Начало Психология Поведенческа психология Психика и тяло Учените доказаха – съществува полезен стрес

Учените доказаха – съществува полезен стрес

Учените доказаха –  съществува полезен стрес  - изображение

Представете си една седмица, в която връзката ви се разпада, губите работата си и трябва да се смените спешно квартирата.
Твърде много лоши неща накуп? Разбира се! Стресирани ли ще сте? Абсолютно! Ще последват ли това негативи? Не е задължително.

Има различни видове стрес, с които всички се справяме

Стресът, получен от минали трудни житейски обстоятелства, може да се превърне в дългосрочно сериозно състояние, което източва енергията ви и бавно се концентрира. Този вид стрес се проявява като продължителна тревожност, която е връзка с това, което всъщност се случва във вашия живот и често означава, че трябва да се гмурнете дълбоко и да изследвате миналото, и емоциите си (като най-благотворно ще е това да се случи с помощта на терапевт).
Но съществува и стресът, който всъщност е отговор на предизвикателствата, идващи от живота ни тук и сега. Последните изследвания на стреса показват, че този ежедневен „стрес от начина на живот“ има потенциал да изведе личността към по-добро, вместо към по-лошо.

Как може стресът да бъде добър за вас

Медицинския психолог Кейт Макгонигъл, популяризира привидно радикалната идея, че макар да сте превърнали стреса в страшилище, всъщност той е лош за вас, само ако считате, че е такъв.
Ако се научите да виждате напрежението на сегашния момент като положителна сила, той може да ви е полезен, особено защото е един от основните механизми, учещи ви да достигате до другите и да се радвате на предимствата, които сте сътворили.

Дали е вярно? Това е въпрос, основен за редица проучвания, опитващи се да осветят положителния потенциал, който стресът може да осигури на човека.

Възможно ли е положително влияние от стреса

Открили ли са ползи от стреса изследванията

В основното проучване на възможните положителни ефекти от ежедневния стрес са участвали изследователите Ахор, Крам и Саловей в Йейлския университет. Те установяват, че вместо да се намалява нивото на стреса, адаптирането на хората към идеята, че той им е полезен, може да подобри както здравето, така и работния процес.
Изследването е проведено във финансова институция, претърпяваща драматични загуби на борсовия пазар. Участниците са подложени на строги тестове на личността, с цел да се открие предразположението им към стрес. Установено е, че хората с по-положителен поглед към живота са в състояние да се справят по-здравословно със стреса.

Във втората част на проучването служителите получават десетминутни видео клипове, които представят стресът като положителен или отрицателен. Записите обхващат областите на здравеопазването, ефективността на ученето и работата.
Тези, които са гледали видео, промотиращо стреса като полезен за живота им, развиват положителна гледна точка, подобряват психологическите си симптоми и са по-ефективни на работа. Друго направление на изследването включва, тестването на хипотезата, че изгледът за света и стреса може да доведе до оптимално за организма ниво на освобождаване на кортизол. В края на проучването група студенти, поставени в ситуация, предизвикваща стрес, са последното потвърждение, че приближаването до предизвикателна ситуация с положителен изглед за стреса води до оптимални нива на хормона, което е изключително важно за нормалното функциониране на организма.

Друго интересно откритие на изследователите от Йейл е, че мисълта, че стресът може да подобри живота, е довела до по-голяма вероятност участниците да изберат поведение, подпомагащо адекватен отговор при стресираща ситуация, в която са поставени.
Това включва обръщане към околните за обратна връзка и подкрепа, което насърчава личния растеж и създава по-здрави отношения. С други думи казаното от Макгонигъл е вярно – стресът увеличава възможността за свързване с другите на по-дълбоко и лично равнище. Понякога всички се нуждаем от помощ, а подобни, даващи подкрепа, връзки са положителна крачка в тази посока.

