете

Управлението на стреса е едно от нещата, които изискват усилие в съвременния живот. Основно, защото сме свикнали да живеем под високо напрежение и го свързваме с успехите.

Намалете очакванията

За да намалим моментите на мобилизация, специалистите препоръчват да редуцираме очакванията си. Звучи странно да се откажем от очаквани работа и успехи, но всъщност можем да се борим за тях, без да стигаме до разочарования и да трупаме напрежение, за да изпълним точно очакването си.
Просто трябва да ограничим очакванията за сметка на усещанията. Това не е лесно - не се заблуждавайте, че ще спрете да живеете за бъдещето с едно щракване на пръстите. Отнема време и усилие, но резултатите си заслужават.

Откажете се от манията за контрол

Можем да намалим стреса, като започнем упражнения за редуциране на желанието да контролираме. Характерно за хората, които имат много социални контакти е, че опитват максимално да контролират живота си. Това е напълно нормално, до момента, в който започваме да се тревожим и за неща, независещи от нас – тези, от които постепенно трябва да се откажем, за да се тушираме напрежението.

Физическата активност помага

Спортът е ефективно и просто средство за понижаване на психичното напрежение. От древни времена се знае, че добре управляваната физическа активност може да подобрява настроението, да подпомага мисленето, като физиологичните промени в мозъка обясняват защо. Спортните занимания отделят ендорфини в мозъка и те свалят напрежението. Редовното спортуване, не само ще подобри физическата ни форма, а и ще намали психичните проблеми, идващи от стреса.

Образна терапия

Психолозите в Русия често използват техника, в която пациентите се сравняват с някое хищно животно — лъв, тигър, мечка, вълк или акула. Зад тези образи седят свръхамбициите, подсъзнателно локализирани като опасни, от самия пациент. Задачата, която си поставят специалистите, е да помогнат на страдащия да пребори хищника. Да се научи да казва „не“ в името на собственото си здраве и спокойствие, да направи кратък списък с неща, които му носят спокойствие и да ги практикува периодично, да се научи да управлява стреса и да дава на тялото и умът си нужната почивка. Побеждавайки амбицията, която води до постоянна мобилизация и повишаване на нивата на стрес, чрез образната терапия, дори възрастен човек може да се справи с хипертоничните кризи, основани на стрес.

Управлението на стреса видомо повишава ефективността на медицинската терапия, за нормализиране на кръвното налягане.

По статията работи: Станислава Тонева
Източници: heart.org; liveexpert.ru
Снимка: shutterstock.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиЛюбопитноБотаникаЛеченияПсихологияСоциални грижиЛайфстайлНовиниСпортАлтернативна медицинаТестовеСнимкиХранене при...ИсторияСпециалистиЗдравни проблемиМедицински изследванияОрганизацииКлинични пътеки