С какво са по-различни компаниите, за които хората биха работили с удоволствие
Какво прави една компания успешна и привлекателна за служителите й? Каква е културата там?
Майкъл О’Мали (Michael O'Malley) и Бил Бейкър (Bill Baker) прекарват последните 3 години в проучване на най-добрите компании за работа в САЩ, за да разберат какво точно ги прави толкова атрактивни за самите служители. Ограничават броя им до 21 организации, известни с добрата работна среда и високата култура сред служителите и техните ръководители. Сред тях са “Patagonia”, “The Motley Fool” и “Edmunds.com.”
Друг критерий, по който са избирани компаниите, е да попадат всяка година в поне един от списъците с най-добрите компании, изготвяни от бизнес издания като “Fortune” и “Inc.”, в периода 2014-2018 година.
Освен това, всяка от тях трябва да позволи на двамата да посетят служителите в рамките на един ден, да проведат с тях интервюта, да се срещнат с отделите „Човешки ресурси“, както и да организират фокус групи с различни служители и да разгледат работното място. Компаниите са както от държавния, така и от частния сектор, а броят на работещите в тях варира от 250 до над 7 000 души. Областите са най-различни – технологии, финансови услуги, бързооборотни стоки, издателски бизнес, фармация и много други.
Защо тези компании всъщност са така успешни? Ясно е, че отговорът не би могъл да бъде еднозначен, но по-долу О’Мали и Бейкър систематизират събраната информация и общото между всички тях.
Хората са на първо място
Най-доброто работно място е онова, което кара служителите да се чувстват удовлетворени от живота, не само от добре свършената работа.
Почти всички основатели на успешни компании и изпълнителни директори, с които Бейкър и О’Мали разговарят, споделят, че всяка стъпка е съобразена най-напред с хората. Те вярват, че здравословната в психологически аспект работна среда е също толкова важна, колкото и физическото здраве на персонала.
В компанията за хранителни стоки “Bi-Rite Market” в Сан Франциско, освен ставката за час и пълната здравна осигуровка, всеки служител получава от работодателя до 4% от дохода, които се инвестират в пенсионен план. Всеки, който работи минимум 20 часа седмично за компанията, включително работещите на половин работен ден, имат възможност да се възползват от пенсионния план. В резултат на политиката, изцяло насочена към спокойствието и сигурността на служителите, повечето от тях работят там до пенсионирането си, а след тях техните деца заемат местата им. Децата на някои от дългогодишните служители се връщат за летните си ваканции там и работят за няколко месеца. Оказва се, че някои учат в Харвард и Уелсли през останалата част от времето. Всичко това е резултат от усилията на ръководителите да инвестират в самите хора. Така успяват и живеят добре не само настоящите служители, но и следващите поколения.
Други компании се фокусират върху постигането на баланс между работата и семейството и върху подобряване на психичното и физическо здраве на служителите си. Те внедряват програми за намаляване на стреса, осигуряват консултации за пълноценно и здравословно хранене, предлагат безплатни финансови услуги.
Най-впечатляващите примери за грижа за хората са тези, когато работодателите помагат на свои служители в нужда. Така например компанията “Health Catalyst” концентрира усилията си в това да изгради контролирана и безопасна среда за бебето на служители, което се ражда с много рядка форма на имунна недостатъчност.
Бейкър и О’Мали продължават с примерите: работодател позволява на свой служител да отсъства много повече от допустимото, поради независещи от него обстоятелства; компания поема доброволно медицинските разходи, които здравната осигуровка на семейството не покрива; организация съдейства на детето на починал техен служител, за да може да постъпи в колеж.
Когато двамата мъже питат собствениците на въпросните компании защо го правят, отговорът е почти един и същ: „Печалбата е важна, но не тя е целта. Имаме нужда от въздух и вода, за да оцелеем, но не това е целта. Нашата цел е да помогнем на служителите си да живеят по-добре.“
Хората трябва да открият и да се отдадат на онова, което ги вълнува
Компаниите, считани за най-успешни, намират начини да вдъхновят своя персонал като му помагат да намери призванието си, или пък онази сфера на работа, която го кара да се чувства пълноценен и значим. По този начин не само се увеличава продуктивността, а и самите хора са по-щастливи на работното си място. Методите, по които те го постигат, са най-различни. Общото е, че всички компании предоставят безброй възможности на служителите си да открият своята страст.
Фармацевтичната компания „Regeneron Pharmaceuticals” има мисия – да разработва нови лекарства. Много от тях не носят големи приходи, но целта всъщност е да се облекчи страданието на пациентите, без да се търси възвръщаемост на инвестицията. За служителите там подобна политика означава много. Те намират истинския смисъл в работата си и огромна мотивация.
Но може би най-силният мотиватор в компанията е нейното мото: „Следвай науката.“ Вместо да се фокусират най-вече върху конкретни нарушения или разстройства, учените там са вдъхновени да изследват проблемите, свързани с човешкото здраве, които ги вълнуват най-силно. Много от тях споделят, че именно в „Регенерон“ са намерили мечтаната работа.
В други компании насърчават иновативното мислене и споделянето на нестандартни идеи посредством специални програми, чрез които служителите могат да се научат да изнасят лекции в духа на “TED talks.” Така се работи например в “SAS” – софтуерна компания, както и в “INTUITIVE” – компания за проучвания и технологии. Във втората служителите са насърчавани да предлагат проспекти на свои идеи за нови продукти, без значение дали те са свързани с естеството на работа или не.
Накратко, онова, което О’Мали и Бейкър забелязват е, че тези проспериращи компании инвестират в развитието на персонала и в планирането на разнообразни инициативи и мероприятия, които да поощрят хората да открият сами какво ги интересува и в какво са добри всъщност.