Реакция към стреса


Може ли да се приучи реакцията към стрес

Независимо проучване, обхващащо наличието на специфичен ген, отговарящ за съпричастността, установява, че родителството и културните идеи определено играят роля в реакцията към стрес. Американците, участващи в проучването, са били по-склонни да показват радушност и да достигнат до другите, когато са подложени нас стрес, отколкото южнокорейските, които са по-резервирани. Това подсказва, че културните възприятия за това как вашият стрес влияе на околните, влияе силно и на това дали използвате елемент, който предлага, или се опитвате да защитите другите от него.

Положителните физически ползи от стреса и начина на живот

Фокусът със стреса обикновено е върху отрицателните последици за физическото ни здраве като умора, безсъние, преяждане и напрежение на мускулите.
Положителна бележка е, че стресът идва със собствен комплект за физическа защита. Той освобождава невероятен коктейл от химикали в мозъка, повишава имунната защита на организма, изостря сетивата ви и подобряваа способността да изградите стратегия и да мислите ясно.
„Бързият стрес мобилизира мозъка ви“, катастрофалната ситуация изхвърля всички несъществени мисли от ума и се оказвате способни да се фокусирате ясно, и да действате, като е възможно дори внезапно да получите приток на допълнителна енергия.

Един от химикалите, които стресът може да освободи е окситоцин. Известен като хормона на щастието (най-лесно продуциран от мозъка при прегръдка или усещане за обич). Той допринася за отпускането на човека, за доверяване и постигане на психологическо благополучие, като е известно, че намалява тревожността. Така че навлизането в стресови ситуации е вариант за достигане до високи нива на окситоцин и свързване с околните.

Друго, което в повечето случаи обърква хората е, положителният ефект от хубав плач. Вместо да се притеснявате, че се вдетинявате или емоционалността ви е прекалена, след стресиращо преживяване чудесен начин да се освободите от токсините е просто да се наплачете. Изследване в Медицински център в Минесота разкрива, че сълзите, свързани със стреса, съдържат определени хормони, които тялото създава само за да се справи с него, а плачът помага да ги освободите, за да не се натрупват в организма.

Защо се чувстваме зле, когато се случват стресиращи неща

Ако вече се опитвате да промените мисленето си за тежестта на предизвикателствата в живота, но не усещате незабавна промяна, не се притеснявайте.
Положителните резултати от стреса рядко се появяват незабавно. Въпреки, че в проучванията върху плъхове е установено, че стволовите клетки реагират на стрес като развиват нови нервни клетки, подобряващи умственото представяне на притежателя си, все пак отнема около 2 седмици преди клетките да станат достатъчно зрели.

Нека оставим плъховете настрана и да се опитаме да видим нещата в перспектива. Може да сравните развитието си под стрес с история от филмов сценарии, където един герой преживява криза - без кризите няма филм и развитие на характера. Стресът свързан с растежа е такъв, които ви води към по-добро. Положителните промени могат да включват умствена сила, повишени нива на самосъзнание, нови перспективи, чувство за майсторство, засилени приоритети, по-дълбоки взаимоотношения, по-висока оценка за живота ви и повишено усещане за смисъл.

Всичко това показва, че в много стресови ситуации, изпитвани ежедневно, има потенциал за растеж и че една малка промяна във възгледите може да значи подобрение, вместо изцеждане на жизнената ви сила.

Не се подлъгвайте, това не означава, че просто трябва да "позитивизирате" предишните си преживявания и да мислите, че това ще оправи всичко. Както бе посочено в началото, някои видове стрес са последователни и ирационални, а от тях трябва да се пазим.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: harleytherapy.co.uk
Снимки: alistadelucas.wordpress.com; upliftconnect.com; io9.gizmodo.com

Още по темата:

3.5, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлНовиниЗдравни съветиПсихологияЛюбопитноСпециалистиСнимкиТестовеИнтервютаЛеченияСоциални грижиАлтернативна медицинаХранене при...ИсторияРецептиСпортНормативни актовеДиетиБотаника