Най-сигурният начин да се подобри представянето в една организация е да се даде възможност на хората в нея да правят онова, което обичат.
Хората трябва да се чувстват близки помежду си
Организациите, които проучват О’Мали и Бейкър, стигат до заключението, че ефективността на труда зависи от добрата воля и солидарността на групата. Ето защо те полагат много усилия да сближат служителите си, но не по традиционния начин. Всеки първо ще си помисли, че става въпрос за житейски събития като брак, раждане на дете, рождени дни или годишнини, но не. Ръководните екипи намират много поводи за отпразнуване. Защо ги търсят ли? Защото така правят хората. Споделят хубавите емоции с околните.
Нека поразсъждаваме: в личния си живот всички обичаме да празнуваме хубавите поводи. Обичаме да показваме на близките си, че ни е грижа, че уважаваме техните чувства и нужди. Искаме да повдигнем настроението им, да ги утешим, да им помогнем. Когато се случи нещо значимо, ние го споделяме с тях. Както радостта, така и мъката, за съжаление.
Целта на успешните компании е същата – да създадат усещането, сякаш работещите там са част от едно семейство. Ако искат да изградят чувство на приобщеност, трябва да дадат възможности за споделяне на преживявания.
В компанията “BambooHR” рожденият ден на всеки служител се счита за допълнителен ден платен отпуск за него, нещо като подарък за рожденика. “InsomniacGames” подарява на младите родители играчки и други консумативи за бебето.
Служителите на “BAF” имат възможността да посещават всеки месец спортни събития, да гледат кино или нещо друго, като разходите се поемат от работодателя.
От фармацевтичната компания “Regeneron” организират пролетни партита, летни барбекюта, хавайски партита и други пъстри празненства, на които се събират всички техни служители в непринудена обстановка.
Всички изброени мероприятия изглеждат така, сякаш нямат нищо общо с работата. Сякаш са просто загуба на ценно време. Обаче основателите на тези големи компании са осъзнали, че изграждането на смислени взаимоотношения е истинската работа. Те са разбрали, че дълбоките социални връзки са в основата на доброто представяне и на работното място.
Служителите са като собственици, но на своя труд
Интервюираните изпълнителни директори са споделили, че се стараят да накарат служителите да мислят и действат като собственици. Позволяват им да контролират аспекти от работата си, а така те успяват да я приключат качествено и в срок. Когато хората имат свобода на действие и им е разрешено да пренареждат приоритети, задачи, да правят подобрения или да модифицират, те се чувстват като господари на работата си. И така всъщност започва да се променя нагласата им. Вместо да се съсредоточат върху онова, което не може да бъде направено, те се заемат с онова, което може. А резултатът е, че така започват да израстват, раждат повече иновативни идеи и приближават компанията към върха.
Компанията “SAS” е чудесен пример за подобен тип нагласа и мислене сред служителите. Офисите им са разположени на почти 4 000 декара гъсто залесен терен, с велоалеи, пътеки за бягане, малки улички и т.н. Работните проекти, които се възлагат на служителите са видими за всички. Така всеки е свободен, ако прецени, да работи сам или пък да потърси помощ от колеги и да сформира малък екип. По този начин отговорността е споделена.
Разбира се, когато оставят хората да работят според своите виждания, е нормално да има и провали понякога. За успешните ръководители те са част от живота и са необходими както за личностното, така и за професионалното израстване.
Хората имат нужда от място, където да бъдат себе си
Служителите осъзнават, че винаги ще се сблъскват с нечии правила, предпочитания или ограничения. Само че проспериращите компании са намерили начин хората да бъдат себе си.
В “Motley Fool” служителите нямат дрескод и им е позволено да изразяват себе си както визуално, така и вербално. Способността да бъдат себе си на работното място ги утвърждава като личности. Автентичността има и друг, невидим ефект. Хората, които следват своите убеждения и вярвания, по-лесно следват и работната етика в офиса. Те са по-коректни и отдадени на моралните принципи в компанията.
За съжаление, към днешна дата, твърде много организации функционират с основен приоритет високи приходи. Този начин на функциониране обаче има много недостатъци. Проблемът е, че подобен тип компании знаят как работят пазарите, но не знаят как работят самите хора. Успешните компании, за които хората биха искали да работят, са стигнали до извода, че именно служителите са сърцето на всяка организация. Ако сърцето функционира, всичко останало също ще функционира.
hbr.org
- снимка: unsplash.com
СТАТИЯТА е свързана към
- Социална психология
- Групова динамика
- Каква е разликата между стереотипи и предразсъдъци
- Какви фактори водят до агресия
- 13 цитата от Курт Левин – психологът, който разбра истинското лидерство
- Ксенофобия: определение, рискови фактори и превенция
- Без платен болничен в САЩ: Повечето служители ходят на работа дори и болни
- Виртуални тълпи, форми на микроагресия и мащаби на социално засрамване
- Психологическият аспект на ефективното лидерство по време на криза
- Работодатели уволняват болни от хепатит
- Как да се чувстваме по-щастливи, когато сме на работа?
- НАРЕДБА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБА № Н-8 ОТ 2005 Г. ЗА СЪДЪРЖАНИЕТО, СРОКОВЕТЕ, НАЧИНА И РЕДА ЗА ПОДАВАНЕ И СЪХРАНЕНИЕ НА ДАННИ ОТ РАБОТОДАТЕЛИТЕ, ОСИГУРИТЕЛИТЕ ЗА ОСИГУРЕНИТЕ ПРИ ТЯХ ЛИЦА, КАКТО И ОТ САМООСИГУРЯВАЩИТЕ СЕ ЛИЦА (ДВ, БР. 1 ОТ 2006
Коментари към С какво са по-различни компаниите, за които хората биха работили с удоволствие